يك وكيل دادگستري گفت: نتیجه مقررات پراکنده، تاریک بودن خط و مرز مجاز از ممنوع است که برای برخی موجب سوءاستفاده و برای برخی دیگر اسباب سردرگمی است.

"عباس اسدي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ضرورت تجميع قوانين حاكم بر بازار تبليغات گفت: بیشتر این تغییرات در بازار تبلیغات و در روابط میان عرضه‌کنندگان تبلیغات و مصرف‌کنندگان آن بوده و بدین ترتیب روش‌های تبلیغات متنوع شده و اکنون تنوع و تاثیر آن با گذشته قابل مقایسه نیست.

وي در ادامه افزود: اکنون تبلیغات یک صنعت پرسود است که با اقتصاد و هنر گره خورده، اما با وجود تحولات چشمگیر در بازار خدمات تبلیغاتی، در قوانین و مقررات، تحول چندانی روی نداده است.

اين وكيل دادگستري در ادامه تصريح كرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، شورای انقلاب مصوبه‌ای درباره فعالان حوزه تبلیغات، یعنی کانون‌های تبلیغاتي وضع کرده كه از آن زمان، جز چند تغییر جزئی در این مقرره، متن دیگری که اختصاص به موضوع تبلیغات داشته باشد، به تصویب نرسیده، بنابراین بعد از گذشت بیش از سه دهه، نیاز به تجمیع و تنقیح مقررات مربوط به تبلیغات بازرگانی کاملا محسوس است.

کانون‌های آگهی، تجارتخانه تبلیغات

اسدي در ادامه افزود: سازمان‌هایی وجود دارند که کار آنها تنظیم، تهیه مشاو‌ر و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و رو‌ابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فرو‌ش کالا یا خدمات مربوط است كه یکی از فعالان عرصه تبلیغات را باید همین سازمان‌ها دانست که با نام «کانون‌های آگهی و تبلیغاتی» شناخته می‌شوند.
 
وي ادامه داد: ا‌ین سازمان‌ها باید برای انجام خدمات مورد نظر، دارای تجهیزات لازم و نیرو‌ی انسانی ماهر برای قسمت‌های مختلف خود بوده و برای فعالیت در صنعت تبلیغات باید ابتدا به ایجاد این کانون‌ها اقدام کرد که مجوز فعالیت آن‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد و نظارت بر فعالیت‌ آنها نیز با همین وزارتخانه است.

اين وكيل در ادامه گفت: این کانون‌ها، فعالیت‌های مختلفی از چاپ کارت ویزیت تا تبلیغات تلویزیونی را انجام می‌دهند و روز به روز استقبال به تاسیس این کانون‌ها بیشتر می‌شود به صورتی که کانون‌های تبلیغاتی در چند سال گذشته ارتقای حدود 150 درصدی داشته‌اند و گسترش فعالیت‌ این کانون‌ها، باعث شده است که مورد توجه فراوانی قرار گیرند و اکنون بسیاری بر توجه بیشتر به ساماندهی این کانون‌ها تاکید می‌کنند و ساماندهی این کانون‌ها در گذشته و آنچه در آینده برای آنها باید انجام داد، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

اسدي در ادامه با اشاره به نیاز به بازنگری در مقررات افزود: محتوا و شکل تبلیغات، کانون‌های تبلیغاتی، رسیدگی به اختلافات و تخلفات و... مقررات متعددی به صورت پراکنده وجود دارد و این وضع نوعی سردرگمی در این حوزه را موجب می‌شود به همین دلیل تلاش‌هایی برای هماهنگ و به روز کردن تبلیغات آغاز شده است.

اين وكيل دادگستري  ادامه داد: تا زمان به ثمر رسیدن این اقدامات، همچنان چرخ این صنعت با قوانین و مقررات پراکنده کنونی خواهد چرخید و یکی از مهم‌ترین این مقررات، آیین‌نامه تا‌سیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی و اصلاحات بعدی آن است و علاوه بر آن، مقررات متعددی در مورد تبلیغات در کشور ما وجود دارد.

وي در ادامه تصريح كرد: تبلیغات در صدا و سیما شرایط خاص خود را دارد و ضوابط تبلیغات شهری تا حد زیادی به مصوبات شورای شهر و تصمیمات شهرداری وابسته است و محدودیت‌های تبلیغات خارجی‌ها و ایرانی‌ها در خارج در مصوبات دیگری بیان شده است و همچنین ضوابط و شرایط تبلیغات در نشریات چاپی را هم باید به آن اضافه کرد.

اين وكيل دادگستري در پايان خاطرنشان كرد: نتیجه این مقررات پراکنده، تاریک بودن خط و مرز مجاز از ممنوع است که برای برخی موجب سوءاستفاده و برای برخی دیگر اسباب سردرگمی است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار