پروژه کلاس پرنده به به همت موسسه خیریه مهرگیتی به تجهیز و سازماندهی لوازم کمک آموزشی در مدارس مناطق محروم می پردازد

به گزارش سرویس اجتماعی باشگاه خبرنگاران،پروژه کلاس پرنده به تجهیز و سازماندهی لوازم کمک آموزشی در مدارس مناطق محروم می پردازد و با یاری گرفتن از متخصصان مختلف سعی می کند فضای آموزشی متفاوتی برای دانش آموزان ایجاد کند. در این پروژه یک تیم متخصص در سفر کوتاه و فشرده شان به یک مدرسه، با کمک دانش آموزان و کمترین هزینه ممکن، آنجا را به مکانی لذت بخش برای درس خواندن تبدیل می کنند. کلاس پرنده به همت و پشتیبانی موسسه ی خیریه مهر گیتی و ایده و اجرای استودیو بهرامی محقق شده است .
                                           
 خانم گیتی نژاد مدیر عامل موسسه خیریه مهر گیتی که اگر همت و تجربه اش نبود ، شاید کلاس پرنده همچنان به عنوان یک ایده باقی می ماند ، در مورد این پروژه می گوید :یکی از برنامه های ما برای رسیدن به هدف موسسه یعنی " تلاش برای ساختن ایرانی عاری از تبعیض وفقر فرهنگی " ، برگزاری برنامه های آموزشی فرهنگی است که برنامه ی کلاس پرنده هم یکی از همین برنامه هاست .

                                          

وی افزود:دوستان ما در کلاس پرنده یک تیم 10 نفره هنرمند هستند و یک تور فرهنگی آموزشی را در مدارسی که موسسه ی ما در مناطق محروم کشور ساخته و افتتاح کرده ، در قالب یک کارگاه آموزشی برای دانش آموزان به اجرا در می آورند .آنها پیش از سفر در باره ی جغرافیای آن منطقه مطالعه وبررسی میکنند و بعد از حضور در منطقه برنامه ی خود را باز نگری و اجرا می کنند .


وی گفت:در این پروژه ابتدا آنها یک نمایش موزیکال به اجرا در می آورند که خود دانش آموزان نیز در آن نقش دارند و بعد یک کارگاه آموزشی دارند و در پایان با تولیدات کارگاه که شامل عروسکهایی از نماد های منطقه ، روزنامه ی دیواری وکاردستی است ، بخشی از مدرسه را تزیین می کنند .آموزش وبلاگ نویسی برای معلمان هم یکی از برنامه های این تیم است . این تیم تا کنون چهار برنامه از سری برنامه های کلاس پرنده را در بارنجگان خراسان جنوبی ، تخم بلوط ایلام ، حاجی آباد خراسان جنوبی و خاک سفید تهران اجرا کرده اند .


                                            

چه کسانی در برگزاری این برنامه مشارکت دارند؟

از ابتدا برگزاری برنامه های فرهنگی به عنوان یکی از فعالیتهای نیکوکارانه موسسه هدف گذاری شده بود . پس از آشنایی با آقای رضا بهرامی نژاد به عنوان صاحب ایده کلاس پرنده ، تصمیم به اجرای این طرح و ایده بکر در قالب یک همکاری مشترک گرفتیم ، لذا موسسه خیریه مهر گیتی به عنوان تهیه کننده و دوستان هنرمند خوش فکرمان نیز به عنوان ایده پرداز و مجری ، کار را اجرایی کردند

.

                                          

در مورد برنامه ی اخیر کلاس پرنده با عنوان " چرخ گردون " نیز توضیح دهید . چطور شد محله خاکسفید را انتخاب کردید ؟

چندی پیش موسسه خیریه "مهرگیتی" از طریق موسسه "سلام رحمان" با مادران و دختران جوانی آشنا شد که برای به دست آوردن درآمدی سالم ، به سختی تلاش می کردند. آنها در تهرانپارس محله ی "خاک سفید" ، کارگاه خیاطی کوچکی را در زیرزمینی با مساحتی حدود بیست متر مربع دایر و در آن به کار مشغول بودند.

موسسه خیریه "مهرگیتی" تصمیم گرفت با همکاری گروه کلاس پرنده، از طریق برگزاری یک دوره ی آموزشی فشرده برای این گروه از دختران و مادران جوان، آنها را در راه دستیابی به درآمد بیشتر از راههای اصولی تر کمک کند . لذا با طراحی یک دوره ی آموزشی فشرده 10 روزه برای این گروه از دختران و مادران جوان سعی شد تا آنها برای پروازهای بلندتر و جسورانه تر آماده شوند.

آموزش ها ترکیبی از دروس عملی و تئوری بودند که در دو سطح ارائه شدند: آموزش به هنرجویان که پراکندگی سنی پانزده تا بیست سال داشتند و در سطح بعدی مربیان و مددکاران گرداننده آن مجموعه . در 5روز اوّل هنرجویان درس هائی مانند: شناخت خود ، کار تیمی، تفکر سیستمی و ایده پردازی را آموختند و در 5روز دوم یاد گرفتند که چگونه ایده خود را به درستی اجرا کنند و به یک محصول برسانند. این محصول یک دستبند سوزن دوزی شده بود که متعلق به هنرهای دستی جنوب ایران است.
 

                                                                                           

و اما برای گروه دوم برای آنکه بتوانند پس از این دوره ها ، همچنان کارگاه را با قدرت جلو ببرند، کلاسهای برندینگ ، روابط عمومی ، وبلاگ نویسی و بازاریابی به زبان ساده برگزار شد. اغلب سازمانهای کوچک مردم نهاد ایرانی در این حوزه ها دچار مشکل هستند. ما سعی کردیم تا مربیان و هنرجویان کارگاه خیاطی «سلام رحمان» را به این وسیله ، برای فروش بهتر و کسب درآمدی پایدارتر توانمند کنیم.

  انتخاب محله خاکسفید تهران هم بر اساس آشنایی ما با گردانند گان سازمان مردم نهاد "سلام رحمان" بود که توانسته بودند دختران و مادران جوان این منطقه محروم تهران را گرد هم بیاورند و کارگاه خیاطی کوچکی را راه اندازی نمایند.

موسسه ی خیریه مهر گیتی چه فعالیتهای دیگری را دنبال می کند ؟

هدف کلی موسسه رفع فقر فرهنگی در کشورمان است ، برنامه هایی که تا کنون برای رسیدن به این هدف انجام داده ایم ، شامل این موارد است :

- ساختن فضاهای آموزشی استاندارد به ویژه مدرسه در مناطق محروم ونیازمند.

- احداث فضاهای فرهنگی ، آموزشی (کتابخانه ، نمازخانه و سالن چند منظوره )

- تجهیز فضاهای آموزشی به کتابهای کمک درسی ، علمی ، داستانی ،دستگاه فتوکپی ، آب سرد کن ، کمد کتابخانه ، وسائل ورزشی و......

- حمایت از تحصیل دانش آموزان مستعد مناطق محروم که امکان آن هست بعلت فقر مادی از تحصیل باز بمانند.

- طرح اهدا رایانه به مدارس (رای به ) رایانه برای همه به شکل تعمیر و ارتقا رایانه های مستعمل و اهدا آن به مدارس مناطق محروم کشور

- برگزاری برنامه های آموزشی ،فرهنگی شامل ( برگزاری کلاسهای آمادگی کنکور ، برگزاری کلاس های آموزشی برای معلمان ودانش آموزان ،برنامه ی فرهنگی کلاس پرنده )

درمورد فضاهای آموزشی ساخته شده هم توضیح دهید .

تا کنون 74 فضای آموزشی شامل مدرسه و یک خوابگاه دانش آموزی در مناطق کمتر توسعه یافته ساخته شده که همگی به همت افراد نیکوکار با مشارکت سازمان نوسازی مدارس ساخته شده است



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار