توني بلر، نخست وزير سابق انگليس در اظهارات شرم آوري به اسلام حمله کرده و از آن به عنوان ديني افراطي که مي‌تواند امنيت آتی انگليس را تهديد کند، نام برده است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پرس تی وی ، توني بلر در گفت وگو با بي بي سي همچنين از اد ميليبند، رئيس حزب مخالف کارگر به دليل مخالفت با دولت ائتلافي براي شروع تهاجم عليه سوريه انتقاد کرد و افزود سوريه مي‌تواند به منبع قوي براي افراط گرايان تبديل شود.
رهبر سابق حزب کارگر انگليس که به همراه جرج دابيلو بوش رئيس جمهور سابق امريکا در مارس ۲۰۰۳ ميلادي، تهاجم نظامي تحت رهبري امريکا به عراق را به بهانه يافتن تسليحات کشتار جمعي در اين کشور مهندسي کرد، همچنين اعتراف کرد که دليل اصلي جنگ طلبان غربي از به راه انداختن جنگ در منطقه خاورميانه مبارزه با اسلام است.
توني بلر مدعي شد : در اسلام نبرد اساسي درباره مذهب و سياست وجود دارد که پيامدهاي جدي براي امنيت آتي ما به همراه دارد.
نخست وزير جنگ طلب سابق انگليس خاطر نشان کرد :  حقيقت و دليل اين که عراق ما را دچار ترديد مي کند اين است که عراق نشان داد زماني که شما در شرايطي مداخله مي‌کنيد، جايي که با اين اسلام گرايي افراطي مواجه‌ايد، هم از طرف شيعه و هم از طرف سني، شرايط بسيار دشوار و سختي پيش روي شماست.
بلر و کشورهاي متجاوز به عراق، نتوانستند حتي اثري از تسليحات کشتار جمعي در اين کشور پيدا کنند، اين درحالي بود که در نتيجه سياست‌هاي توسعه طلبانه برخي از جنگ طلبان در امريکا و انگليس صدها هزار بي گناه کشته و ميليون‌ها نفر ديگي آواره شدند.
توني بلر اعتراف کرد، مادامي که ايران و ايدئولوژي ضد امپرياليستي وجود داد خواب به چشمان جنگ طلبان غربي نخواهد آمد.
نخست وزير سابق انگليس همچنين مداخله نظامي در سوريه را با هدف سرنگوني دولت مردمي بشار اسد، رئيس جمهور سوريه خواستار شد.
نخست وزير سابق انگليس گفت :  و بنابر اين شما با پس کرانه وسيع‌تري که از نظر جغرافيايي در شرق واقع شده روبرو هستيد که گروه‌هاي سني افراطي مختلفي کنترل ان را به دست دارند و به نظر مي‌رسد در چنين شرايطي بيشتر آن‌ها افراطي هستند و زمينه براي رشد افراطي گرايي به مراتب بدتر و قوي تر از افغانستان است.
بلر افزود، وي از راي مجلس عوام انگليس که برنامه دولت را براي حمله نظامي به سوريه ناکام گذاشت،  نا اميد شده است.
بلر گفت :  مورد اختلاف من با رهبري اين حزب اين است که مي‌دانم رهبران سياسي زماني که مجبور هستند در چنين مواردي تصميم گيري کنند،در شرايط دشوار قرار مي‌گيرند.
نخست وزير سابق انگليس که ده سال قدرت را در دست داشت در سال ۲۰۰۷ ميلادي پس از شکست تهاجم نظامي به عراق مجبور به استعفا شد.
يک منبع از حزب کارگر در واکنش به اين اظهارات مداخله جويانه بلر در گفت و گو با اينديپندنت گفت:  ما از جنگ عراق درس گرفته‌ايم . به همين دليل است که اد ميليبند، براي جلوگيري از قضاوت نادرست و شتابزده ديويد کامرون براي راه اندازي جنگ، مصمم است.
برچسب ها: بین الملل ، انگلیس ، بلر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار