موزه عبرت از اماکن تاريخي منطقه 12 شهر تهران است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در سال 1311 هجري شمسي به دستور رضاخان بناي ساختماني به منظور نگهداري زندانيان عادي بام توقيف خانه با طراحي و نظارت آلمان ها آغاز و در سال 1316 اين بنا اماده بهره برداري شد.
اين ساختمان از ابتداي ساخت داراي چند لايه حفاظتي بود که عمدا امکان فرار را براي زندانيان غير ممکن مي ساخت و تا پايان نيز هيچ موردي از فرار از اين زندان گزارش نشد.
پس از سال 1320 و رودي کارآمدن محمدرضا پهلوي تغييراتي در زمينه مقابله با مخالفان حکومت به وجود امد که سيستم روز جاي سيستم سنتي را گرفت.
در سال 1336 نطفه، کميته مشترک ضد خرابکاري، مرکب از نيروهاي ساواک، شهرباني ژاندارمري و ارتش راه اندازي شد.
ساختمان زندان موقت شهرباني واقع در نزديکي ميدان  توپخانه که همان توقيف خانه زمان رضاخان و بعدها نظميه و زندان موقت شهرباني بود که اين کميته اختصاص داده شد.
زندان کميته مشترک داراي چهاربند انفرادي با 86 سلول يک و نيم در دو ونيم متري و دو بند عمومي با 18 سلول که بزرگترين آنها 30 مترمربع و 30 زنداني را در خودجاي داده است.
ظرفيت کل بازداشتگاه حداکثر 200 زنداني که گاه در ان تا 800 زنداني نيز نگهداري مي شد.
اين ساختمان هم اکنون به موزه عبرت تبديل شده است از آنجايي که از ابتدا با هدف بازداشتگاه ساخته و طوري طراحي شده که کمترين صدايي از داخل آن به خارج نفوذ نکند.
بازداشتگاه کميته مشترک ضد خرابکاري در طول عمر کوتاه خود يعني از زمان تشکيل تا پيروزي انقلاب اسلامي تعداد 10 هزار نفر را در خود محبوس کرده است.
شهيد رجايي بسياري از مسولان و مديران امروز کشور رهبر انقلاب مدتي زيردست شکجه گران زندان کميته مشترک شکنجه شده اند.
ابزار و الات شکنجه هاي گوناگون در موزه به نمايش گذارده شده است.
گفتني است براي بازديد از موزه عبرت مي توانيد به ميدان امام خميني (ره) ابتداي خيابان فردوسي، کوچه طبس کوچه شهيد يارجاني پلاک 18.1 مراجعه و با شماره تلفن 6672096-8 تماس حاصل نماييد/ف
گزارش از ساره کلهر
برچسب ها: موزه ، عبرت ، تهران ، قدیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار