رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس ترکمنستان با بیان اینکه ایران و ترکمنستان می توانند مکمل یکدیگر باشند بر لزوم تشکیل اتاق مشترک ایران و ترکمنستان و تسهیل صدور ویزا برای تجار تاکید کرد.

 به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علی لاریجانی بعد ازظهر امروز (جمعه 15 شهریور) در دیدار با خانم نور بر دیوا رئیس مجلس ترکمنستان با یادآوری سفر وی به ایران با بیان اینکه نقش زنان  در مدیریت کلان کشورها بسیار موثر است، گفت: سفر رئیس مجلس ترکمنستان به ایران بسیار پراهمیت بود، به طوری که بعد از سفر وی تحرک برای توسعه روابط بین دو کشور بیشتر شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، اکتشاف نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، کارخانجات پتروشیمی، راهسازی، صنعت خودروسازی، صنایع شیمیایی و غذایی، تکنولوژی‌های نوین،‌ سدسازی و همکاری در سطح کارهای دانشگاهی را از مهمترین مسائل مطرح شده در دیدار صبح امروز خود با رئیس جمهور ترکمنستان عنوان کرد.

وی گفت: ترکمنستان یک همسایه ممتاز برای ما است و احترام ویژه‌ای برای این کشور قائل هستیم به طوری که در مجلس شورای اسلامی کریدور شمال – جنوب که ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان را به هم متصل می‌کند را تصویب کرده تا کشور ترکمنستان به دریای آزاد راه پیدا کند.

 ایران و ترکمنستان می‌توانند مکمل یکدیگر باشند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائل مهم این است که ایران و ترکمنستان از ظرفیت‌های متفاوتی برخوردارند و می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، به طوری که ایران می‌تواند در زمینه خدمات مهندسی که در این سال‌ها به پیشرفت‌هایی در آن دست یافته‌ است، به این کشور کمک کند.

لاریجانی به تحریم‌هایی که از سوی کشورها غربی و آمریکا طی چند سال اخیر بر ایران تحمیل شده است، اشاره کرد و افزود: این تحریم‌ها اگر چه ایران را با سختی و مشکلات زیادی مواجه کرد اما برای ما به فرصت تبدیل شد تا ایران بتواند در بسیاری از زمینه‌ها روی پای خود بایستد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه ما کشور ترکمنستان را دوست و برادر خود می‌دانیم، افزود: ایران با علاقه تمامی امکانات موجود خود را در اختیار این کشور دوست و همسایه قرار می‌دهد و اگر این ظرفیت‌ها در بین دو کشور فعال شود، سطح تجاری در سال‌های آتی روند رو به رشدی به خود خواهد گرفت.

وی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در ایران، گفت: در ایران بخش خصوصی از فعالیت بالایی برخوردار است و همکاری ترکمنستان با تجار و بازرگانان ایرانی می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد.

لزوم تشکیل اتاق مشترک ایران و ترکمنستان/ ضرورت تسهیل در صدور ویزا برای تجار

لاریجانی بر لزوم تشکیل اتاق مشترک ایران و ترکمنستان تاکید کرد وگفت: تسهیل در صدور ویزا برای تجار می‌تواند کمک شایانی برای حضور گسترده تجار و بازرگانان ایرانی در زمینه‌های تجاری باشد.

وی با اشاره به حذف ویزا از سوی برخی از کشورها گفت: حذف ویزا می‌تواند همکاری‌های بیشتر در زمینه اقتصادی و تجاری بین دو کشور را ایجاد کند، به طوری که ترکیه با حذف ویزا توانسته است سطح روابط تجاری خود با ایران را به 20 میلیارد دلار برساند و سالانه نیز ما شاهد سفر یک میلیون ایرانی به این کشور هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که دولت ترکمنستان نیز با حذف ویزا بتواند بر گسترش روابط بین دو کشور تاثیرگذار باشد.

لاریجانی ادامه داد: مرو که یکی از شهرهای ترکمنستان است برای مردم ایران بسیار جذاب است چرا که این شهر مسیری است که امام رضا (ع) از آنجا عبور کرده است.

وی به علاقه تجار ایرانی برای گسترش روابط با ترکمنستان اشاره کرد و گفت: تجار ایرانی علاقه دارند با کشور ترکمنستان روابط عمیق‌تر و نزدیک‌تری داشته باشند چرا که با برقراری روابط عمیق می‌توان در زمینه حمل و نقل، ترانزیت و سرمایه‌گذاری خارجی، تجار ایرانی بسیاری را جذب این کشور کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم ادامه داد:‌ در این زمینه بهتر است هم دولت‌ها و هم کمیسیون‌های تخصصی در دو کشور ایران و ترکمنستان فعال شوند.

لاریجانی به موضوع انتقال زندانیان اشاره کرد و گفت: خوب است مجالس دو کشور تصویب کنند تا زندانیان دوران محکومیت خود را در کشور خودشان بگذرانند و اگر دولت ترکمنستان موافق باشد، کمیسیون‌های تخصصی که در این زمینه در دو کشور فعالیت می‌کنند، با هم نشست‌هایی داشته باشند تا کارها سریع‌تر انجام شود.

رئیس نهاد قانونگذاری در ادامه افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران از ظرفیت خوبی برای توسعه مسائل اقتصادی برخوردار است که می‌تواند کمک شایانی به کشور ترکمنستان کند، چرا که همکاری بیشتر دو کشور می‌تواند منافع ملی برای ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و دیگر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای  را در برداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه برقرار و تامین شود، گفت: امیدواریم در زمینه پارلمانی حضور ایران و ترکمنستان در مجالس بین‌المللی گسترش یابد .

وی ادامه داد: برخی از مشکلات که بین دو کشور وجود دارد می‌توان آنها را با رایزنی برطرف کرد.  

 رئیس مجلس ترکمنستان: ترکمنستان آماده توسعه روابط بین پارلمان با ایران است

در ادامه این دیدار خانم نور بر دیوا رئیس مجلس ترکمنستان نیز با اشاره به اینکه سفر مقامات دو کشور نشان‌دهنده علاقه دو طرف برای توسعه روابط بیشتر است، گفت: ایران یکی از کشورهای پیشرفته در دنیا است و نزدیک‌ترین همسایه و کشور دوست و برادر برای ترکمنستان محسوب می‌شود.

وی افزود: ایران جزو اولین کشورهایی بود که پس از استقلال ترکمنستان آن را به رسمیت شناخت و به‌عنوان اولین کشور موضع بی‌طرفی ترکمنستان را قبول و حمایت کرد.

رئیس مجلس ترکمنستان در ادامه گفت: امیدواریم در سیاست‌های خارجی رئیس جمهور ترکمنستان که مبتنی بر توسعه همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای است از این به بعد شاهد توسعه بیشتر همکاری‌ها با ایران باشیم.

نور بر دیوا تاکید کرد: از زمانی که بین دو کشور روابط سیاسی و دیپلماتیک برقرار شده است، شاهد چندین سند و موافقت‌نامه همکاری بین دو کشور بوده‌ایم که به امضا رسیده است.

وی افزود: شرکت رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم تحلیف روحانی نشان‌دهنده همکاری‌ها و روابط دیرینه دو کشور است.

رئیس مجلس ترکمنستان تصریح کرد: کشور ما نظرات نزدیک و مشترکی در زمینه‌های بین‌المللی، سیاسی و اقتصادی و به‌خصوص در مسائل امنیت منطقه در خاورمیانه با کشور ایران دارد و دو کشور در قالب سازمان‌های بین‌المللی نیز همکاری‌های مفید و تنگاتنگی دارند.

نور بر دیوا تاکید کرد: ترکمنستان همواره از تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی و تلاش ایران برای مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و جنایت‌های سازمان‌یافته حمایت کرده و می‌کند.  

وی با اشاره به افتتاح به بخش ترکمنی راه‌آهن ترکمنستان- قزاقستان- ایران گفت: معتقدیم افتتاح این راه‌آهن در برقراری روابط اقتصادی و تجاری آسیا و اروپا نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

رئیس مجلس ترکمنستان ادامه داد: توسعه روابط در بخش‌های اقتصادی نه تنها می‌توانند به نفع دو کشور باشد، بلکه در منافع ملی کل منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در بحث بازرگانی خارجی ترکمنستان، ایران جایگاه مهمی دارد، گفت: این موضوع نشان‌دهنده این است که ایران از امکانات و پیشرفت‌های صنعتی و علمی بالایی برخوردار است.

نور بر دیوا در پایان افزود: ما معتقدیم گسترش روابط پارلمانی دو کشور می‌تواند بر توسعه روابط در سایر حوزه‌ها تاثیر بسزا و مثبتی داشته باشد و ترکمنستان آمادگی خود را برای توسعه روابط بین پارلمان‌های دو کشور اعلام می‌دارد. 

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار