شبکه سحر با تولید مستند "شمشیر وحشی" به بررسی تاریخچه وهابیت و فعالیت های جنایتکارانه این فرقه مذهبی علیه پیروان سایر ادیان می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شبكه سحر؛ این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی حمید کوهپایی در 6 قسمت 25 دقیقه ای برای سیمای انگلیسی تهیه شده است؛ کوهپایی با اشاره به تصویربرداری این مستند در کشورهای ایران، انگلیس، عراق، افغانستان و مالزی گفت: "شمشیر وحشی" با هدف بررسی تاریخچه پیدایش وهابیت، ایدئولوژی طرفداران این گرایش مذهبی و همچنین فعالیت های خشونت بار آنها تولید شده است.
 
وی از گفت و گو و مصاحبه با افراد مختلف با مواضع متفاوت در این مستند خبر داد و افزود: در این مجموعه با افراد، گروه ها و کارشناسان مختلفی گفت و گو کردیم که از آن جمله می توان مخالفان عملکرد خشونت بار وهابی ها علیه مسلمانان و غیرمسلمانان شامل شخصیت های مذهبی مسلمان و مسیحی، دولتمردان اروپایی، دولتمردان کشورهای عربی و ...، وهابی های مخالف این ایدئولوژی که موضع خود را تغییر داده اند از جمله "عبدالوهاب" در عربستان و "اسام العماد" در یمن، بررسی نحوه جذب، آموزش و فعالیت وهابی هایی که قبل از انجام عملیات انتحاری در ایران دستگیر شده اند و در نهایت بازماندگان، شاهدان و خانواده قربانیان عملیات انتحاری در افغانستان و عراق را نام برد.
 
حمید کوهپایی با اشاره به آغاز تولید مستند "شمشیر وحشی" از اواسط تابستان سال 91 تصریح کرد: مراحل تولید این مجموعه یک سال به طول انجامید و در هر قسمت مباحث جداگانه ای را مورد بررسی قرار دادیم. به این ترتیب در 2 قسمت اول به بررسی نحوه شکل گیری و توسعه وهابیت و حمایت انگلیس برای گسترش آن پرداخته شده است. در قسمت سوم نحوه تبلیغات برای جذب افراد به عضویت در این فرقه در مکان های مختلف از جمله مساجد، فعالیت های آنها در کشورهای مختلف، تاسیس مدارس از سوی این گروه در کشورهای پاکستان و حاشیه خلیج فارس برای اشاعه افکار خشونت بار و تعلیم و تربیت تروریست برای پیشبرد اهداف غیر انسانی و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 
نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این مستند در ادامه به بررسی چندین عملیات انتحاری گروهک عبدالمالک ریگی در ایران و عراق و افکار و اندیشه های منحرف آنها در قسمت چهارم این مجموعه اشاره و اظهار کرد: بررسی عملیات های انتحاری صورت گرفته در افغانستان و پاکستان موضوع قسمت پنجم این برنامه است و در قسمت پایانی نیز در مورد تاثیرات گسترده فعالیت این فرقه بر شرایط زندگی مسلمانان در نقاط مختلف جهان و نگرش مردم دنیا به مسلمانان به عنوان افرادی خشن و طرفدار جنگ و تروریسم بحث و تبادل نظر شده است.

حمید کوهپایی در پایان به مصاحبه با صاحبنظران از کشورهای مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله کارشناسانی که در تولید این مستند به گفت و گو با آنها پرداخته ایم می توان به امام مفتی فاضل کویوم از مسجد مرکزی منچستر، دکتر فیلیپ لوییس از دانشگاه برادفورد، انجام کودری از انگلیس، اصغر بوخاری عضو کمیته امور عمومی مسلمانان انگلیس، عزت تمیمی از امور روزنامه نگاران اسلامی، ریورند فرانک گلی وابسته به کلیسای انگلیس، امینا اینلوز سخنران کالج اسلامی لندن، ابو برا سیف الاسلام مظنون و زندانی سابق بریتانیا از مسجد لوتون، سابیر رضوی اندیشمند مذهبی، عبدالرحمن عارفی امام جمعه شهر نگور، محمد گرگیج  معتمد شهر گرگیج، کریم بخش امام جمعه سرباز، عبدالرحمن محبی مدرس حوزه علمیه، شیخ علی کورانی از لبنان، عدنان السرای و کمال الحیدری از عراق اشاره کرد.
این مجموعه مستند به زبان انگلیسی تولید شده و بریر خویینی ها ترجمه و گویندگی متن آن را بر عهده دارد. عامر بالزاده نیز ترجمه دیالوگ های عربی را انجام داده است.
دکتر رضا ابویی (تحقیق و پژوهش) امیرحسین کوهپایی (دستیار کارگردان)، امیرحسین سیاح (مشاور کارگردان)، جمال امیدوار تهرانی (تدوینگر)، محمد مرادپور (مدیرتولید ایران)، امیر طهوری (مدیرتولید لندن)، کامل کنانی (مدیرتولید عراق)، مسعود حسینی (مدیرتولید افغانستان)، شهریار ارجمندی، میثم ریاحی، مهدی نفری آزاد و میشاییل باریلسکی (تصویر بردار)، حمیدرضا احسان (صدابردار)، میثم حاجی علیان (میکس صدا و موسیقی) و علی سعیدی (تدارکات) سایر عوامل تهیه و تولید مستند "شمشیر وحشی" هستند./ص
برچسب ها: شبکه سحر ، برنامه ، جنایات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار