مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی رفتن تامین اجتماعی به سمت بنگاه داری را خموجب ضربه خوردن بیمه درمان دانست و از ایجاد کارگروه برای ساماندهی بیمه درمان خبر داد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­دا؛ دکتر سیدتقی نوربخش در مراسم معارفۀ خود گفت: مشکلات تامین اجتماعی و کار در این سازمان را می دانم. می دانم که منابع محدود و مصارف زیاد است.

وی افزود: خبر دارم که دفترچه های بیمه تامین اجتماعی اعتبار ندارد، مشکل اینجاست که نظام بیمه به سمت بنگاه اقتصادی رفت و همین به بخش درمان آسیب زد.

دکتر نوربخش گفت: من به عدم پرداخت تعهدات دولتی آشنا هستم، بیست سال در تامین اجتماعی بودم و این مشکلات سالهاست که انباشته شده است.

وی در پایان وعده داد پاکدستی و ساختار غیرسیاسی را در تامین اجتماعی حاکم کند و افزود: برای بیمه و درمان و اقتصادی کارکروه دارم تا یک برنامه صد روزه بدهم.

درمان از هر نیازی ضروری تر است

دکتر نوربخش همچنین  با بیان اینکه بیشترین موضوع که توجه افراد را به خود جلب می‌کند نوع خدمات سازمان تامین اجتماعی است، اظهار کرد:‌ افراد در ابتدای کار حتی به مستمری خود فکر نمی‌کنند و موضوع درمان بیش از هر اتفاق دیگری برایشان به صورت یک نیاز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تاثیرپذیری سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر در حوزه درمان از نظام سلامت کشور امری اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: تامین اجتماعی هم تولید خدمت را در دستور کار دارد و هم خرید خدمت را. 15 درصد تولید خدمات کشور به سازمان تامین اجتماعی مربوط می‌شود، بنابراین هر تغییری در سیاست گذاریها و راهبردهای نظام سلامت کشور ایجاد شود، در حوزه درمان سازمان هم تاثیرگذار است.

مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی افزود: این تاثیرگذاری‌ها شامل قیمت دارو، تعرفه‌های خدمات درمانی، سطح بندی کلی نظام سلامت کشور و سایر سیاست‌گذاری‌های حوزه درمان است که می‌تواند تامین اجتماعی را آسیب‌پذیر کند.

نوربخش در مورد راهبردها و برنامه‌هایش در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: باید سطح بندی خدمات درمانی را در سازمان تعریف کنیم. طبیعتاً وظیفه تامین اجتماعی ارائه خدمت به کل افراد کشور نیست و باید بیمه شده‌هایش را در دستور کار خود قرار دهد.

تامین اجتماعی مکلف به تامین درمان بیمه‌شدگان است

وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی متکلف تامین درمان بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان است، عنوان کرد: این افراد نیمی از جامعه کشور ار تشکیل می‌دهند، بنابراین باید با سطح بندی خدمات درمانی و ارائه الگویی برای توسعه خدمات غیرمستقیم در راستای مساعدت به شرایط درمان جامعه تحت پوشش خود اقدام کنیم و تا آنجایی که نیاز نیست، متکلف وظایف حاکمیتی بخش بهداشت و درمان نشویم.

 نوربخش با بیان اینکه در دوره مدیریت قبلی‌ام در بخش معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی «سطح‌بندی» خدمات درمانی در سازمان انجام شد،‌ گفت: این سطح‌بندی مجددا نیازمند بازنگری است. باید اخذ سهم بخش درمان سازمان از بودجه‌های عمومی کشور همانند تغییر قیمت ارز دارو، و بهره‌وری مراکز درمانی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به دلیل وجود تعرفه‌ها و مسائل تکنیکی در بخش درمان از همه ظرفیت‌های سازمان تامین اجتماعی استفاده نمی‌شود و باید بدانیم که هم اکنون اتاق عمل‌ها و ظرفیت‌هایی در تامین اجتماعی وجود دارد که بدون استفاده باقی مانده‌اند، بنابراین باید با ارائه راهکار از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های سازمان استفاده کنیم.

بازنگری تعامل سازمان تامین اجتماعی با طرف قراردادها

وی در مورد بخش خرید خدمات سازمان‌ تامین اجتماعی نیز اظهار کرد: باید در خصوص تعامل سازمان تامین اجتماعی با مراکز طرف قرارداد بازنگری شود، این بازنگری شامل احترام متقابل به مراکز طرف قرارداد و نظارت بر این مراکز است.

دکتر نوربخش افزود: باید با پرداخت به موقع دیون مراکز طرف قرارداد مکانیسمی ایجاد کنیم که دفترچه‌های بیمه‌ای سازمان ارزش و اعتبار واقعی خود را پیدا کنند تا موجب رضایتمندی جامعه تحت پوشش بیمه شدگان و مراکز طرف قرارداد شویم.

وی ابراز امیدواری کرد که این سازمان بر اساس آنچه قانون تعیین کرده و نیز بر اساس بودجه سالانه در قانون برنامه پنجم توسعه در جهت رسیدن به اهداف خود حرکت کند.

برای توفیق «بیمه مازاد» به وزارت بهداشت کمک می‌کنیم

مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی در مورد مشکلات موجود در بحث بیمه تکمیلی این سازمان و نیز برقراری این بیمه با مشارکت‌های بیمه شدگان اظهار کرد: سازمان مکلف به انجام صحیح بیمه پایه است، اما آنچه که هم اکنون در حال انجام است کامل نیست.

نوربخش با اشاره به اینکه بیمه تکمیلی دو بحث دارد، گفت: بیمه مازاد و بیمه تکمیلی دو بیمه‌ای هستند که باید به آنها اشاره کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه این دو بیمه در کشور با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. "بیمه تکمیلی" در بسیاری از مناطق دنیا در تعهد بیمه نیست و خود فرد باید برای آن اقدام کند.

به گفته مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی طبق قانون بیمه مازاد باید در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد، اما به دلیل مشکل تعرفه،‌ دارو، مشکلات موجود در گردش منابع بیمارستان‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی این اتفاق رخ نداده و بیمار دچار هزینه‌های مازاد و پرداخت از جیب شده است.

نوربخش افزود: باید با اصلاح تعرفه‌ها و اصلاح بودجه نظام سلامت و نیز افزایش بخش درمان از بودجه سالیانه به سمت کم کردن پرداخت از جیب مردم در هزینه‌های درمان حرکت کنیم و در این زمینه نیازمند کمک همه سازمان‌های بیمه‌گر هستیم.

وی رابطه بیمه تکمیلی در کشور را با بخش خصوصی و دولتی مشخص ندانست و عنوان کرد: نه رابطه بیمه تکمیلی با بخش دولتی و خصوصی مشخص شده نه سهم بیمه شده و کارفرما تعیین شده است. این در حالیست که منابع و مصارف این بیمه درمانی نیز به درستی محاسبه نشده و مطمئنا زمانی که چنین بیمه‌ای ابداع می‌شود، دچار اشکال خواهد شد.

مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه قصد داریم برای توفیق "بیمه مازاد" به وزارت بهداشت کمک کنیم، گفت:‌ این اقدام باید با اصلاح تعرفه‌ها و پرداخت سهم بیشتر از منابع عمومی به وزارت بهداشت صورت گیرد تا بتوانیم از این طریق پرداخت از جیب مردم را کم کنیم.

تلاش برای ادغام تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت

دکتر نوربخش در مورد ادغام سازمان‌های بیمه‌گر در سازمان بیمه سلامت و روند کند این اتفاق و نیز مقاومت‌هایی که سازمان‌های بیمه‌گر در این زمینه از خود نشان می‌دهند، تصریح کرد:‌ دولت می‌تواند این اقدام را انجام دهد، اما این اتفاق الزام قطعی ساختاری نیست.

وی افزود: موضوع اساسی که مطرح است این است که سازمان‌های بیمه‌گر باید به صورت کاملا هماهنگ عمل کنند تا جلوی خلاء‌های پوشش بیمه‌ای کشور گرفته شود و همپوشانی‌های بیمه‌ای از بین برود و نیز مکانیسم‌های پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر به طور هماهنگ انجام شود.

مدیرعامل جدید سازمای تامین اجتماعی بر تمام تلاش این سازمان برای ادغام سازمان تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت و کمک به قانون موجود در کشور تاکید کرد.

برچسب ها: بیمه ، درمان ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار