مدیرکل هواشناسی اردبیل گفت : شهر اردبیل در طول ماه های تیر و مرداد امسال به عنوان خنکترین مرکز در بین 31 استان ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / بهمن کمانگر افزود : میانگین دمای هوا در شهر اردبیل در ماه های تیر و مرداد امسال 17 و نیم درجه بالای صفر بوده و این درحالیست که شهر اهواز با میانگین دمای 37 و نیم درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان ایران در این مدت شناخته شده است.

وی اظهار کرد : در این مدت میانگین کمینه دمای هوا در شهر اردبیل 12 و میانگین بیشینه نیز 23 درجه سلسیوس (سانتیگراد) بالای صفر بوده است و اما میانگین کمینه دمای هوا در گرمترین مرکز ایران یعنی اهواز 29 و بیشینه دما نیز 46 درجه بالای صفر ثبت شده است.

براساس بررسی ها و مطالعه های انجام شده توسط دانشمندان بهترین و مطلوبترین دمای هوا برای انسان بین 18 تا 21 درجه سانتیگراد تعیین شده است که در اصطلاح به آن دمای آرامش می گویند.

مهندس کمانگر با اشاره به ویژگی های آب و هوایی بی نظیر استان اردبیل در مقایسه با سایر نقاط کشورمان و نیز بسیاری از مناطق جهان خاطرنشان کرد که این استان از لحاظ تنوع اقلیمی و تغییرات جوی یکی از نقاط کم نظیر در دنیا به شمار می آید.

وی ادامه داد : در حالیکه جلگه ها و دشت های بطور نسبی هموار و کم ارتفاع استان اردبیل در تابستان با هوای گرم مواجهند دامنه کوه ها و نیز شهرهای واقع در نقاط ییلاقی و مرتفع و نیز در مسیر جریان های سرد شمالی از هوای خنک و دلپذیر در گرماگرم تابستان برخوردارند.

در این میان شهر اردبیل به عنوان مرکز استان اردبیل یکی از نقاط کم نظیر از لحاظ تغییرات سریع جوی و نیز برخورداری از شرایط هوایی گوناگون است.

بسیار اتفاق می افتد که در وسط تابستان در حالیکه هوای به شکل نسبی گرم با دمای 37 درجه بالای صفر در این شهرستان حاکم است با نفوذ جریان سرد شمالی در کوتاه ترین زمان دمای هوا به 10 درجه بالای صفر کاهش می یابد.

برعکس این موضوع نیز صادق است و در چله زمستان نیز اغلب دیده می شود هوای سرد حاکم بر منطقه با نفوذ جریان های گرم جنوبی و جنوب غربی جای خود را به هوای بطور نسبی گرم می دهد و در اندک زمانی برف ها و یخ های موجود در سطح زمین های منطقه ذوب می شوند.

در اکثر شب های تابستان اگر شرایط جوی مساعد حاکم باشد کمنیه دمای هوا در شهرستان اردبیل به شدت کاهش می یابد و گاهی به پنج درجه بالای صفر نیز
می رسد.

به لحاظ همین ویژگی های کم نظیر طبیعی و اقلیمی و از سویی وجود صدها بنا و اثر باستانی در جای جای استان اردبیل همه ساله به خصوص در فصول گرم سال بیش از پنج میلیون نفر مسافر به این استان سیاحتی سفر می نمایند/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.