شهرک بعثت، بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه است که توانایی ایجاد اشتغال برای 150 هزار نفر را داشته و به این ترتیب حلال بخشی از مشکلات اقتصادی واشتغال کشور خواهد بود.




به گزارش گروه استانهائ باشگاه خبرنگاران بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه در 20 کیلومتری تبریز در مساحتی حدود 10 هزار و 800 هکتار در حال ساخت است.

این شهر صنعتی که به عنوان پایگاهی برای تولید محصولات صادراتی محسوب می‌شود، علاوه بر آذربایجان‌شرقی توانایی زیرپوشش قرار دادن شمال‌غرب کشور و تاثیرگذاری بر اقتصاد آنها را دارد.

نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی سهلان، فرودگاه، بزرگراه‌ها و راه‌آهن از مزیت‌های مهم این شهر صنعتی است که می‌توان با تکیه بر آن‌ها شهر صنعتی بعثت را رونق بخشید.

اجرای این طرح به مثابه آبروی صنعت کشور است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی درخصوص اجرای این طرح گفت : این شهرک صنعتی با هدف تولید محصولات صادرات محور با ارزش افزوده ایجاد و می تواند موجب توسعه و تقویت صنایع کشور شده و افزایش صادرات را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی بعثت که در واقع فاز دوم شهرک سرمایه گذاری خارجی است، نه تنها افتخار آذربایجان بلکه افتخار ایران زمین است.

محمدعلی عسگری با بیان اینکه افتتاح این مرکز می تواند سرمایه گذاران بی شماری را به این منطقه بکشاند، گفت: با افتتاح این شهرک که بزرگترین شهرک در خاورمیانه است شاهد جذب سرمایه گذاری های خارجی و داخلی خواهیم بود که این امر میتواند زمینه ساز رشد صنعت کشور شود.

وی با اشاره به اینکه تعیین قطعه زمینی مسطح برای احداث این شهرک به شدت هزینه های احداث را کاهش داده است، نزدیکی به جاده اصلی و خطوط راه آهن و همچنین نزدیکی به خط لوله گاز ایران به ترکیه را از دیگر مزایای قطعه زمین یاد شده عنوان کرد.

عسگری افزود : از سوی دیگر همجواری با دو شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و صنایع ساختمانی برای واحدهای صنعتی انگیزه فعالیت‌های زنجیره‌ای را در قالب ارتباطات افقی و عمودی دوچندان کرده است.

احداث واحدهای صنعتی توسط سرمایه گذاران تا پایان امسال

وی با بیان همکاری سرمایه گذاران در این شهرک گفت: این شهرک با داشتن ویژگی های منحصر به فرد به طور یقین شاهد همکاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی بی شماری بوده و زمین های این شهرک تا پایان امسال در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار می گیرد تااین افراد بتوانند واحد های صنعتی خود را در آن راه اندازی کنند.

عسگری  ادامه داد: زمین های واگذاری شده در مساحت 100 هکتار بوده که در قالب فاز نخست این شهر صنعتی محسوب می شود و در آن حداقل برای یک هزار و 500 نفر ایجاد اشتغال می شود.

وی افزود : این شهرک تنها به گروه های خاص تحویل داده نمی شود و صاحبان تمامی صنایع خواهند توانست در این شهرک اسکان داشته باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اظهار داشت : بر اساس پیش بینی ها برای فاز نخست احداث این شهرک 300 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که 100 میلیارد آن از منابع داخلی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی تامین می شود  و بقیه بودجه نیز باید توسط منابع مالی استان و یا شرکت شهرک های صنعتی ایران تامین شود.

استقرار 3 هزار واحد صنعتی در شهرک بعثت

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به میزان اشتغالزایی این شهرک گفت: پیش بینی های اولیه از اشتغال 150 هزار نفر در این شهرک خبر می دهند که در جای خود رقم بزرگی بوده و زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات اشتغال کشور خواهد بود.

رضا رحمانی افزود: به جرات می توان گفت با اجرایی کردن ساخت این شهرک شاهد تحول عظیمی در اقتصاد کشور خواهیم بود که نیاز چندین ساله کشور را رفع می کند.

وی با بیان اینکه سه هزار واحد صنعتی در این شهرک احداث خواهد شد، گفت : باید تمامی پتانسیل های داخی و خارجی را برای ایجاد سریع این شهرک به کار ببندیم و ضرورت دارد در آن از مشاورهای خارجی نیز استفاده کنیم زیرا با توجه به  اینکه این شهرک بزرگترین شهرک خاورمیانه است باید ازبالاترین تکنولوژی ها در ساخت آن استفاده کرد.

رحمانی ادامه داد : به طور یقین این شهرک استان های شمالغرب کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و در اقتصاد و اشتغال آن ها تاثیر ویژه ای خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه با احداث این شهرک شاهد توسعه صادرات کشور خواهیم بود، گفت : اگرسیاست های مناسبی صورت گیرد و استان های دیگر همکاری لازم را داشته باشند می توان محصولات صنعتی مهمی را در این شهرک ساخته و به کشورهای دیگر صادر کنیم و به این ترتیب شاهد توسعه صادارت غیر نفتی از کشور خواهیم بود.

دولت بودجه کافی برای توسعه شهرک های صنعتی را اختصاص دهد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: سیاست گذاری و تنظیم حمایت های لازم از صنایع خرد و کوچک به دلیل نقش مهم و حیاتی آنها در حفظ و ایجاد اشتغال و فراهم کردن زمینه توزیع عادلانه امکانات در کشور، باید مورد توجه سیاست گذاران و دولت قرار گیرد.

وی ادامه داد : شهرک های صنعتی مدل مناسبی برای توسعه صنعت است که باید دولت نیز از اهمیت های آن آگاه بوده وبودجه لازم برای ساخت آن را اختصاص دهد.

رحمانی افزود : هرچند اختصاص بودجه نیز به تنهایی کافی نبوده و زیرساخت های مناسب نیز برای این شهرک ها باید تامین شود.

شهرک‌های صنعتی به عنوان بازوی استراتژیک دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان ستون رشد و توسعه اقتصادی قلمداد می‌شوند اگر چه نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایجاد شهرک‌های صنعتی کاملا شفاف است ولی سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید ابزارهای حمایتی خود را بکار گیرند و روند ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی را تسریع بخشند.

با توجه به قابلیت های بالای این شهرک روند احداث آن باید هرچه سریع تر پیگیری شود تا شاهد حل مشکلات اقتصادی در کشور باشیم./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.