هوای تابستانی و گرما ما را به خنکای نسیم شهرهای ساحلی وخوش آب و هوای کشورمان دعوت می کند این می شود که عزم را جزم و کوله بار سفر را می بندیم

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران طی سفر می کنیم تا به مقصد برسیم غافل از اینکه رفتن به سفر یک موضوع و رعایت قوانین موضوعی دیگر.

پس از اتمام هر دوره از تعطیلات سازمان پزشکی قانونی کشور آمار و ارقامی منتشر می کند که در کنار شگفت انگیز بودن آدمی را به تفکر وا می دارد که مقصر این شرایط کیست؟ و چرا در کشوری نظیر ایران که بر اساس چشم انداز 1404 سودایی در سر می پروراند که قرار است بهترین و برترین کشور منطقه در همه جوانب باشیم اما آماری از کشته شدگانمان در سوانح رانندگی منتشر می شود که جای بسی تامل است. . .
 
بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور رد4 ماهه نخست سال جاری 6 هزار و 38 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد 4 هزار و 660 نفر مرد و یک هزار و 423 نفر دیگر زن بودند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی های حوادث رانندگی 6 هزار و 719 نفر بوده 9.5 درصد کاهش یافته است.
 
بنابر این گزارش در 4 ماهه نخست سال جاری استان های فارس با 566، خراسان رضوی با 452 و استان تهران با 423 مورد بیشترین و استانهای ایلام با 46، کهکیلویه و بویر احمد با 67 و یزد با 73 مورد کمترین تلفات ناشی از حوادث رانندگی را داشتند.
 
بر اساس این گزارش تلفات حوادث رانندگی 4 ماهه امسال 3 هزار و 919 نفر در جاده های برون شهری، یکهزار و 645 نفر مسیر های درون شهری، 486 نفر درمسیرهای روستایی و 33 نفر درمسیر های نامعلوم جان باخته اند.
 
واین در حالی است که آمار مصدومین گزارش شده ناشی از حوادث رانندگی 113 هزار و 526 نفر اعلام که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.5 درصد افزایش داشته است.
 
*مرگ بیش از یکهزار نفر در حوادث رانندگی تیر ماه
 
همچنین در تیر ماه سال جاری بنابر اعلام آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور یکهزار و 560 نفر در حوادث رانندگی جان باختند و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی ها یکهزار و 933 نفر بود.
 
19.3 درصد کاهش یافته است اما در همین تیر ماه سال جاری 31 هزار و 920 نفر مصدوم به دنبال حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور ارجاع شدند که 23 هزار و 363 نفر آنان مرد و 8 هزار و 557 نفر زن گزارش شد آمار مصدومان دو مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4.1 درصد افزایش یافته است.
 
حال باید دید که مهمترین عامل بروز این همه صانحه رانندگی منجر به فوت و جرح در کشور چیست؟ بر اساس گزارش ها راهور ناجا اصلی ترین علت بروز تصادفات رانندگی در جاده های ایران عامل انسانی است، این سر نشینان یا بهتر بگویم رانندگان هستند که با خطاها و اشتباهات خود که موجبات بروز فجایع رانندگی درکشور آنهم در این سطح گسترده را فراهم می کنند و آمارشان می دهد حدود 52 درصد از تصادفات منجر به فوت با نقش مستقیم عوامل انسانی به وقوع می پیوندد.
 
تخطتی ازسرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و خواب آلودگی از جمله خطاهای انسانی است که سادگی نمی توان آن را انکار کرد  چرا که با رعایت این موارد سالانه از کشته شدن 8 هزار نفر در کشور جلوگیری خواهیم کرد.
 
ناگفته نماند علاوه بر خطاهای انسانی وجود جاده های برون شهری و اتوبانهای غیر استاندارد و جاده های ناایمن نیز خود مزید بر علت است که آمار کشته ها افزایش یابد.
 
پلیس راهور کشور 45 هزار پلیس امداد و نجات در طرح تابستان امسال در مسیر ها و جاده ها کشور مستقر کرده تا از بروز تصادفات نابهنگام جلوگیری کنند.
 
در همین راستا نیز رئیس سازمان امداد ونجات محمود مظفر نیز از وجود 29 هزار و 328 نفر در پایگاه ساحلی، کوهستانی و جاده ای در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر هزار و 214 پایگاه امداد و نجات در کشور در طرح  تابستانه مشغول امداد رسانی به هموطنان هستند و 389 پایگاه جاده ای نیز دار جاده ها مستقر هستند و در صورت بوجود آمدن مشکل ظرف 8 دقیقه و 33 ثانیه خود را به محل حادثه می رسانند.
 
حال با تمام این اوصاف به اینجا می رسیم که روزهای پایانی تابستان است و اوج سفرهای تابستانی را پیش رو داریم و هموطنانی که گاهی نسبت به خود نیز کمی بی توجه و بی اهمیت هستند و فکر بازگشت از سفر به خانه را در ذهن ندارند چرا که پا بر روی پدال گاز گذاشته و می تازند تا به مقصد برسند بدون اینکه به عواقب کار بیندیشند و تنها سوالاتی که در ذهن باقی می ماند این است که آیا واقعا فرایند گواهینامه های رانندگی استاندارد است؟ آیا جاده ها ناایمن است؟

آیا روش استفاده از خودرو در ایران را می توان صحیح دانست؟ و هزاران آیای دیگر حال خود بیندیشید که دیر رسیدن به مقصد بهتر است یا هرگز نرسیدن.

گزارش از مریم جعفری ./ف
برچسب ها: جاده ، مقصد ، تابستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار