درگذشت پروفسور حسابی پدر فیزیک نوین ایران، اعلان جنگ فرانسه و انگلیس به آلمان، ورود نیروهای متفقین به ایتالیا در جریان جنگ جهانی دوم، تأسيس شركت بيمه ايران و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 26 شوال 1434 هجری و 3 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت فیزیکدان شهیر دکتر "محمود حسابی" پدر فیزیک نوین ایران (1371 ش)
دکتر محمود حسابی در سال 1281 شمسی در تهران دیده به جهان گشود. از سن 17 سالگی موفق به اخذ مدارج عالی تحصیل گردید. از جمله این مدارک علمی می‌توان به کارشناسی ادبیات، علوم، مهندسی راه و ساختمان، معدن، برق، زیست‌شناسی و دکترای فیزیک اشاره کرد. او به زبان‌های رایج دنیا مانند عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه، آشنایی کامل داشته و با زبان‌های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اَوِستا، ترکی و ایتالیایی و روسی نیز آشنا بود. معروف است که دکتر حسابی تنها شاگرد ایرانی آلبرت انیشتین بود. دکتر حسابی پایه‌گذار ده‌ها مرکز علمی، صنعتی، فرهنگی و خدماتی در کشور بود که عبارتند از: دانشسرای عالی، اولین ایستگاه هواشناسی، اولین بیمارستان خصوصی ایران، دانشکده فنی و دانشکده علوم دانشگاه تهران، نخستین رصدخانه برای پیگیری اطلاعات ارسالی از ماهواره‌ها، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، انجمن موسیقی ایران و فرهنگستان زبان ایرانی و.... .

نام‌های ایرانی، دیدگانی فیزیک، فیزیک حالت جامد مجموعه معادل‌های فارسی اصطلاحات فیزیک، فرهنگ حسابی و رساله توانایی زبان فارسی بخشی از تألیفات اوست. در سال 1366 در کنگره شصت سال فیزیک ایران، از خدمات دکتر حسابی به عنوان پدر فیزیک نوین ایران، قدردانی گردید و در سال 1990 به عنوان مرد علمی سال جهان و مرد بین المللی 1991 انتخاب شد. پروفسور محمود حسابی سرانجام در دوازدهم شهریور 1371 ش در نود سالگی و هنگام معالجه بیماری قلب در بیمارستان دانشگاه ژنو بدرود حیات گفت. پیکر وی با حضور بسیاری از شاگردان و دانش‌دوستان بر حَسَب وصیتش در تفرش به خاک سپرده شد.

شهادت جهادگر ضد استعمار انگلیس "رییسعلی دلواری" (1294 ش)
رییسعلی فرزند رییس محمد در سال 1261 ش در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‌کنند. محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند. رییسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را که قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می‌کند. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال به طول انجامید و در این مدت، دلیران تنگستان، دو هدف عمده را دنبال می‌کردند: پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال وطن. رییسعلی دلواری این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 ش در 33 سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.

رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه "حاج ملاعلی واعظ خیابانی" (1327ش)
آیت اللَّه حاج ملاعلی واعظ خیابانی در حدود سال 1245ش در تبریز به دنیا آمد. وی مبادی و مقدمات علوم را در زادگاهش پشت سرگذاشت و پس از سالیانی، مدارج علمی را طی کرد. ایشان از جوانی به مطالعه کتاب و تالیف و تصنیف آثار مشغول بود و کتب متعددی شامل 27 جلد پدید آورد که وقایع الایام در 5 جلد، منتخب المقاصد و مُنتخب الفوائد در 9 جلد و علمای معاصرین از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه واعظ خیابانی همچنین از محضر حضرات آیات عظام: سیدابوالحسن اصفهانی، سید حسین قمی، سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای و سید حسین بروجردی اجازه روایت و از برخی دیگر اجازات امور حسبیه نیز دریافت نموده است. ایشان سرانجام در دوازدهم شهریور 1327ش برابر با بیست و هشتم شوال 1367ق در 82 سالگی بدرود حیات گفت و به دیدار معبود شتافت.

درگذشت مفسّر و مورخ شهیر مسلمان "محمدبن جریر طبری" (310 ق)
ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید طبری در سال 225 هجری در آمل به دنیا آمد. وی نزد پدر و دایی خود ابوبکر خوارزمی به تحصیل پرداخت و در علوم گوناگون از قبیل فقه، حدیث، تاریخ و تفسیر، علامهٔ روزگارگردید و از تمامی دانشمندان پیشی گرفت. امام طبری از پیشوایان فقه، حدیث، تفسیر و... است و در تمامی این رشته‌ها دارای تالیفاتی می‌باشد. تاریخ معروف طبری و نیز تفسیر مشهور کبیر و نیز جامع البیان فی تفسیرالقرآن، طرق حدیث الغدیر، تاریخ الامم و الملوک و ادب القاضی از اوست. محمد بن جریر طبری در 85 سالگی در بغداد دار فانی را وداع گفت و در خانه‌اش مدفون گشت.

ارتحال فقیه ربانی "سید هبة الدین شهرستانی" عالم مجاهد و آگاه(1386 ق)
آیت اللَّه سیدهبةالدین محمد علی شهرستانی در رجب سال 1301 ق در سامراء به دنیا آمد. پس از کسب مقدمات از پدرفاضل و دیگران در هجده سالگی راهی نجف اشرف گردید و از محضر درس آخوند خراسانی، سیدکاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی بهره برد و در شمار مجتهدان شیعه قرار گرفت.

آیت اللَّه شهرستانی جهت بیداری فکری مسلمانان با شیخ محمد عبده مفتی مصر و سید محمد رضا، دانشور و اندیشمند مشهور جهان اسلام و جراید اسلامی ارتباط برقرار کرد و در پرورش روح اتحاد و بیداری مسلمین کوشید. سرانجام این عالم مجاهد در 85 سالگی درگذشت و در حریم پاک کاظمین آرمید. از این مجتهد برجسته حدود یکصد و ده اثر به جای مانده است که المحیط فی تفسیر القُرآن، فیض الباری، الشریعةُ و الطبیعه و الدلائل و المسایل از آن جمله‌اند.

رحلت آیت اللَّه "سیدعبدالمحمد موسوی" عالم مسلمان(1293 ق)
آیت اللَّه سید عبدالمحمد موسوی از هفت سالگی با حفظ قرآن، تحصیلات علوم دینی را آغاز کرد. در 24 سالگی به اجتهاد رسید و سپس به کار تدریس پرداخت. او از مدرسین بزرگ علوم دینی بود و تدریس فقه واصول فقه، تشکیل حوزه‌های علمیه ومدارس دینی، همچنین اجرای احکام الهی در کنار سایر فعالیت‌های اجتماعی از خدمات این مجتهد آگاه و مرجع تقلید مسلمانان ایران به شمار می‌رود. از آیت اللَّه موسوی تالیفاتی‌برجای مانده که همهٔ آن‌ها به صورت خطی است و از آن میان می‌توان به کتب شرح استدلالی بر عروةالوثقی و رسالهٔ ذَخیرةُ العباد اشاره کرد.


اعلان جنگ فرانسه و انگلیس به آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (1939م)
پس از تهاجم ارتش آلمان به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم، دولت انگلستان طی یادداشتی خواهان تخلیه فوری اراضی اشغال شده لهستان گردید. این یادداشت از جانب آلمان، بی‌جواب ماند. از این رو، پس از اعلام فرمان آماده باش و بسیج عمومی در انگلستان، اولتیماتومی به آلمان داده شد تا هر چه زودتر، عملیات نظامی خود را پایان دهد. اما هیتلر این اولتیماتوم را رد کرد و انگلستان و فرانسه در روز سوم سپتامبر 1939م، به آلمان اعلان جنگ دادند. استالین در 23 اوت آن سال، بر سرِ لهستان با آلمان وارد معامله شد و پیمان عدم تجاوز را امضا کرد. به همین جهت، استالین برخلاف قول و قرارهایی که قبلاً بین مسکو و برلین گذاشته شده بود، ارتش سرخ را همگام با ارتش آلمان نازی درگیر جبهه لهستان نکرد.
با این حال، انگلیس و فرانسه با وجود اعلان جنگ به آلمان، در جریان عملیات نظامی آلمان در لهستان و درگیری قسمت عمده نیروهای آلمان در این جبهه، دست به حمله به مواضع آلمانی‌ها نزدند و بیشتر به آرایش جنگی و تقویت خط دفاعی در طول مرز آلمان و فرانسه پرداختند. پس از این اعلان جنگ، آلمان به لندن حمله هوایی کرد و پس از چند ماه، فرانسه نیز در ژوئن 1940م به اشغال آلمان درآمد.

اشغال شهر "دمشق" توسط نیروهای متفقین در اواخر جنگ جهانی اول (1918م)
یکی از اهداف اصلی دولت‌های بزرگ اروپایی در جریان جنگ جهانی اول، تجزیه امپراتوری عثمانی بود و با وقوع این جنگ، این هدف به آسانی محقّق گشت. در جریان تجزیه قلمرو عثمانی، مناطق تحت نفوذ آن، یکی پس از دیگری به دست انگلیس و فرانسه افتاد. تا این که دمشق نیز مورد حمله قرار گرفت و در روز سوم سپتامبر 1918م سقوط کرد. سرانجام بر اساس توافق‌های قبلی لندن و پاریس، سوریه و از جمله پایتخت تاریخی و کهنِ اسلامی آن، دمشق، تحت کنترل فرانسه درآمد.

ورود نیروهای متفقین به ایتالیا در جریان جنگ جهانی دوم (1943م)
با شکست‌های پی‌درپی نیروهای ایتالیایی از متفقین در جریان جنگ جهانی دوم، موسولینی توسط ویکتور امانوئل، پادشاه ایتالیا، برکنار شد تا اینکه در روز سوم سپتامبر 1943م، متفقین وارد خاک ایتالیا شدند. از این رو، دولت ایتالیا در هفتم سپتامبر فرمان تسلیم و ترک مخاصمه را صادر کرد. به موجب قرارداد تسلیم ایتالیا، نخست وزیر جدید این کشور، تسلیم بدون قید و شرط ایتالیا را پذیرفت و بدین ترتیب یکی از مهم‌ترین متحدین آلمانِ نازی در جنگ جهانی دوم، از صحنه عملیات خارج شد. ویژگی‌های مشترک فکری نازیسم هیتلر و فاشیسم موسولینی و نیز جاه‌طلبی‌های دو دیکتاتور، در اتحاد آلمان و ایتالیا نقش مهمی داشت. هم‌زمان با انعقاد قرارداد تسلیم ایتالیا، حمله بزرگ متفقین به منظور آزادسازی ایتالیا آغاز شد و با تصرف شهر رُم، سلطه نیروهای آلمانی بر ایتالیا نیز پایان یافت.

تأسيس شركت بيمه ايران با سرمايه 20 ميليون ريال (1314 ش)

آغاز نبرد زیردریایی‌ها توسط آلمان در آغاز جنگ جهانی دوم (1939م)
جنگ جهانی دوم نه تنها عرصه رویارویی هوایی، زمینی و دریایی بود بلکه زیردریایی‌ها نیز جایگاه مهمی در این جنگ خونین داشتند. آلمان در همان شروع مبارزه هوایی علیه انگلستان، جنگ زیردریایی را نیز پی‌گیری نمود و در 3 سپتامبر 1939م جنگ نامحدود دریایی و زیردریایی را آغاز کرد. در این روز یک‌صد فروند زیردریایی آلمان موسوم به "گرگ‌های هار"، با هدف غرق کردن کشتی‌های متفقین، عملیات تهاجمی خود را آغاز نمودند. می‌توان گفت مشکلات انگلستان در برابر حمله زیردریایی‌های آلمان کمتر از مشکلات نبرد هوایی نبود.

بنابراین، دولت انگلستان برای حل این معضل، در ازای به دست آوردن پنجاه اژدرافکن امریکایی، در چهارم سپتامبر 1940م، پایگاه‌های دریایی خود را به مدت 99 سال به اجاره امریکایی‌ها درآورد. در همین حال، با وجود توسعه و افزایش قدرت مقاومت انگلستان، نبرد زیردریایی‌ها که از سوی آلمان به شدت اعمال می‌شد، باعث وارد آمدن تلفات فراوانی به انگلستان گردید. از سوی دیگر قرارداد 99 ساله موجب خروج انگلستان ازحدود دریایی امریکا شد. هر چند در ادامه جنگ، شکست‌های مهمی نیز به آلمان وارد شد و این کشور را به اضمحلال کشاند.

برخی از رخدادهای امروز
1651:   نیروهای ضد سلطنت در انگلستان سربازان وفادار به چارلز دوم پادشاه این کشور را شکست دادند.
1658:   الیور کرمول تنها رئیس جمهور انگلستان در تاریخ این کشور که چارلز دوم را برکنار کرده بود درگذشت.
1833:   انتشار "نیویورک سان دیلی" نخستین نشریه روزانه آمریکا آغاز شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار