وزیر امور خارجه گفت: از رئیس‌جمهوری شنیدم که قصد استفاده از این معاونت را ندارد چرا که این کار وظیفه وزارت خارجه بوده و باید از این طریق پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران محمد جواد ظریف  سه‌شنبه شب با حضور در برنامه نگاه یک ضمن گرامی‌ داشتن یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: سلطان قابوس به دلیل روابط خوبی که با ایران دارند قصد داشتند به عنوان اقدام نمادین اولین کسی باشند که بعد از مراسم تحلیف به ایران بیایند .

وی تصریح کرد: در زمان حضور ایشان بحث‌های دو جانبه درباره همکاری اقتصادی، تجاری، نفت و گاز و ترانزیت انجام شد که به توافقات خوبی رسید البته راجع به بحث‌های مهم منطقه بین ایران و عمان و همچنین خطراتی که در منطقه با آن مواجه هستیم هم صحبت شد چرا که دیدگاه ما به یکدیگر نزدیک است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: افرادی با سوء استفاده از وضعیت بحرانی و کوتاه نظری به پیگیری اهداف سیاسی خود به قیمت تمام شدن جان مردم عمل می‌کنند که این امر برای مردم تهدید درست کرده است.
وی ادامه داد: مسائل مهم بین‌المللی با توجه به درک قابل توجه پادشاه عمان در ملاقات با روسای دو کشور و همچنین در ملاقات با رهبر معظم انقلاب مطرح شد.
ظریف درباره حضور فلتمن در ایران بیان داشت: وی ماموریت ویژه‌ای درباره‌ی سوریه و خاورمیانه داشت که طی آن گفتگوهایی انجام و ملاقات کوتاهی با من و طولانی‌تر با همکارانم را صورت داد و در این دیدارها در ضرورت پایان دادن به برادر کشی و پایان مداخلات خارجی تاکید شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: برای بحران سوریه باید راه‌حل سیاسی اتخاذ کرد البته خبرهای زیادی مبنی بر استفاده از تهدید و زور می‌شنویم چرا که تعدادی از دولت‌ها در قرن بیست‌و یکم به سبک قرن نوزدهم زندگی می کنند و فراموش کردند که در پنجاه سال پیش این قانون‌های مداخله‌جویانه را برداشتنه‌اند و مثل قرون وسطی و به مانند قانون جنگل زندگی می‌کنند و خود را به جای دادستان و قاضی می‌گذارند و نظر می‌دهند.
وی ادامه داد: جای تاسف است که مردم در سوریه و با سلاحسلاح‌های شیمیایی کشته می‌شوند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده به همین خاطر ما اعلام کردیم هیچ کشوری حق استفاده از آن را ندارد البته علی‌رغم اینکه غربیان می‌دانستند صدام از این سلاح استفاده می‌کند به وی اطلاعاتی دادند تا در سردشت از آن استفاده کند اما امروزه بدون بهانه ثابت شده تصمیم به جنایت دیگری گرفته‌اند.
ظریف در پاسخ به این سوال که خصومت غرب با سوریه چیست گفت: غرب از شرایطی که در سوریه اتفاق افتاده برای رسیدن به اهداف توسعه‌طلبانه با ماهیت اسرائیلی استفاده کرده و به اختلافات حرفه‌ای با نگاه کوتاه‌بینانه دامن زده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نیاز به رقابت با کشورهای منطقه نداریم چرا که ما منافع مشترک و نگرانی‌های مشترک داریم چرا که خطر افراط همه را تهدید می‌کند اما شاید آنها را بیشتر تهدید کرده است.
وی افزود: غرب بعد از انقلاب اسلامی با نگاه کوتاه‌بینانه از گروه‌ها و رژیم‌هایی مثل صدام ، القاعده و طالبان حمایت کردند که در آخر این اقدامات دامن خودشان را گرفت البته در منطقه ما کشتار مردم بی‌گناه باعث نگرانی است چون کشتن حتی یک انسان و استفاده از سلاح‌شیمیایی جرم است و باید محکوم شود چرا که ایران قربانی سلاح شیمیایی بوده و نمی‌تواند آن را تحمل کند.
وی ادامه داد: برخی از کشورها به خود اجازه لشگرکشی، افراط و به پرتگاه خشونت رساندن کشورهای منطقه را می‌دهند اما مطمئنا آثارش از مرزهای مصر و سوریه فراتر می‌رود و دامن خودشان را می‌گیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی در رابطه به این سوال که آیا با فلتمن درباره حمله به سوریه صحبت کرده‌اید یا خیر بیان داشت: به وی گفتیم هر گونه ماجراجویی در منطقه باعث می‌شود که تبعات آن از مرزهای آن کشور فراتر رود و منطقه به آتش کشیده شود البته اختلافاتی وجود دارد که الکی به آن دامن می‌زند.

ظريف ادامه داد: افراط‌گرایی افغانستان را در برج های دوقلو‌ی نیویورک جواب گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که دیگر به فلتمن چه گفتید و آیا پادشاه عمان و فلتمن پیام خاصی برای ایران داشتند افزود:شأن پادشاه عمان بالاتر از آن است که پیام بیاورند چرا که اصول‌های در روابط بین‌الملل وجود دارد که پیام کشورها را به یکدیگر منتقل می‌کند و کشورهایی هستند که با دو طرف ارتباط دارند و برداشت‌هایشان را به کشورها اعلام و انتقال می‌دهند و این انتقال برداشت‌ها با فهم بیشتر و مساعی جمیله می‌توانند برای حل مشکلات اقدام کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: پادشاه عمان دیدگاه بین‌المللی خود را با مقامات کشورمان مطرح کردند اما فلتمن خیر چرا که وی مسئولیت‌های دیگری دارد اما درست است که تابعه‌ی آمریکاست اما ان لباس را از تن برداشته چرا که وقتی در جامعه‌ی بین‌الملل هستند باید منافع خود را کنار بگذارند.

وی گفت: فلتمن به عنوان معاون سازمان ملل به ایران آمد و درباره مسائل سوریه و منطقه نظراتی را از سوی سازمان ملل مطرح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: سازمان ملل میـ‌واند نقش برجسته و محوری در جلوگیری از خشونت داشته باشد و باید راه‌حل سیاسی و روشنی پیدا کرد تا همه‌ی گروه‌ها و مذاهب و اقوام در سوریه با یکدیگر زندگی کنند چرا که این یک بازی خطرناک خارجی است که گروه‌ها را به جان یکدیگر انداخته و طی آن مردم کشته می‌شوند و برخی از کشورها هنوز فکر می‌کنند بحران سوریه راه حل نظامی دارد به همین خاطر برای برخی از همسایه که چنین رویکردی  دارد متاسفیم.

وی ادامه داد: این موضع‌گیری‌ها نشان از درک ناصحیح آنها از قرن بیست‌و یکم دارد چرا که برای حل مشکلات باید از روش مشترک همکاری استفاده کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اینکه می گویند نمی‌توان برای سوریه راه‌حلی پیدا کرد یک تفکر واهی است و سازمان ملل باید ورود کند تا به این تفکر پایان دهد و این موضعی است که سازمان ملل چاره ای جز ان ندارد .

ظریف گفت: فلتمن و اخضر ابراهیمی در اعلام مواضع خود همین مسائل را گفته‌اند و اگر چیز دیگری می گفتند محکوم بود.

وی ادامه داد: از زمانی که از مجلس رای اعتماد گرفتم بعد از یکی دو ساعت گفتگوهای تلفنی من شروع شد و در تماس‌های تبریک درباره مصر و سوریه صحبت می کردند که این امر امروز و فردا هم ادامه دارد و به دنبال رایزنی گسترده با منطقه، غرب و روسیه هستیم تا مانع فاجعه شویم چرا که ممکن است این فاجعه شروع و پایانش معلوم نباشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: فاجعه تله‌ای است که آمریکا ایجاد کردند البته با شرایط اقتصادی و داخلی که امریکا دارد نشان می‌دهد که مشکلات جدی در داخل دارد و الویت‌های اوباما هم پرداختن به آن بوده که این تله‌ی بسیار بدی است که در منطقه ایجاد کرده و اگر در دام آن گرفتار شوند خاطره‌ی بسیار بدی از دولت اوباما  در اذهان باقی می‌ماند.

وی در پاسخ به این سوال که منظورتان در جلسه‌ی رای اعتماد گفتید که دولت بادی سیاست‌خارجی داشته باشد چه بود تصریح کرد: دولت نمی‌تواند در سیاست‌خارجی سیاست‌های متفاوتی داشته باشد چرا که با وجود شبکة‌های ارتباطی در جهان همه‌ی مسائل پخش می‌شود و سیاست‌خارجی حوزه‌ی حاکمیت بوده و درست است که در حاکمیت دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و در نظریات مختلف علوم سیاسی شاهد هستیم که در حاکمیت نظرات یکپارچه نیست اما در نهایت مجموعه‌ی حاکمیت یک سیاست خارجی را دنبال می کند.

وی ادامه داد: اگر هر کسی ساز خود را بزند صدای زیبایی از مجموعه خارج نمی‌شود و باید رهبر ارکستر باشد تا صدای دلنوازی ایجاد شود به همین خاطر سیاست‌خارجی تخصصی و حاکمیتی است و باید یک سیاست را دنبال کند حتی اگر فرد کارگزار بگوید که آن غلط است.

وزیر امور خارجه افزود: ما دو وظیفه داریم یکی وظیفه تحلیل‌گری که طی آن موظفیم هر چرا که می‌بینیم به عنوان تحلیل‌گر به مقامات بالاتر ارجاع کنیم و دیگر وظیفه ما مجری بودن است چرا که وقتی مسئولان در راس نظام تصمیم‌گیری می‌کنند ما موظف به اجرای آن سیاست‌ها و پیگیری آنها هستیم.

ظریف گفت: اعتقاد دارم سیاست خارجی حوزه شعار، دعوای سیاسی، داخلی و تشویق شدن از سوی بعضی ها نیز چرا که حوزه پیگیری مستمر آرمان‌ها و منافع ملی است تا بر مشکلات پیچیده دنیای امروز فائق شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معاونت بین‌المللی که آقای سعیدلو عهده‌دار ان هستند به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا خیر اظهار داشت: از رئیس‌جمهوری شنیدم که قصد استفاده از این معاونت را ندارد چرا که این کار وظیفه وزارت خارجه بوده و باید از این طریق پیگیری شود و سیاست‌خارجی صنفی نیست و هر دستگاهی نمی‌تواند ان را به پیش ببرد و ما در وزارت خارجه آن را از سوی همه دولت آن را پیش می‌بریم و نباید هر نهاد و دستگاهی سیاست خارجی را پیش ببرد.

ظريف ادامه داد: وزارت امور خارجه معاونت بین‌الملل رئیس جمهوری است و با تدبیر رئیس‌جموری کلیه کارهای سیاست‌خارجی در یک مجموعه برای رسیدن به منافع ملی به پیش می رود و دستگاه وزارت خارجه باید در خدمت مردم باشد.

وزیر امور خارجه بیان داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات یک دستگاه قانونی بوده که وزارت خارجه در آن نقش و همکاری دارد و حوزه فعالیت آن مشخص است وی افزود: وزارت خارجه از آنان برای رایزن فرهنگی در نمایندگی‌های خارج از کشور استفاده می‌کند که البته در این بین وابستگان اقتصادی فرهنگی و نظامی حضور دارند اما در نهایت باید با سازو کارهای منسجم برنامه‌ها را پیش برد .
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: با چتر حمایتی وزارت خارجه ورود آنها را به خارج از کشور فراهم می‌کنیم و اگر سایر دستگاه‌ها نماینده‌ای دارند در زیر چتر هدایت سفیر در جهت منافع ملی حرکت می‌کنند.
وی تصریح کرد: دنیای امروز دنیای تخصص بوده و یک نفر نمی‌تواند در هر چیزی متخصص باشد و اگر کسی این چنین بود کمتر نظر تخصصی دارد چرا که هر حوزه‌ای مثل اقتصاد و امنیت متخصصان خود را دارد و باید براساس آن مسائل نظام تبیین شود.

ظریف افزود: هر کسی نمی‌توان در سیاست خارجی ساز خود را بزند و مواضع متضادی مطرح کند چرا که هر حرفی بار معنایی خاص دارد که باید با پرهیز از شعار صورت گیرد .
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا معاونان و سفرا را خودتان انتخاب می‌کنید یا خیر گفت: در این دو هفته مشغول به مشورت برای انتخاب معاونین بودم چرا که وزارت خارجه همیشه در حال چرخش بوده و ایستا نیست و در 150 نمایندگی ایران هر ساله روسای 50 نماینده عوض می‌شوند که معمولا این جابه‌جایی‌ها در تابستان اجرا می‌شود که فرزندان محصل دارند مشکل ایجاد نشود.
ظریف درباره شاخص‌های مورد نظر در انتخاب معاونین وزارت خارجه اظهار داشت: با همکاران در وزارت خارجه و با معاونان فعلی در حال مشورت هستیم البته با دیگر دوستان و صاحبنظران که دیپلمات‌های برجسته این مملکت هستند هم صحبت کردیم تا در این باره تصمیم‌گیری کنند البته این تصمیم‌ها تحمیلی نیست.

وی ادامه داد: سیاست‌خارجی حوزه آزمون خطا نیست و نباید فردی که تازه از راه رسیده به هزینة‌های مردم بیفزاید و معذرت می‌خواهد از اینکه ما در زمانی با هزینه مردم سیاست خارجی را یاد گرفتیم اما چاره‌ای نبود چرا که کشور در جنگ بود و به این مسائل نیاز داشت اما امروز که یک نسل گذشته دیگر وقت آزمون و خطا نیست و وقت استفاده از دانش است.
ظریف افزود: امروز دانشجویان بسیار در مقطع ارشد و دکتری در رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل مشغول به تحصیل هستند و زمانی که می‌خواهند وارد وزارت خارجه شوند باید سلسله مراتب را طی کنند چرا که وزارت خارجه مثل ارتش است البته مسیر برایشان باز است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: اشخاص باید تخصص و تعهد را با یکدیگر داشته باشند چرا که این دو از یکدیگر جدا ناپذیرند‌.

وی افزود: در طول خدمتم دوستانی به دلیل موانع قانونی با استفاده از روش‌ قراردادی استخدام وزارت خارجه شدند اما باید دید که قانون چه امکاناتی را برای استخدام رسمی آنها فراهم می‌آورد البته برای آزمون‌های استخدامی افراد براساس توانمندی انتخاب می‌شوند البته من در قسمت‌های اداری و مالی سازمان نقشی نداشتم و در حوزه‌های سیاسی فعالیت کردم و در گزینش هم نقشی نداشتم در جلسه‌ی رأی اعتماد مجلس هم گفتم که من کسی را وارد وزارت خارجه نکردم و مبنای من شایسته‌سالاری است.

وی ادامه داد: خیلی از کارها توسط همکاران قراردادی انجام می‌شود اما چون ظرفیت پذیرش جدید را نداشتیم قراردادی وارد شدم و من قول خلاف قانون نمی‌دهم.
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره الویت‌هایش اظهار داشت: اولویت‌های من ارتقاء عزت ایران است و باید جایگاه ایرانی را ببریم در شان جایگاه ایرانی که استحقاق آن را دارد و تمام غبارها را پاک و چهره‌ ایران را نشان دادیم.

وی افزود: بهبود وضعیت معیشتی مردم هم در الویت است چرا که این امر با شرایط جهانی ارتباط دارد و سیاست‌خارجی باید در خدمت توسعه‌ی همه جانبه ی کشور باشد.
ظریف بیان داشت: الویت‌ دیگر بهبود روابط با دنیا و همسایه‌هاست چرا که محیط پیرامونی مهم بوده و باید حسن هم‌جواری را گسترش و سوء تفاهمات‌ را برطرف و زمینه را برای همکاری آماده کنیم و از تنش بیجا بپرهیزیم‌ چون ما دنبال جنگ نیستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ایران ذاتا صلح‌طلب بوده ونیروی انسانی بسیار خوب دارد و در یک جا از نظر اقلیمی تابستان و در جایی دیگر زمستان است و همه‌ی امکانات را دارد و در 250 سال اخیر هیچگونه اقدامات نظامی علیه کشورهای دیگر نکرده و اینها مشخصات کشور ماست و می‌خواهیم چهره‌ قدرتمند از ایران را نشان دهیم و هر کس که میخواهد دست دوستی به سمت ما دراز کند با این نگاه پیش بیاید.
ظریف تصریح کرد: عمده ترین چالش سیاست خارجی چالشی است که به ناحق در روابط بین الملل ایجاد شده و موضوع هسته‌ای بدون وجه قانونی به عنوان تهدید معرفی شده البته ندانم کاری‌هایی هم انجام شده و نباید فراموش کرد که ندانم‌کاری‌های شده و گروه هایی از در این بین از این اختلاف بهره می‌برند و حیاتشان به آن وابسته است.

وی افزود: شرایط سیاسی و اقتصادی و نظامی و مذهبی ما حکم می‌کند که هیچ نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم چرا که مبانی هسته‌ای ما همانطور که مقام معظم رهبری ما اعلام کرده‌اند سلاح هسته‌ای را جرم می‌دانند چرا که یک جنایت در برابر خدا است و همچنین یک حرام شرعی و خطر بین‌المللی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ایران بزرگترین قدرت منطقه بوده و حوزه قدرت ما گفتمان انقلاب اسلامی است چرا که ایران یک حرف جدید برای زدن دارد و نمونه‌‌های مردم‌سالاری سفارشی و وارداتی را ندارد بلکه براساس مبانی مذهبی عمل می‌کند که این امر همه کسانی را نمی‌خواهند سربلندی ما را ببینند نگران می‌کند.

ظریف ادامه داد: به بازدارندگی هسته‌ای می‌گویند دیوانگی چرا که باید همواره در کابوس زندگی کنیم چون طرف مقابل میـ‌واند چندین بار زمین را نابود کند.

وی تاکید کرد: با عزم جدی و اراده سیاسی هر گونه سوء تفاهمی را میـ‌وان برطرف کرد و بهانه را از دست دشمنان خارج کرد و این معضل ساختگی به راحتی قابل حل است.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: طرف مقابل مشکل برداشت و فهم انتظار از ایران رادارد که این امر شرایط جهانی هم نمود دارد چرا که آمریکا هنوز باور ندارد دنیای کنونی بازی با حاصل جمع صفر نیست و نمی‌توان به قیمت ناامنی دیگران امنیت ایجاد کرد.

وزیر خارجه تاکید کرد: ایران منادی گفتگوی تمدنهاست که این امر می‌تواند به فهم بهتر بیانجامد اما شرایط بین‌المللی نمی گذارد این درک ایجاد شود.

وی ادامه داد: تحریم‌ها ناشی از شناخت غلط بوده چرا که تحریم باعث فشار مردم بوده است و برنامه‌ی هسته‌ای تهدیدی برای کسی نیست چرا که صلح‌آمیز است و هیچ‌گاه منحرف نمی‌شود.

ظریف اظهار داشت: انتقال پرونده هسته‌ای از آژانس بین‌المللی هسته ای به شورای امنیت با پادمان و مقرارت هسته ای منافات دارد البته در روابط بین الملل همه چیز براساس مقرارت نیست و باید فشارها را خنثی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: رئیس دستگاه دیپلماسی را باید رئیس‌جمهوری انتخاب کند و ایشان هنوز مشغول رایزنی در این رابطه هستند اما از رفتن پرونده  هسته‌ای به وزارت خارجه اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: امیدواریم در رفتار 1+5 و 2الی 3 کشوری که فشار ایجاد می کنند تغییر ایجاد شود و باید بهانه را از آنها گرفت و رهبران سیاسی باید هدایت‌کننده باشند و دنباله‌رو گروه‌های فشار نباشند چرا که منافع امریکا و انگلیس و فرانسه به دنبال تنش هستند طرافداران زیادی ندارند و فقط سرو صدایشان زیاد است.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: تحریم مبنای حقوقی ندارد چون با استفاده از ابزار مختلف فشار می‌آروند و آمریکا با سو استفاده از شورای امنیت اهداف خاصی را به کشورها تحمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: پروژه دیگر آمریکا و اسرائیل امنیتی سازی است یعنی ایران مشکل امنیتی برای جهان ایجاد می کند که شکستن این فضا نیازمند هوشمندی و برنامه ریزی و ابتکار عمل است.
 رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: گرایش افراطی که همان سلفی‌گری است تفسیر غیر قابل تطبیق با جهان مثل بستن بابا فهم و اجتهاد را ایجاد کرده و گرایش سکولاریسم ضد دینی شکل دیگری را ایجاد کرده که این دو مدل را نمی‌توان در منطقه داشت و مدل میانه رویی را باید استفاده کرد.

ظریف تصریح کرد: جناب رئیس جمهوری در انجام سفرهای بین المللی خیلی سختگیر هستند چرا که می‌گویند سفر باید هدفدار باشد و رسم نیست که هر سال به مجمع عمومی سازمان ملل بروم البته این سفر را برای ایشان موثر می‌دانم چرا که قرار است اجلاس خلع سلاح هسته‌ای هم برگزار شود و ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در آن حضور یابد که حضور جناب رئیس جمهوری می‌تواند بسیار روشن‌گر باشد.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم که باید از بانوان فرهیخته در همه حوزه‌ها من جمله سیاست‌خارجی استفاده شود و تصویر واقعی از زن مسلمان به جهان نشان داده شود البته ظرفیت‌ها باید بر اساس تخصص باشد و برای انتخاب سفرا که با نظر رئیس‌جمهور انتخاب منی‌شود هم گزینه‌هایی از میان بانوان مطرح کرده و در چند روز آینده کلیه بانوان معرفی می‌شوند.

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق حماسه اقتصادی دولت باید به عنوان مجموعه‌ی منسجم پیش برود تا از فشارهای اقتصادی بکاهد و امکانات سرمایهگذاری را افزایش دهد که این امر یک حوزه‌اش در دیپلماسی دنبال می‌شود.

انتهاي پيام/



برچسب ها: وزیر ، خارجه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار