رئیس پژوهشکده پرتوفرآیند دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به اینکه تاکنون از گداخت برق صنعتی تولید نشده است، گفت: امیدواریم تا 20 سال آینده به برق صنعتی نیز دست یابیم.

به  گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، دکتر رضا امرالهی، استاد و رئیس پژوهشکده پرتوفرآیند امیر کبیر در نشست خبری ساخت نخستین دستگاه محور سازی پلاسمای گداخت هسته ای با فن آوری کاملا بومی در کشور گفت: توکامک البرز مواد برق نسل بعدی دنیا است که بشر سالهاست بر روی آن کار می کند؛ چرا که صنعتی از انرژی را درست می کند که سوخت زباله و عوارض انسانی نداشته باشد، همچنین سوخت آن از طریق هیدروژن آب تهیه می شود.

وی با بیان اینکه پاکترین انرژی دنیا همین گداخت است، ادامه داد: حدود 80 سال است که دنیا بر روی این موضوع کار می کند و در ایران نیز از سی سال گذشته در این زمینه کار شده است به طوری در سال 64 اولین ماشین مولد با کمک ایتالیایی ها به نام الوند که بیش از 90 درصد آن خارجی بود خریداری شد.

 وی ادامه داد: دومین ماشین از روسیه به نام دماوند در سال 85 خریداری و سومین دستگاه در سال 84،85 توسط دانشگاه آزاد تهیه شد.

 وی با بیان اینکه گداخت ماده رادیو اکتیو و زباله ندارد، ادامه داد: 10 برابر نسبت به سایر مولدها راندمان دارد و هر کشوری متناسب با شرایط خود به ساخت این دستگاه پرداختند ما هم اینکار را از سه سال گذشته آغاز کردیم تا از غافله دنیا عقب نمانیم.

 وی با بیان اینکه تاکنون از گداخت برقی تولید نشده است، افزود: ولی برای 20 سال آینده امیدوار هستیم به برق صنعتی دست یابیم.

 وی با بیان اینکه ما باید خورشیدك داشته باشیم، ادامه داد: ساخت این دستگاه ها مشکلات فراوانی در طراحی، و... دارد ما باید کاری کنیم  که کار گداخت انجام شود تا تولید 100 میلیون درجه حرارت برسیم اگر این انرژی را انجام دهیم بزرگترین کار دنیا را کرده ایم چرا که ما بلد نیستیم انرژی را نگه داریم بنابراین تصمیم گرفتیم خورشیدک هایی را درست کنیم./ح
برچسب ها: سوخت ، گداخت ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار