سال‌هاست که صنعت آي‌تي بخت خود را براي طراحي، ساخت و فروش گدجت‌هاي پوشيدني آزموده است. اين بار گوگل قصد دارد محصولي پوشيدني را روانه بازار کند. اين محصول Google Glass نام دارد.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،در اولين نگاه Google Glass شبيه به يک عينک است اما نه يک عينک معمولي که يک رايانه پوشيدني است و در قالب يک عينک به وسيله کاربر حمل مي‌شود. روي بازوي سمت راست عينک پردازنده آن، ورودي لمسي و ديگر ورودي‌هاي Google Glass قرار دارد و دست آخر، خروجي آن به شکل يک تصوير بسيار کوچک رو‌به‌روي چشم راست قرار مي‌گيرد.

 اين تصوير حاصل تابش نور از پروژکتور بسيار ظريفي است که در بازوي راست Google Glass قرار گرفته است. نور تابيده شده به منشور برخورد کرده و تصويري رنگي و البته شفاف ايجاد مي‌کند. فاصله تصوير با چشم کاربر شبيه به فاصله‌اي است که شيشه عينک‌هاي معمولي با چشم دارد. تصوير بسيار کوچکي روي اين نمايشگر نقش مي‌بندد اما با توجه به نزديکي فاصله، کاربر تصويري واضح و روشن مشاهده مي‌کند؛ به طوري که مي‌توان تصوير آن را با يک نمايشگر 25 اينچي مقايسه کرد.


 روي بازوي سمت راست يک دوربين نيز براي عکاسي و فيلم‌برداري تعبيه شده که مي‌تواند با کيفيت 5 مگاپيکسل عکسبرداري و يا با کيفيت 720P فيلم‌برداري کند. يکي از جالب‌ترين ويژگي‌هاي اين دستگاه، پخش صدا در آن است. بازوي سمت راست Google Glass کمي بلند‌تر از عينک‌هاي مرسوم است. اين بازو در انتهاي خود با استخوان کنار گوش تماس پيدا مي‌کند و اصوات را از طريق هدايت استخواني به سمت گوش مي‌فرستد.

 مزيت اين روش اين است که صدايي با کيفيت و ظريف پخش مي‌کند و در عين حال مانع از شنيدن صداي محيط از طريق مجاري گوش نمي‌شود. البته اين روش انرژي نسبتا بيشتري در مقايسه با هدفون‌هاي معمولي صرف مي‌کند و ممکن است دايره صدايي دستگاه را کمي محدود کند. مثل ديگر پلتفورم‌هاي گوگل، Google Glass مبتني بر آندرويد است و معدود نمونه‌هاي موجود آن از نسخه 4.0.3 موسوم به بستني ساندويچي بهره مي‌برند. اين دستگاه به يک پردازنده OMAP 4430 SoC با دو هسته مجهز است که پردازنده‌اي مناسب در دستگاه‌هاي آندرويدي موجود محسوب مي‌شود.


اگر چه پيش‌بيني مي‌شود در نهايت نسخه تجاري اين محصول به پردازنده توانمند‌تري مجهز شود. دو استاندارد Wi-Fi 802.11b/g و بلوتوث بستر ارتباطي بيسيم اين دستگاه با محيط خارج هستند. Google Glass با استفاده از يکي از اين دو واسط ارتباطي به سادگي به اينترنت متصل مي‌شود اما گوگل تاکيد خاصي بر اتصال اين دستگاه با تلفن‌هاي هوشمند و تبلت‌هاي آندرويدي دارد. اتصال بيسيم Google Glass با اين دستگاه‌ها به کاربر امکان ارسال و دريافت پيامک و بهره‌مندي از سيستم نقشه را فراهم مي‌کند. دستگاه در قسمت زيرين بدنه به يک پورت USB و ورودي هدفون مجهز است.


 علاوه بر اين ميکروفون دستگاه نيز به عنوان يکي از ورودي‌هاي مهم دستگاه براي دريافت فرمان‌هاي صوتي شناخته مي‌شود اما ورودي اصلي Google Glass بازوي سمت راست آن است. اين بازو به عنوان يک Touch Pad عمل مي‌کند و تپ، دوبار تپ، فشار و جهت حرکت لمس را تشخيص مي‌دهد. در کنار همه توانايي‌هاي جذاب Google Glass بايد گفت که گوگل راه سختي را در پيش روي خود مي‌بيند. عده زيادي معتقدند وجود دوربين روي اين دستگاه حريم شخصي افراد در جامعه را تهديد مي‌کند. علاوه بر اين که Google Glass مي‌تواند تمرکز افراد را تحت تاثير قرار داده و کاربران را در فضاي مجازي غرق کند. قيمت احتمالي اين دستگاه نيز که 1500 دلار عنوان شده، سد نسبتا بلندي براي آن محسوب مي‌شود. اگر چه براي دانستن قيمت نهايي نسخه تجاري اين محصول بايد تا سه ماهه اول سال 2014 صبر کرد.

بايت
برچسب ها: عینک ، گوگل ، قابلیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.