دبکافايل نوشت: مخالفت حيرت انگيز پارلمان انگليس با درخواست ديويد کامرون نخست وزير براي همراهي اين کشور با آمريکا براي حمله به سوريه مخالفت هاي عمومي و انتقادات را درباره اين تصميم واشنگتن افزايش داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي اين روزنامه در تحليلي نوشت: با وجود شکست در تشکيل ائتلاف جهاني، کاخ سفيد همچنان بر حمله يک جانبه به سوريه تاکيد مي کند.

با وجود اين کاخ سفيد اعلام کرد با وجود تمايل براي تشکيل ائتلاف به منظور حمله به سوريه، اما براي اقدام يک جانبه حتي بدون حمايت سازمان ملل و متحدانش آماده است. با اين حال در نتيجه سياست هاي متناقض آمريکا، درگيري هاي تقريبا سه ساله سوريه در حال پيچيده تر شدن است.

باراک اوباما رئيس جمهور پس از محکوميت شديد استفاده سوريه از سلاح هاي شيميايي بر حمله نظامي به اين کشور تاکيد دارد. بايد در نظر داشت تا زماني که سوريه از حمايت روسيه برخوردار است، درباره پيروزي در جنگ داخلي و مقابله با غرب اميدوار باشد. 

هرچند پس از تحولات جهان عرب، آمريکا و نيروهاي ائتلاف در سرنگوني معمر قذافي رهبر سابق ليبي و تا حدودي در سرنگوني حسني مبارک رئيس جمهور سابق مصر نقش داشتند، اما اوباما مدعي بود آمريکا و غرب نبايد در تحولات و امور خاورميانه دخالت مستقيم داشته باشند. اما در بحران سوريه، اوباما سياست خارجي خود را نقض کرد و به نظر نمي رسد ديگر بتواند آن را اصلاح کند. از طرف ديگر نيز سقوط اخوان المسلمين در مصر و قدرت گرفتن مجدد ارتش باعث شد نفوذ و اعتبار آمريکا در منطقه به شدت کاهش يابد. 

به نوشته اين روزنامه، اگر آمريکا در حمله قريب الوقوع يکجانبه اش به سوريه موفق باشد و بتواند به اهداف مورد نظرش دست پيدا کند، آنگاه دنيا شاهد موفقيت اوباما در بازگرداندن نفوذ و قدرت واشنگتن در منطقه خواهد بود و از طرف ديگر نيز اهميت و نفوذ اروپا نيز در منطقه کم رنگ تر خواهد شد. به عبارت ديگر پيروزي اوباما در حمله به سوريه بار ديگر آمريکا را به قدرت منطقه تبديل خواهد کرد. اين در حالي است که چشم انداز سياسي کامرون پس از مخالفت قاطع مجلس عوام انگليس با پيشنهاد وي براي همراهي آمريکا در حمله به سوريه در هاله اي از ابهام قرار گرفته است. احتمالا کامرون نخستين مقام باشد که قرباني پيروي از سياست هاي اوباما شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار