"ساباتی سوز" سیمای کردی شبکه سحر بر اهمیت این برنامه به لحاظ رصد و الگوگیری مستمر رسانه های رقیب کردی از آن تاکید کرده و این موضوع را ناشی از موفقیت بالای برنامه در میان مخاطبان آن دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه ملي ؛ برنامه خانواده " ساباتی سوز " هر روز ساعت 12:00 الی 13:00  به وقت تهران، روی آنتن سیمای کردی شبکه جهانی سحر است که تهیه کنندگی آن را شراره خرازیان به عهده دارد. خرازیان در واقع پایه‌گذار و اولین طراح و تهیه‌کننده برنامه خانواده در سیمای کردی شبکه سحر است.

او این برنامه را بر اساس  نتایج آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، جزو پر بیننده‌ترین برنامه های سیمای کردی شبکه سحر معرفی کرد. این برنامه یک جنگ تمام عیار تلویزیونی با همه آن چیزهایی است که برای خانواده های کرد زبان بیننده آن در عراق، جذابیت دارد.

خرازیان گفت: هر روز طی تماس‌هایی که بیشتر آنها از کردستان (سلیمانیه)، بریتانیا، آلمان و سوئد صورت می گیرد، رضایتمندی مخاطبان به وضوح مشخص است به گونه ای که بخشی از مخاطبان تماس می گیرند و حتی از ما می خواهند تا آدرس مطب پزشکانی که به عنوان کارشناس پزشکی در برنامه حضور پیدا می کنند را در اختیارشان قرار دهیم تا در سفر خود به ایران به این پزشکان مراجعه کنند.

او اضافه کرد: این برنامه با توجه کامل به ذائقه مخاطبان و احترام به سلیقه ایشان تهیه می شود. برای همین من هر روز برنامه های خانواده شبکه های کرد زبان را می بینم و جالب اینکه متوجه شده ام عوامل این برنامه ها هم برنامه ساباتی سوز را دنبال می کنند. اما یک فرق اساسی بین ما است، و آن اینکه موضوعی که ما به عنوان مثال امروز در برنامه مطرح می کنیم، 1یا 2 روز بعد توسط برنامه های مزبور بدانها پرداخته می شود، اما جنس تعقیب ما، صرفاً رصد فضای رسانه ای برنامه های رقیبمان است.

خرازیان در ادامه به معرفی آیتم های این برنامه پرداخت: "ساباتی سوز " برنامه ای اجتماعی با هدف اطلاع رسانی در زمینه های پزشکی ، نغذیه ، اجتماعی و آموزشی است که از دو بخش آیتم های زنده که اغلب گفت و گو محور هستند و نیز آیتم های تولیدی، تشکیل شده است.

به گفته این تهیه کننده؛ یکی از آیتم های تولیدی بخش آشپزی است، اما با توجه به اینکه استودیوی برنامه ساباتی سوز کوچک است، امکان ساخت آشپزخانه در آن وجود ندارد و تیم تصویربرداری برنامه باید این آیتم را در خانه های سر آشپزهای  مختلف کردزبان ضبط کنند. این بخش به قدری برای بینندگان جذاب است که تقاضای دریافت سی دی های آموزشی برنامه را دارند. همچنین روزانه یک پیام پزشکی به صورت پیامک در برنامه عنوان می شود که طرفداران خودش را دارد. تازه های علمی که یکی از دیگر آیتم های برنامه "ساباتی سوز" است نیز هر روز به مدت 5 دقیقه به معرفی یکی از رشته های علمی  و تازه های علمی در قالب تصویر و نریشن می پردازد.

 خرازیان ضمن اشاره به این بخش، با تاکید بر این که موسیقی موضوع بسیار مهمی در فرهنگ کردی است، اضافه کرد: کلیپ هایی که از تولیدات همین برنامه است، با تصاویری از موضوعات ازدواج ، مراسم عروسی ، مراحل فرش بافی و ... که در قالب میان برنامه هایی هر روز در این برنامه پخش می شوند، به همین منظور ساخته و پخش می شوند.

تهیه کننده برنامه ساباتی سوز در خصوص گزارش های پخش شده از این برنامه گفت : تلاش شده است گزارشات متنوعی از اماکن تاریخی و دینی، مناطق گردشگری و تمامی جشنواره هایی که در جای جای کشور ایران برگزار می شوند، تهیه شود. بعضی از این گزارش ها به صورت زنده  و بعضی به صورت تولیدی فراهم شده اند که به تناسب روی آنتن می‌روند.

شایسته ابراهیمی و گلاویژ همت بلند مجریان برنامه، هر روز 40 دقیقه از زمان برنامه را به صورت زنده به گفت و گو با میهمانان و کارشناسان برنامه اختصاص می دهند. بخشی از گفت و گوهای این برنامه، ویژه معرفی افراد موفق بخصوص زنانی است که با حمایت خانواده توانسته اند به مدارج عالی چه در زمینه علمی و چه تولید و صنعت دست یابند. برای این بخش از برنامه، از زنان موفق استان های کردستان و آذربایجان و کرمانشاه دعوت به عمل می آید و به گفت وگو با آنان پرداخته می شود.

علاوه بر آن با توجه به اینکه منطقه کردستان دارای تنوع رویش گیاهی است، متخصصین بسیاری در زمینه طب سنتی در این استان حضور دارند که برنامه "ساباتی سوز" از حضور کارشناسی زنان موفق در این زمینه استفاده می برد.

خرازیان از دیگر آیتم های زنده و پرطرفدار برنامه ، از بخش آموزش صنایع دستی که از سال 88 تا کنون یک ساعت در هفته را به خود اختصاص می دهد و از ابتدای سال جاری از صورت تولیدی خارج و به صورت زنده در برنامه ارائه می شود،  نام ‌برد که به آموزش معرق، گلیم بافی و کاموابافی در فصول سرد می پردازد.

آنگونه که تهیه کننده "ساباتی سوز" اظهار نمود: کارشناسان برجسته در زمینه  ورزشی در هر هفته یک جلسه در برنامه حضور دارند و به بررسی نقش ورزش در تندرستی فکری خانواده می پردازند.
تهیه کننده برنامه "خانواده" سیمای کردیهمچنین از توجه ویژه به بحث ورزش در این برنامه در سال جدید خبر داده و تصریح کرد: در این زمینه، کارشناسان مختلف این حوزه به بررسی موضوعاتی همچون "نقش ورزش در پیشگیری و درمان افسردگی"، "ورزش و سلامت جسمی"، "ورزش و کاهش انحرافات اجتماعی جوانان" و "ورزش و بهبود روابط بین فردی در خانواده"، "ورزش و تغذیه"، "سالمندان و ورزش" و "زنان باردار و ورزش" می پردازند.
او همچنین افزود: مباحث عنوان شده در بخش پزشکی از سوی مخاطبان ما از محبوبیت بالایی برخوردار است زیرا ما موضوعات عنوان شده را بر اساس نظرات و خواسته های مخاطبان انتخاب می کنیم و تلاش ما بر این است که هر موضوع به طور مفصل بررسی شده و شرایطی مهیا شود که در طول برنامه، مخاطبان با استودیو تماس گرفته و سوالات خود را از کارشناسان برنامه بپرسند. همچنین ماتا حد امکان از پزشکان مجرب کردزبان در برنامه استفاده می کنیم که مراجعه به برنامه و شمار بینندگان آن را افزایش می دهد.

خرازیان با اشاره به گنجاندن میان برنامه هایی با موضوع بهداشت و سلامت در برنامه، خاطرنشان کرد: این میان برنامه های یک دقیقه ای با عنوان "سیب سلامت"، نکات بهداشتی مورد تایید و تاکید شورای سیاستگزاری سلامت سازمان صدا و سیما را در قالب وله های تصویری به مخاطبان ارایه می دهد.

وی در ادامه گفت: هفته ای یک جلسه به بحث اخلاق در خانواده می پردازیم و ارتباط های زنده تصویری و تلفنی با کارشناسانی در زمینه جامعه شناسی برقرارمی‌کنیم. همچنین کارشناسان مذهبی در برنامه حضور دارند که به تعلیم و تبیین معارف اسلامی و آموزه های قرآنی می پردازند.

خرازیان در ارتباط با تفاوت ها و تمایزهای این برنامه با نظایر آن در شبکه های رقیب اینچنین توضیح داد:  به علت وجود گرایشات دینی و نیز نحوه پوشش مجریان و قالب آموزشی و اطلاع رسانی محتوای برنامه " ساباتی سوز "، بینندگان ما تمایل زیادی به این برنامه دارند، تا جایی که مردان خانواده های کرد، اغلب ترجیح می دهند همسرانشان این برنامه را نگاه کنند، زیرا فارغ از هرگونه نکته غیراخلاقی و ضد دین، آموزش های مفیدی نیز برای زنان و اعضای خانواده دربردارد. علاوه بر محتوا، از جهت جنبه تکنیکی و تخصصی نیز برنامه ساباتی سوز از سطح بسیار بالایی  در مقایسه با دیگر برنامه های خانواده در شبکه های کرد زبان برخوردار است.

خرازیان در خصوص نحوه پوشش دهی اعیاد و مناسبت ها در این برنامه نیز تأکید کرد: تلاش ما بر این بوده است که ضمن احترام به اصل انسجام اسلامی، لزوم اتحاد میان تمامی مسلمانان را در برنامه خود نشان دهیم. البته در زمان ولادت ها و وفیات امامان شیعیان (ع) برنامه هایی تهیه می شود و از آنجایی که اهل تسنن ارادت بسیاری به امامان شیعه به عنوان شخصیت های بزرگ دینی دارند، این برنامه ها مورد استقبال قرار می گیرد. به همین منوال هم مناسبت های اسلامی در برنامه مدنظر قرار داده می شوند. به عنوان مثال در ماه مبارک رمضان هر روز متخصصین تغذیه در برنامه حضور داشتند و در خصوص تغدیه مناسب در این ماه  اطلاعات خوبی ارائه می کردند. همچنین در این ماه به معرفی آداب و رسوم مردم ایران در خصوص نحوه برگزاری افطار و سحر و نشان دادن مهمانی های افطار پرداختیم.

وی در خصوص نحوه گویش کردی در این برنامه یادآور شد: به دلیل وجود مخاطبان بسیار در منطقه کردنشین عراق، ما لهجه کردی سورانی را لهجه غالب قرار دادیم، اما از کارشناسان کردزبانی که از دیگر لهجه های کردی و حتی زبان کردی کرمانشاهی که به فارسی نزدیک است هم استفاده می کنیم.

گفتني است؛ برنامه روزانه، متنوع و پربیننده "خانواده"(ساباتی سوز) شبکه سحر، از کانال 2 این شبکه بین المللی پخش می شود.ص
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار