در حالی‌که منطقه‌ی صالح‌آباد در تابستان حدود 40 درجه گرما دارد ، اختلاف هوای بیرون غار "زینه‌گان " با درون آن تقریبا 50 درجه است ، به همین دلیل آن را «غاربهشت» نیز می‌نامند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران؛  غار شگفت‌انگیز «زینه‌گان » در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر صالح‌آباد و در فاصله‌ی 52 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.
این غاز روباز که بیش از 1 کیلومتر طول دارد،دارای آب فراوان ،دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچک‌های طبیعی و بسیار زیباست.
هوای داخل غار بسیار سرد و مطبوع است و در حالی‌که منطقه‌ی صالح آبا ددر تابستان حدود 40 درجه گرما دارد ، اختلاف هوای بیرون غار با درون آن تقریبا 50 درجه است ، به همین دلیل آن را «غاربهشت» نیز می‌نامند.
سرخس‌ها،جلبک‌ها،گل‌ها و گیاهان خودروی داخل غار، رنگ سنگ‌ها، پیچ و خم داخل غار،لب‌های به هم دوخته  قسمت‌هایی از سقف غارهمه و همه حکایت از شگفتی‌های طبیعت دارد .
این غار از جاذبه‌های مهم توریستی شهرستان مهران است که هر مسافری را که آهنگ این دیار کند بسوی خود می‌کشاند.
قائم مقام سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: غار زینه‌گان صالح آباد یکی از مناطق بکر گردشگری استان ایلام است که راه مناسبی برای دسترسی مردم به آن وجود ندارد.
دکتر یونس احمدی  با بیان این مطلب افزود: بر این اساس این دستگاه اجرایی برای سهولت در تردد مردم به این مکان گردشگری، عملیات ایجاد راه دسترسی را در اولویت کار خود قرار داده و اعتبار مورد نیاز برای ایجاد راه دسترسی به غار و همچنین انتقال برق به این جاذبه طبیعی نیز پیش‌بینی شده و اختصاص یافته است.
احمدی تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در این غار درصدد آماده‌سازی و تجهیز غار به امکانات مورد نیاز گردشگران در فصل گرم سال از جمله تابستان هستیم.
وی با بیان اینکه علاوه بر اقداماتی که از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی ایلام انجام می‌شود سرمایه‌گذار بخش خصوصی، در راستای تکمیل زیرساخت‌های غار زینه‌گان اقدام به ایجاد امکاناتی چون فضایی برای استراحت گردشگران نیز کرده است ادامه داد: این دستگاه اجرایی تمام توان خود را به کار بسته تا صنعت توریسم در این استان را توسعه و احیا کند.
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: برای احقاق این مهم برنامه‌های مختلفی تدوین شده است که اجرای آنها منوط به همکاری دستگاه‌های مرتبط با توریسم در استان است./س

 

برچسب ها: غار بهشت ، زینگان ، ایلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.