از زمانی که آمریکا و هم پیمانانش سوریه را تهدید به حمله نظامی کردند؛ ایران و هم پیمانان سوریه ساکت ننشستند و آمریکا را تهدید کردند که به هرگونه اقدام خصمانه و جاهلانه پاسخ می دهند و ایران تهدید کرد که در صورت حمله به سوریه، در این جنگ دخالت خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از اسلام تايمز، در اين گزارش آمده است: شایان ذکر است که رئیس جمهور جدید ایران اعلام کرد که سیاست خارجه جدیدی را برمی گزیند و امیدوار است که این سیاست هایش بتواند تحریم ها را علیه ایران کاهش دهد و کشورهای غربی حق ایران را در برنامه های هسته ای به رسمیت بشناسند .

دکتر حسن روحانی می گوید: "مردم جهان و به ویژه  خاورمیانه آمادگی جنگ دوباره را ندارند". 

دکتر صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این رابطه می گوید: اگر غرب فشارهایش را برای دخالت نظامی در تغییر نظام سوریه به این کشور ادامه دهد، در این صورت ایران مجبور می شود در جنگ سوریه دخالت کند. 

زیبا کلام در ادامه گفت: هنگامی که نیروهای جهانی و منطقه ای مانند آمریکا و انگلیس و عربستان آماده حمله به نظام بشار اسد شوند، ایران به طور مستقیم در این حمله دخالت خواهد کرد. در این سناریو، ایران هر آنچه را که لازم باشد، انجام خواهد داد. 

مقامات ایرانی در خصوص بحران منطقه ای ناشي از حمله احتمالی غرب به سوریه هشدار داده اند که جمهوری اسلامی طبعا نمی تواند تماشاگر صحنه باشد. 

رهبر معظم انقلاب هم درباره پیامدهای فاجعه بار حمله احتمالی آمریکا به سوریه هشدار داده و فرمودند: "این دخالت نظامی نتایج فاجعه باری برای منطقه خواهد داشت." ایشان افزودند: منطقه خاورمیانه مانند بشکه باروتی است که آماده انفجار است و در آینده تضمینی برای منطقه وجود ندارد".

ایران به غرب هشداد می دهد: فکر نکنید که اگر به سوریه حمله کنید، فقط با سوریه طرف هستید. خطر این جنگ مانند آتشی است که تسلط بر آن غیر ممکن است و شعله هایش به مناطق دیگر نیز سرایت خواهد کرد و ایران پایگاه های نظامی آمریکا در هر مکان را در منطقه مورد هدف خود قرار می دهد. 

علاوه بر این دخالت غیر مستقیم در بحران سوریه، منافع کشورهای غربی در خاورمیانه را مورد هدف قرار می دهد و ممکن است که ایران وارد جنگ با غرب نیز شود و ممکن است ایران نیروهایی را به سوریه اعزام کند و این به معنای درگیری مستقیم ایران با غرب است.  

زیبا کلام افزود: طبیعتا ایران از سوریه حمایت خواهد کرد همچنان که قبلا  نیز این کار را کرده و سوریه را یک دوست استرتژیک برای ایران در منطقه هست. 

در ماه اوت دکتر روحانی به روابط دوستانه ایران با سوریه تأکید کرد و گفت: چیزی نمی تواند که دوستی بین این دو کشور را تغییر دهد و هیچ قدرتی نمی تواند روابط استرتژیکی این دو کشور را تکان دهد. 

روابط محکم ایران با سوریه به انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 برمی گردد که از آن زمان تاکنون به طور قدرتمندی ادامه یافته است. طی جنگ ایران و عراق (1980- 1988)، سوریه تنها کشور عربی ای بود که از ایران حمایت سیاسی و معنوی و نظامی می کرد و علاوه بر این روابط تاریخی، ایران در انجام اقدامات استراتژیکی خود در منطقه به شدت به سوریه تکیه می کند.
در چهارچوب سیاست استراتژیک منطقه ای، ایران برای مهار اسرائیل، سوریه را به عنوان جبهه مقاومت برای مقابله با اسرائیل می دانند. 

محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی ایران با اشاره به حمله اسرائیل به مرکز مطالعات سوریه در سال قبل گفت: برخورد با اسرائیل فقط از طریق مقاومت امکان پذیر است و سوریه را به مقاومت در برابر اسرائیل تشویق کرد. 

و پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، روحانی در گفتگوهای جدی با گروه 5 + 1 متعهد شد که فضای یکنواختی حاکم بر قضیه هسته ای را از بین ببرد. 

زیبا کلام در مورد دخالت نظامی غرب در سوریه و متأثر شدن قضیه هسته ای از این تحولات گفت: طبیعتا این جنگ در سوریه به گفتگوهای گروه 5 + 1 ضرر خواهد رساند. 

ایران و گروه 5 + 1 آمادگی خود را برای از سر گیری سریع در قضیه هسته ای اعلام کرده اند. آخرین این دیدارها در قزاقستان در 6 آوریل برگزار شد. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا اعلام کرده که قرار است دور جدید گفتگوها بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در 27 سپتامبر برگزار شود و امید می رود که در سایه ریاست جمهوری  جدید  ایران بتوانند به نتایجی دست یابد.  

و در پایان آیا موضع گیری های جانبدارانه ایران از سوریه بدون ادامه گفتگوها با کشورهای 5 بعلاوه 1 در مورد پرونده هسته ای، تغییر خواهد کرد؟ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار