این پزشک سالمندان با بیان اینکه در دهه های آینده شاهد جمعیت سالمند کشور خواهیم بود، گفت: سالمند نیازمند توجه ویژه نهادهای زیربط و آموزشی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، برطبق تعریفی از سوی سازمان بهداشت جهانی سن سالمندی برای هر شخص 65 سال به بالا تعریف شده است دوران سالمندی برای هر فردی دورانی سرشار از تجربه نامگذاری شده است، اما همین دوران طلایی در زندگی افراد جامعه ما که بخش اعظمی از جمعیت نسل جوان را به خود اختصاص داده روز به روز هر یک از ما را به سوی خود می خواند و نیازمند رسیدگی های مخصوص است، در این باره سعید سیادت پزشک سالمندان گفت: کشور ما در دهه های آینده به جامعه سالمندی تبدیل می شود و اگر امروز برنامه ریزی لازم از قبیل فعالیت های آموزشی، تیم های مخصوص سالمندی همچون کشورهای پیشرفته اعمال می شود مشکلات این دوران هم کاهش می یابد.
وی افزود: متأسفانه در ایران طب سالمندی هنوز راه اندازی نشده و امیدواریم این طب در ایران جا بیافتد و بدین شکل افرادی که در حقیقت علم این کار را دارند دانش خود را در اختیار قرار دهند تا افراد در دوران جوانی مبادرت به تأخیر فرا رسیدن سن سالمندی کنند، برای مثال مراکز محلی و سرای محله ها می توانند مکان مناسبی برای آموزش و شناسایی نیازهای سالمندان باشد.
نگه داری سالمندان در خانه بهترین مکان برای آنها
به گفته سیادت شناسایی نیازهای سالمندان و اطرافیان آنها بسیار مهم است و نگه داری سالمند را باید در خانواده جستجو کرد.
وی افزود: بعضی از خانواده ها که توان نگهداری سالمندان را ندارند ولی در ارتباط با خانواده بودن بزرگترین نعمت برای آنها است.
سیادت تأکید کرد: سالمندان نیازمند توجه های ویژه و گوناگونی هستند آن هم به این دلیل که مشکلات مختلفی از قبیل آلزایمر و تشخیص هویت پیش می آید و بر روی توانمندی سالمندان باید توجه داشت تا حواس پنجگانه آنها را فعال نگه داشت، همچنین تغذیه سالم و ورزش مناسب از نکات مهم زندگی این افراد است.
این پزشک با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته از سالمندان به شکل شبانه روزی، نیمه وقت و با بیمه های پوششی کارآمد نگه داری می کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما نمی دانیم در کشور متولی رسیدگی سالمندان کیست؟!
افراد در سنین مختلف با استرس های متعددی روبرو هستند و بالطبع در سالمندی هم بیماری های گوناگونی از جمله آلزایمر، و انواع بیماری ها آنها را تهدید می کند که این در صورتی است که اکثر خانواده ها توانایی نگه داری سالمندان را در آپارتمان های متراژ کوچک و شرایط موجود اقتصادی را ندارند./ف
برچسب ها: فکر ، سالمند ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار