رشد سريع استعمال دخانيات زنگ خطر جدي براي جامعه خصوصاً نسل جوان است و امروزه گرايش افراد به سمت مصرف مواد دخاني افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ شايد اين امر به دليل آن است كه در آداب و رسوم ايراني رد پاي قليان و سيگار وجود داشته است و هيچ وقت به عنوان ماده مخدر به آن نگاه نشده است، كه حتي قليان كشيدن از قديم الايام در خانواده هاي ايرانيان رواج داشته و عدم تنبيه در اين زمينه از طريق خانواده ها و جامعه باعث گسترش آن شده است؛ كه در حال حاضر مواد دخاني را به يك وسيله تفريح و نوعي بازي تبديل كرده است. 

مینا شیرژیان ، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت غرب تهران در پاسخ به اين سوال که نظارت ها و کنترل های بهداشتی در زمینه عدم عرضه مواد دخانی در مراکز تهیه و توزیع موادغذایی چگونه است؟ گفت: در راستاي اهداف و سياست هاي كلي وزارت بهداشت، درمان آموزش و پزشكي كه دستيابي به اهداف سلامت جامعه است و به موجب قوانين موجود همچون قانون جامع مبارزه با دخانیات  و خصوصاً آئين نامه اجرايي اصلاح ماده (13) قانون مواد خوردني، آشاميدني،آرايشي و بهداشتي؛ نظارت ها و کنترل های بهداشتی در زمینه عدم عرضه مواد دخانی در مراکز تهیه و توزیع موادغذایی و اماکن عمومی ضروري است و همچنین فعالیت های پیشگیرانه، درمان و توانبخشی افراد مبتلا به مصرف فرآورده های دخانی و خدمات در راس کار مراکز بهداشتی و درمانی قرار گیرد.  

قانون جامع كنتـــرل و مبارزه ملي با دخانيات 
وي با اشاره به قانون جامع كنتـــرل و مبارزه ملي با دخانيات افزود: قانون جامع كنتـــرل و مبارزه ملي با دخانيات كه در جلسه علنــي روز چهـارشنبه مورخ پانزدهم شهريورماه يكهزار و سيصد و هشتاد و پنج مجلس شوراي اسلامي تصويب و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و به استناد ماده (18) قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات مصوب 1385 آيين نامه اجـرايي قانون جامع كنتــرل و مبـارزه ملي با دخانيـات تصویب نموده است.  

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت غرب تهران بيان کرد: در ماده 8 آن آمده است: مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و سایر اماکن مندرج در قانون با مدیران یا کارفرمایان یا متصدیان اماکن مربوط است، در ماده 9 بيان شده که متصدیان، کارفرمایان و مسئولین اماکن عمومی موظفند تابلوهای هشدار دهنده مبنی بر ممنوعیت مصرف محصولات دخانی در نقاط مناسب و در معرض دید عموم نصب نمایند. 

وي با بيان اينکه ير اساس ماده 10 نيز فروش محصولات دخانی به افراد از طریق اینترنت و دستگاههای خودکار فروش ممنوع است، ادامه داد: در ماده 11 نيز اين طور آمده است: فروشنده باید در صورت مشکوک بودن به سن خریدار، مدرک شناسائی مبنی بر داشتن حداقل (18) سال سن را از وی تقاضا کند.، و در ماده 12بيان شده که فروش و عرضه محصولات دخانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون پروانه فروش ممنوع است.  

شير‍ژيان در ادامه با بيان اينکه در قانون اصلاحیه ماده (13) مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب آذر سال 1379 شده است، این طور آمده است: بر اساس ماده (13) قانون اصلاحیه ماده 13 موادخوردنی،آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی استعمال دخانیات توسط متصدیان و کارگران مشمول این آئین نامه در حین کار ممنوع است، افزود: ماده (14) فروش و عرضه سیگار در کارگاه ها و کارخانجات و اماکن و محل های موضوع این آئین نامه ممنوع است. که بر اساس تبصره (2) ماده (14) فروش سیگار به افراد کمتر از 18 سال در اماکن و مراکز این آئین نامه ممنوع است.  

وي ادامه داد: درماده (15) تبصره (1) نيز بيان شده است که متصدیان و یا کارفرمایان محل های موضوع این آئین نامه مسئول اجرای مفاد 15 بوده و موظف هستند ضمن نصب تابلوهای هشدار دهنده در نقاط مناسب و در معرض دید از نظر مصرف دخانیات جلوگیری کنند. 

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت غرب تهران با بيان اينکه قهوه خانه ها یکی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی تحت پوشش مرکز بهداشت است، اظهارداشت: همانند مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی دیگر متصدیان و شاغلین آن مجاز به عرضه انواع دخانیات سیگار، قلیان و غیره نمی باشند. 
 
پلمپ اماکن جهت رفع نواقص بهداشتی است 
وي ادامه داد: مطابق آئین نامه های اجرایی اصلاحیه ماده (13) بازرسین بهداشت از این اماکن بازدید و متخلفین به مراجع قضائی معرفی می شوند در ضمن معرفی به مراجع قضائی نظیر تعزیرات فرصت 15 روزه الی 60 روزه به مکان جهت رفع نقص داده می شود در این فرصت باید نسبت به عدم عرضه و جمع آوری دخانیات و رفع سایر نواقص بهداشتی اقدام کنند.

 در غیر این صورت مکان مورد نظر پلمپ خواهد شد. با توجه به این که پلمپ اماکن جهت رفع نواقص بهداشتی است، جهت رفع نواقص در اختیار متصدی قرار می گیرد و نظارتهای بهداشتی به صورت مستمر انجام می شود.  

انجام فعالیت های پیشگیرانه، درمان و توانبخشی افراد مبتلا به مصرف فرآورده های دخانی 
شيرژيان در ادامه به فعالیت های مرکز بهداشت غرب تهران اشاره و بيان کرد: همچنین این مرکز فعالیت های پیشگیرانه، درمان و توانبخشی افراد مبتلا به مصرف فرآورده های دخانی و خدمات مشاوره ای ترک دخانیات را در قالب کلینیک های مشاوره در مرکز بهداشتی درمانی شهرک ولی عصر(عج) در روز های فرد ( یکشنبه، سه شنبه، پنج شنبه ) از ساعت 8 صبح لغایت 13 دارد که همشهریان منطقه شهرک ولی عصر(عج) می توانند از این خدمات استفاده کنند. 

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت غرب تهران در پايان اظهارداشت: سامانه مدیریت ارتباطات مردمی، ستاد فوریت های سلامت محیط و کار با شماره 1490 داخلی 2 شکایات مربوط به مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آب و فاضلاب، زباله است که این سامانه به صورت شبانه روزی آماده دریافت شکایات شهروندان عزیز است.  

تاثیرات مضر قلیان بر سلامت شهروندان 
هوا سنگین است و دود قلیان و سیگار نمی‌گذارد نفس بکشی، دیگر خبری از شاهنامه خوانی و مرثیه سرایی نیست و اینجا تنها قليان ها صف به صف کنار هم روي ميز ايستادند. قهوه خانه های شهر مان از ابتدا این طور نبودند، همه شهروندان با هر قشر و صنفی در آنجا حضور پیدا می کردند، از کارگر و کسبه گرفته تا لوطی‌ها و ریش سفیدان؛ اما خیلی وقت است نامی از قهوه خانه نمانده، تنوع قلیان ها در طعم های زردآلویی، تمشکی، کاکائویی  نوجوانان و جوانانی که به این محل می‌آیند را کمتر به یاد غذاهای ایرانی نان داغ، دوغ و ماست محلی و دیزی می‌اندازد. گویا چنین مکانی که روزگاری جای پهلوانان و بزرگان نامی عرصه ادب و هنر بوده، امروز به پاتوق امن و مطمن افراد بیکار و بعضاً خلافکار تبدیل شده است. 

ریحانه یوسفی کارشناس سلامت با بیان اینکه میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است، گفت: قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود،10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

 سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، ولی در کشیدن قلیان وجود دارد، بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روان‌گردان به تنباکوی قلیان است. 

وی معتقد است: تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، مونوکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می‌رود. همچنین استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است؛ و کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد. 

کودکان در مقابل تاثیرات مضر قلیان آسیب‌پذیر هستند 
اين کارشناس سلامت با بیان اینکه مخصوصاً کودکان در مقابل تاثیرات مضر قلیان آسیب‌پذیر هستند، ادامه داد: اگر در محلی باشند که در آن قلیان کشیده می‌شود، احتمال ایجاد عفونت‌های ریوی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی کودک در آنها افزایش می‌یابد. متأسفانه به اکثر تنباکو‌هایی که در سال های اخیر به بازار آمده اسانس‌هایی اضافه می‌ شود که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌ گردد، بنابراین علاوه بر بیماری‌های ذکر شده، رینیت آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد. 

وی معتقد است: این تصور، تصوری کاملاً غلط است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها نمی رساند، چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌ کشند و در معرض دود قرار گرفته اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد. 

قلیان، موجب سرطان می‌شود 
به گفته یوسفی، اگر فویل آلومینیومی که در قلیان استفاده می‌شود کیفیت خوبی نداشته باشد، با زغال در حال سوختن واکنش داده و موادسرطان‌زایی تولید می‌کند که موجب سرطان می‌شود. افرادی که قلیان می‌کشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند. برخی میکروب‌ها، عمدتاً باکتری‌هایی که موجب سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارند. /ح

گزارش از رقيه بقائي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی حسینی
۱۲:۱۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
اصلا تلفنشون جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
علی حسینی
۱۲:۱۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
اصلا تلفنشون جواب نمیده .واقعا فساد همه جارو گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۷:۲۰ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
وزارت بهداشت و اداره اماکن خودشون رو به خواب زدن
سلامت و آرامش مردم براشون اهمیت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
تورو خدا قلیون رو در کل کشور ممنوع کنید همه جوره به مردم اسیب میزنه باعث مرگ و میر میشه از همه مهمتر از وقتی قلیون کشیدن خانمها ازاد شده اقایون هر روز تو قهوه خونه ها پلاسند به خدا اگه تحقیق کنین متوجه میشین که به خاطر وجود همین خانمها تو قهوه خونه ها امار طلاق بالا رفته
اون قدیمها قهوه خونه فقط مردونه بود ورود خانمها ممنوع بود تورو خدا الان هم این کارو بکنین
سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۱۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
اصلا پیگری نمی کنن باید چند نفر بمیرن الان تو تبریز کرونا بیداد میکنه اما بازم قهوه خونه هاش بازه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۱:۳۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
رسیدگی نمیشه همشون آشنا دارن الان تو این وضعیت کرونا زیر خونه مادر بزرگ ام بازه و واقعا اذیت می‌کنه
Netherlands
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۷ دی ۱۳۹۶
خوبه
Netherlands
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
باسلام.عجبب
Iran (Islamic Republic of)
محمد هلالی
۱۳:۱۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد هلالی
۱۳:۱۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
خوبه
آخرین اخبار