شيموس هيني، آوريل سال 1939 در يك خانواده كشاورز در موسبان واقع در 30 مايلي شمال غربي بلفاست متولد شد.

باشگاه خبرنگاران- شيموس هيني، آوريل سال 1939 در يك خانواده كشاورز در موسبان واقع در 30 مايلي شمال غربي بلفاست متولد شد.

او نخستين فرزند از يك خانواده 11 نفره است. پس از دريافت درجه ممتاز در زبان انگليسي از دانشگاه كويينز بلفاست، از 1996 تا 1972در آنجا درس گفت و نقش عمده يي در پرورش نسل جوان نويسندگان ايرلندي ايفا كرد. از 1989 تا 1994 استاد شعر، شاعري در دانشگاه آكسفورد بود و بعد استاد مقيم در مركز «رالف والدو امرسون» در دانشگاه هاروارد شد.

بسياري از منتقدان و شعرا، شعر شيموس هيني، شاعر معاصر ايرلندي و برنده جايزه نوبل ادبيات در سال 1995 را مصداق شعر پست مدرن مي دانند. اشعار او كه همواره با استقبال عمومي خوانندگان ايرلند و سراسر كشورهاي انگليسي زبان روبه رو بوده بارها موجب دريافت جايزه هاي مختلف از انجمن هاي متفاوت سراسر اروپا شده است. توجه به اسطوره هاي كهن و كشاندن آنها به شكلي به دنياي جديد و دگرگون كردن آنها و همچنين توجه به زبان امروز انگليسي از ويژگي هاي شعر اوست.

كميته نوبل با تحسين اشعار او آنها را «داراي زيبايي غنايي و عمق اسطوره يي خوانده بود كه معجزه هاي روزمره و زندگي گذشته را به تعالي مي رساند». او اين جايزه را در سال 1995 دريافت كرد. اندا مني، نخست وزير ايرلند در واكنش به مرگ هيني گفت: براي ما، هيني نگهبان زبان مان بود، نماد ما بود و بازتاب دهنده گوهر انساني مان. او افزود: ما مفتخريم كه هيني متعلق به اين سرزمين بود و از خداوند براي اينكه او را به زندگي ملي ما هديه كرد، سپاسگزاريم. او در كنار جويس، ييتس، برنارد شاو و بكت در معبد بزرگ ترين چهره هاي ادبي ما جاي دارد.

نخستين مجموعه شعر او با عنوان «مرگ يك طبيعت گرا» در سال 1966 منتشر شد. اين مجموعه با شعري به نام «حفر» آغاز مي شود كه به يكي از مشهورترين اشعار او بدل شد. در مراسم خاك سپاري شيموس هيني، برندان دولين، اسقف اعظم كليساي كاتوليك ايرلند با بيان اينكه شيموس هيني دموكراتي بود كه مي توانست پادشاهان، روساي جمهوري و مردم معمولي را با هم پيوند دهد، او را ستود.

در مراسم خاكسپاري هيني كه در كانتي دري شهر زادگاهش انجام شد، برندان دولين گفت: او مي توانست با پادشاه سوئد يا استادي در آكسفورد يا همسايه اش در جنوب دري، حرف بزند و پيام مشترك او روح انساني بود. دولين كه از دوستان خانوادگي شاعر فقيد بود هفته پيش با درگذشت اين شاعر 74 ساله مرگ او را فقداني اسفناك خوانده بود كه به حساب درنمي آيد.

در اين مراسم، چهره هاي مختلفي از نخست وزيران، روساي جمهوري سابق، شاعران، نقاشان و اعضاي گروه هاي موسيقي راك و نيز حدود هزار نفر از مردم شركت كرده بودند. پل مولدون شاعر، يكي از مشهورترين اشعار هيني را درباره جزاير جنوب غربي ايرلند براي حاضران روخواني كرد. شيموس هيني كه جوايز متعددي را كسب كرده بود و جايزه نوبل را نيز در كارنامه اش داشت در سال 2010 آخرين مجموعه شعرش را با عنوان «زنجيره انساني» منتشر كرد. شعر اصلي اين مجموعه با عنوان «معجزه» با تمركز بر بيماري او نوشته شده بود./ي2

منبع:روزنامه اعتماد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.