مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: خوزستانی‌ها در طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی كشور اظهار کرده‌اند كه روزانه 41 دقیقه روزنامه چاپی مطالعه می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ لفته منصوری تصریح كرد: براساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی که از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور در 31 استان و 8 کلان شهر با 17000 نمونه آماری در اردیبهشت 91 انجام شد؛ خوزستانی‌ها اظهار کرده‌اند روزانه 41 دقیقه روزنامه چاپی مطالعه  می‌کنند. این در حالی است که متوسط مطالعه در کشور 27:13 دقیقه است. رتبه مطالعه روزنامه چاپی خوزستان در کشور دوم است و بعد از استان گیلان که روزانه 46:18 دقیقه روزنامه می‌خوانند، قرار دارد.

وی افزود: براساس نتایج موج سوم پژوهش که با همین تعداد جمعیت نمونه آماری و با شرایط تقریبا برابر در اسفند 89 انجام شده است، سرانه مطالعه روزانه روزنامه چاپی در استان خوزستان 26:41 دقیقه اعلام شد و در آن سال سرانه کشور 24:27 دقیقه بوده است. بنابراین در هر دو پژوهش، سرانه مطالعه خوزستانی‌ها از میانگین کشوری بالاتر است.

وی اظهار داشت: وضعیت مطالعه سایر نشریات در فصل مصرف فرهنگی موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی حکایت می‌کند که میانگین زمان مطالعه روزانه روزنامه الکترونیکی در خوزستان 3:54 دقیقه و در کشور 5:43 دقیقه؛ سرانه مطالعه نشریات غیرروزانه چاپی (هفته نامه، ماهنامه و سالنامه) در خوزستان 4:53 دقیقه و در کشور 4:43 دقیقه و میانگین زمان مطالعه نشریات غیر روزانه الکترونیکی خوزستانی‌ها 1:13 دقیقه و کشور یك دقیقه می‌باشد.

منصوری یادآور شد: امروزه در عصر «تمدن اطلاعاتی» مطبوعات در متن زندگی مردم قرار گرفته است. مطبوعات علاوه بر کارکرد ارتقای سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی افراد جامعه به عنوان میانجی در دو سویه ارتباط بین حاکمیت سیاسی و مردم نقش ایفا می‌کند. به همین جهت سرانه مصرف مطبوعات به عنوان شاخص توسعه‌ای در جوامع مطرح است.

وی، با تاکید بر سابقه دیرینه فعالیت مطبوعات در خوزستان و بهرمندی از خبرنگاران و نویسندگان و طراحان برجسته خوزستانی گفت: مطالعه روزانه 41 دقیقه سند افتخارآمیزی در توسعه فرهنگی و سیاسی استان خوزستان به شمار می‌رود./س
برچسب ها: خوزستان ، رتبه ، روزنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.