بازار فناوری اطلاعات طی دو ماه گذشته به ثبات نسبی رسیده و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا پایان سال همچنان آرامش خود را حفظ کند، پس اگر می خواهید برای خرید لپ تاپ اقدام کنید فرقی این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ ثبات‌ شاخص‌های موثر بر بازار کالاهای فناوری اطلاعات در همین مدت کوتاه تاثیر خود را نشان داده و در کنار تثبیت قیمت‌ها می‌توان مواردی مثل افزایش تنوع کالا و تکمیل سبدهای قیمتی را مشاهده کرد. اما این بازار دو سال بسیار دشوار را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد برای بازگشت به دوره رونق خود هنوز راه درازی در پیش دارد.

جذابیت بازارهای موازی

آرش فکوری، مدیر اجرایی شرکت توسعه سیستم‌های ابر و خوشه با اشاره به شرایط عمومی جامعه در این دو سال، افزایش نرخ شاخص‌های اقتصادی را در رشد قیمت‌ها موثر می‌داند و می‌گوید: زمانی که متوسط قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند تاثیر خود را در افزایش هزینه‌ها نشان می‌دهد و غیر از بهای تمام شده کالا، مواردی مانند هزینه‌های پرسنلی، لجستیکی و حمل و نقل نیز به این قیمت اضافه می‌شوند. فکوری معتقد است در شرایط نوسانات شدید اقتصادی و رکود، بازار به سوی حفظ سرمایه متمایل می‌شود و این موضوع در روند عرضه تاثیرگذار است. او با اشاره به جذابیت بازارهای موازی می‌گوید: افزایش ریسک سرمایه در بازار فناوری اطلاعات باعث می‌شود افراد به سمت بازارهای موازی مانند بورس، ارز و طلا کشیده شوند. ضمن اینکه در دو سال گذشته فعالان بازار رایانه علاوه بر تمرکز بر کالاهای این حوزه به دلیل نوع و روش پرداخت‌ها باید نوسان ارز را نیز در معادلات خود محاسبه می‌کردند.

فکوری پیش‌بینی می‌کند بازار طی چند ماه آینده بتواند خود را ترمیم کند و به روال سابق باز گردد. هر چقدر نوسانات بازار کمتر شود فروشندگان فرصت بیشتری برای برنامه‌ریزی و کاهش هزینه‌ها دارند که این موارد تاثیر خود را در قیمت تمام شده کالا نشان می‌دهد.



اصلاح قیمت های بازار لپ تاپ/ حباب ها برداشته می شود

صرف نظر از نسبت ارزش ریال در برابر ارزهای بین‌المللی، تثبیت قیمت‌ها می‌تواند تعادل را به بازار پرحاشیه فناوری اطلاعات خصوصا در بخش‌های رایانه بازگرداند.

در این رابطه هرمز درویش از فعالان اقتصادی بازار لپ‌تاپ نیز معتقد است روند بهبود شرایط مدتی است که آغاز شده و در همین زمان کوتاه تاثیر خود را با افزایش عرضه و تقاضا نشان داده است. او می‌گوید: در مقایسه با ابتدای سال جاری و شرایطی که سال گذشته با آن مواجه بودیم وضعیت بهتر شده و پیش‌بینی می‌کنیم با ادامه این روند تا پاییز به یک تعادل نسبی در زمینه عرضه و توزیع کالا برسیم زیرا با شرایط فعلی نوسانات قیمت‌ها کمتر شده و از جهش‌های هیجانی قیمت ارز کاسته شده است. این موضوع سبب می‌شود تامین‌کنندگان کالا احساس امنیت بیشتری کنند و در یک فضای امن مبادلات خود را انجام دهند. هرمز درویش با اشاره به کاهش قیمت ارز طی هفته‌های گذشته می‌گوید: حتی در این مدت با اینکه قیمت ارزهای جهانی کاهش داشته و ارزش ریال بیشتر شده است اما این روند کاملا نامحسوس است و به بازار شوک وارد نمی‌کند. می‌بینید که قیمت‌ها کاهش داشته ولی این موضوع به گونه‌ای نبوده که ایجاد هراس‌ کند.

کاهش قیمت تدریجی است

 محمدرضا موسوی هم که مدیر عامل شرکت آذرتحلیل است با اشاره به کاهش نوسان در بازار ارز و کالاهای فناوری مانند لپ‌تاپ به ما گفت: در حال حاضر بازار نوسان ندارد و این موضوع باعث تثبیت قیمت‌ها شده است. روند تغییر قیمت‌ها فعلا بر پایه کاهش تدریجی حرکت می‌کند که باعث شده علاوه بر تعدیل بهای کالا، بازار با تنش مواجه نشود. موسوی معتقد است در انتهای تابستان با رکود نسبی روبرو خواهیم شد ولی این دوره نیز زودگذر است. او در این رابطه می‌گوید: معمولا زمان بازگشایی مدارس بازار با رکود مواجه است و تقاضا کاهش پیدا می‌کند ولی معمولا این دوره پس از دو هفته به شرایط عادی باز می‌گردد.

گزارش از: حسین عالیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار