یک کارشناس مسائل هسته‌اي گفت: پذیرش توقف غنی‌سازی 20 درصد‌، خللی در برنامه‌ هسته‌ای ایران ایجاد‌ نمی‌کند چراکه کشورمان از مدت‌ها پیش آمادگی پذیرش این مسئله را داشته‌ است اما نکته مهم در اينجا آن است که واکنش غرب در قبال حسن نیت ایران در صورت تعلیق موقت غني‌سازي اورانيوم است، آیا آنها حاضر‌ خواهند بود که تحریم‌های فراقطعنامه‌ای خود را که یک‌جانبه علیه بانکداری و فروش نفت جمهوري اسلامي ایران وضع کرده‌‌اند، لغو کنند یا خیر؟

"حسن بهشتی‌پور" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به ادامه روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: در حاشیه اجلاس سازمان‌ ملل تصمیماتی بر انجام مذاکرات مقدماتی ميان ظریف و اشتون گرفته شده است که قرار است درباره مکان و زمان مذاکرات اصلی تصمیمات نهایی اتخاذ شود. 
 
وی تصریح کرد: مکان برگزاری مذاکرات تاثیری در روند گفتگوها ندارد و تنها موضوع مذاکرات و طرف‌های مذاکره کننده حائز اهمیت هستند.
 
این کارشناس مسائل هسته‌اي درباره واکنش غرب نسبت به انتقال مسئولیت پرونده هسته‌ای به وزارت امور‌خارجه، اظهار‌ داشت: برخی معتقدند با انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت امور‌خارجه، جنبه امنیتی تضعیف و جنبه دیپلماتیک تقویت می‌شود، اما مسئله حائز‌ اهمیت این است که دیپلمات‌های کارآزموده باید این پرونده را پیگیری‌ کنند تا بتوانند حق ایران را برای طرف غربي، به خوبی توجیه و تبیین و مذاکرات موفقی برگزار کنند.
 
بهشتی‌پور با اشاره به واکنش غرب نسبت به  انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت‌ خارجه، افزود: این واکنش مثبت نوعی جوسازی رسانه‌ای بوده و تصور غرب بر این است که با روی کار آمدن وزیر امور‌ خارجه جدید برخلاف دوره‌های قبل‌، می‌توان راحت‌تر صحبت کرد.

وی تاکید کرد: اما باید گفت هر وزیر خارجه‌ای در ایران منافع کشور را دنبال خواهد‌ کرد، شاید دلیل این استقبال نوع تعامل دیپلماتیک ظریف و سوابق حرفه‌ای وی در سطح بین‌المللی است.
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: آنچه که در این بین مهم بوده آن است که، تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد پرونده هسته‌ای، مقام‌ معظم‌ رهبری است.
 
بهشتی‌پور  با اشاره به گفته برخی دیپلمات‌ها در وین مبني بر اينکه شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد‌ کرد، بیان‌کرد: قطعا شورای حکام منتظر نتایج دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 بوده و این مسئله برای ایران گامی مثبت به شمار مي‌رود.
 
اين کارشناس مسائل هسته‌اي در پایان خاطرنشان کرد: پذیرش توقف غنی‌سازی 20 درصد‌، خللی در برنامه‌ هسته‌ای ایران ایجاد‌ نمی‌کند چراکه کشورمان از مدت‌ها پیش آمادگی پذیرش این مسئله را داشته‌ است اما نکته مهم در اينجا آن است که واکنش غرب در قبال حسن نیت ایران در صورت  تعلیق موقت غني‌سازي اورانيوم است، آیا آنها حاضر‌ خواهند بود که تحریم‌های فراقطعنامه‌ای خود را که یک‌جانبه علیه بانکداری و فروش نفت جمهوري اسلامي ایران وضع کرده‌‌اند، لغو کنند یا خیر؟

انتهای پیام/
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار