عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از تدوين طرحي دو فوريتي در اين كميسيون براي اصلاح نظام بودجه‌ريزي كشور خبر داد و گفت: لايحه بودجه سالانه کشور با چانه‌زني‌هاي دستگاه‌هاي دولتي و نمايندگان به تصويب مي‌رسد و بعضاً دستگاه‌هاي اجرايي با درج احکام غيربودجه‌اي در لايحه بودجه درصدد حل مشکلات خود هستند.

"محمدعلي عبدالله‌زاده" نماينده مردم فردوس، طبس و سرايان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران از تهيه طرح دوفوريتي در مجلس براي  اصلاح و بازنگري در قانون بودجه سالانه کشور خبر داد و گفت: برخي از طرح‌ها و لوايح كه به صورت ساليانه به مجلس ارائه مي‌شوند به لحاظ وجود محدوديت‌هايي مجبور به برخورد انفعالي است كه يكي از مهمترين آن‌ها قانون بودجه سالانه است.

وي ادامه داد: مجلس، قانوني كه دولت بر اساس آن قالب مجبور به بودجه‌نويسي باشد به تصويب نرسانده و چنين قالبي وجود ندارد، لذا بر اساس اين طرح، مجلس قالب قانون بودجه سالانه را مشخص خواهد کرد که پس از تصويب طرح فوق در صحن علني و تائيد شوراي نگهبان دولت موظف خواهد شد در قالب طرحي که مجلس مصوب مي‌کند بودجه سالانه را تنظيم و به قوه مقننه تقديم کند.
 
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات کشور با انتقاد از روند غلط بودجه‌نويسي ساليانه در دولت و مجلس، گفت: دستگاه‌هاي دولتي با لابي و چانه‌زني سعي مي‌كنند مشكلات دائمي خود را در لايحه بودجه سالانه حل كنند، در حالي كه بودجه سالانه كشور جاي احكام غير بودجه‌اي نيست.

عبدالله‌زاده در ادامه تصريح كرد: بر اين اساس، كميسيون برنامه وبودجه مجلس براي جلوگيري از اين لابي‌ها و چانه‌زني‌هاي دستگاه‌هاي دولتي و نمايندگان در جريان تنظيم لايحه بودجه سالانه، تصميم به تنظيم طرحي براي بازنگري در قانون برنامه و بودجه كشور گرفتند که با تصويب اين طرح دولت ديگر نمي‌تواند هر طور كه دوست داشت لايحه بودجه را تنظيم كند و مجلس نيز هر طور كه دوست داشت قانون بودجه را به تصويب برساند.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه بسياري از مواد قانون بودجه به دليل همين چانه‌زني‌ها غير قابل اجرا است، خاطر نشان كرد: اين طرح به مدت 2 سال در در ديوان محاسبات كشور بررسي شده است و از تمام ظرفيت دانشگاهي براي اصلاح قانون جامع بودجه ريزي كشور استفاده شده است، همچنين اين طرح  در يک رفت و برگشتي با دستگاه‌هاي اجرايي، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري و مرکز پژوهش‌هاي مجلس مورد بررسي کارشناسانه قرار گرفته است.
 
اين نماينده ادامه داد: قرار شد پس از اعلام وصول اين طرح در صحن علني مجدداً طي يک فرآيند يکي دو ماهه اين طرح در صحن علني به تصويب برسد، که در صورت تصويب اين طرح در سال جاري، لايحه بودجه كشور براي سال آينده با قالبي جديد تنظيم خواهد شد.

عبدالله‌زاده در پايان يادآور شد: اين طرح با بيش از 50 امضا تا پايان هفته تقديم هيئت‌رئيسه مجلس خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قانون ، لایحه ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار