عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: وضعیت کمّی و کیفی آب دشت کاشان دو مساله نگران کننده برای این شهرستان است.

دکتر داورخواه ربانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان با تاکید بر جدی و واقعی بودن این دومساله که پهنه دشت کاشان با آن مواجه است افزود:بحث کمیت را شاید با مدیریت در تقاضا،سامان دهی مصرف بهینه و نوع مصارف آب در کشاورزی بتوان کنترل کرد اما مبحث کیفیت فراتر از توان یک یا دو نفر و حتی یک یا چند دستگاه مرتبط با آب نمی تواند بهبود پیدا کند که با برداشتهای بی رویه خواهی نخواهی تنزل پیدا می کند.

به گفته وی، دشت کاشان با بیلان منفی آب و پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی و مشکلات مرتبط با آن، هزینه های پمپاژ، مشکلات نگهداری ، تشدید خشک شدن چاه ها، بحران کیفی ناشی از برداشت بی رویه آب که باعث تهاجم آب شور به شیرین شده است سال به سال بر میزان شوری آن افزوده می شود و افزایش شورشدن تعداد چاه هایی که سالهای قبل آب آن شیرین بوده است از مشکلات کیفی آب در این شهرستان است که رسیدگی و کنترل آن ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهارداشت: با توجه به اینکه در خود منطقه آبی وجود ندارد از سال 70 و حتی سالهای قبل از آن در 62 و 68 سرشاخه هایی از محل دز و بعد از آن از طریق زاینده رود و کوهرنگ برای تامین آب شرب کاشان قرار دادند که به دلایلی تا کنون تحقق پیدا نکرده است.

ربانی با تاکید بر اینکه بحث کیفیت برای آب شرب جدی است افزود:بحث کمیت نیاز به مدیریتی در تقاضا و برداشت های کنترل شده بویژه تغییر شیوه آبیاری در مصارف کشاورزی با مصرف بخش اعظم آب در این حوزه دارد.

وی نبود مدیریت در کاشت تاغزارها از سالهای گذشته تا کنون را نیز از دیگر عوامل مشکلات بحث کیفی آب دانست و گفت: مشکل کیفی آب با انتخاب گزینه های انتقال آب شیرین از خارج از حوزه و مشکل کمی آب در دشت کاشان با مدیریت در تقاضا مرتفع می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.