تماشاخانه سنگلج از اماکن تاريخي منطقه 12 شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سنگلج يکي از محله هاي قديمي شهر تهران از ضلع شمالي پارک شهر، خيابان فياض بخش تا بازار قوام الدوله و از غرب تا  خيابان وحدت اسلامي و از شرق تا خيابان خيام امتداد داشته است.
تئاتر سنگلج از قديمي ترين سالن هاي تئاتر در ايران که هنوز نيز داير است.
برخي نام سنگلج را دگرگون شده سنگ رج مي دانند رج به معناي رديف و سنگ رج مربوط به تقسيم آب با پاره هاي سنگ است.
تماشاخانه سنگلج حدود سال هاي 1340 با زيربناي به مساحب هزار و 34 مترمربع در محله اي قديمي در کنار باغ سنگلج که در حال حاضر با نام پارک شهر مشهور است تاسيس و با نام تماشاخانه 25 شهريور کار خود را رسما از مهرماه سال 1344 همزمان با آغاز اولين جشنواره نمايش هاي ايراني آغاز کرد.
اين تماشاخانه در زمان خودش به لحاظ فني و تجهيزات نور و صدا و حتي آکوستيک سالن در نوع خود بي نظير بوده و تاکنون هم جزو سالن هاي منحصر به فرد و خاص است.
وجود امکانات صحنه اي از جمله سن گردان، ميله هاي بالا برنده، پرده و دکور اين سالن را نسبت به سالن هاي موجود آن متمايز کرده است.
اجراي نمايش هاي ايراني و فعاليت هنر ملي در اين مجموعه باعث شد تا از تماشاخانه سنگلج به عنوان خاستگاه تئاتر ملي ياد مي شود.
اين مجموعه در تهران و حتي در ايران جز قديمي ترين با اصالت ترين ،‌منحصر به فرد ترين و زيباترين سالن هاي حرفه اي تئاتر کشور به شمار مي رود.
گفتني است براي بازديد از تماشاخانه سنگلج مي‌توانيد به خيابان وحدت اسلامي خيابان بهشت مراجعه کنيد./ف
گزارش از ساره کلهر
برچسب ها: تماشا ، خانه ، سنگلج ، تهران ، قدیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار