مشهد/

حوزه دیپلماسی اقتصادی فعال تر شود

استاندار خراسان رضوی بر فعال تر شدن حوزه ی دیپلماسی اقتصادی استان تاکیدکرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،محمد حسین فروزانمهر با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت پیرامون لزوم محور قرار گرفتن توسعه ی اقتصادی و تولید علم اظهار داشت: در دنیا، دیپلماسی سیاسی در خدمت اقتصاد قرار دارد و باید در سایه ی روابط سیاسی مستحکم، فعالیت های حوزه اقتصادی ایران نیز با سایر کشورها پویاتر شود.

وی افزود: در همین راستا دولت تدبیر و امید، اقتصاد را محور فعالیت های خود قرار داده و با تاکید بر پرهیز از سیاست زدگی و داشتن مدیریت سیاسی، اتخاذ رویکرد توسعه ای در حوزه ی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از سوی استانداران را ضروری دانسته است.

رییس کارگروه توسعه ی صادرات خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به جایگاه استان در سطح منطقه ای و بین المللی و همچنین امکان دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و مرکزی، استفاده از این ظرفیت در راستای افزایش صادرات و توسعه ی اقتصادی امری ضروری ست.

وی افزود: هم اکنون حجم مبادلات تجاری ایران با ترکمنستان سالانه حدود 800 میلیون دلار است که 48 درصد آن مربوط به خراسان رضوی می باشد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های استان در حوزه ی صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین وجود نیروی کار متخصص و کارآمد گفت: بسترسازی برای استفاده از این ظرفیت در جهت افزایش حجم مبادلات تجاری و ارزآوری در اولویت سیاست های اقتصادی استان است.

فروزان مهر با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جهت ورود هوشمندانه و هدفمند به بازارهای صادراتی استان خاطرنشان کرد: بازار کشورهای همسایه نظیر افغانستان و ترکمنستان بازارهای طبیعی خراسان رضوی محسوب می شود که علاوه بر حفظ آن باید در جهت حضور موثرتر در بازار این کشورها گام برداشت.

استاندار خراسان رضوی این امر را مستلزم تدوین راهبرد و ترسیم نقشه ی راه دانست و تصریح کرد: شناسایی ظرفیت های بازار ترکمنستان، بهره گیری از توانمندی های وزارت خارجه در این مسیر و تبادل هیات های تجاری بخش خصوصی می تواند ما را در دستیابی به این مهم یاری کند.

وی راه اندازی اتاق مشترک ایران و ترکمنستان، میز کار تجاری بین بازرگانان استان و ترکمنستان، برگزاری همایش صدور خدمات فنی و مهندسی و ملاقات مسوولان دولتی و بخش خصوصی طرفین را از دیگر راهکارهای تاثیرگذار در توسعه ی صادرات بین دو کشور برشمرد.

گفتنی ست در ابتدای این دیدار مدیران دستگاه های اجرایی و روسای تشکل های بخش خصوصی نقطه نظرات و دیدگاه های خود در جهت توسعه ی صادرات به ترکمنستان را بیان کردند/س.


برچسب ها: حوزه ، دیپلماسی ، فعال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.