کارگاه "جامعه شناسي نقاشي معاصر ايران از 1290 تا 1390" توسط دکتر «محمدرضا مریدی» در خانه ی هنرمندان ایران برگزار می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه خبري خانه هنرمندان؛ در این دوره کوتاه، با کاربست منسجم و نظام­مند تحلیل گفتمان به مطالعه جامعه­شناختی هنر معاصر ایران پرداخته خواهد شد. این رویکرد کمک خواهد کرد تا متفاوت از رویکردهای پیشین که با مونوگرافی‌های هنری به مطالعه آثار هنری یا شیوه کار هنرمندان می­پرداختند، به فضای فرهنگی و اجتماعی موثر بر جریان آفرینش هنری پرداخته شود. این دوره، فرصتی است برای جستجوی پاسخ برای پرسش­های زیر: جریان‌های هنر معاصر ایران که در قالب سبک، ژانر و گونه­های مختلف هنرهای تجسمی ظهور پیدا می­کنند چگونه توسط نهادهای مولد گفتمان­های فرهنگی پدیدآمده و جهت داده شده­اند؟ به عبارتی شش گفتمان فرهنگی مرکزی یا مسلط در حیات اجتماعی معاصر ایران (که با گفتمان­های ناسیونالیسم، گفتمان اصالت­گرا، انقلاب فرهنگی، تهاجم فرهنگی، تعامل فرهنگی، مقاومت فرهنگی شناخته می­شوند) و گفتمان‌های حاشیه­ای (که در دهه گذشته با گفتمان هنر خاورمیانه و گفتمان هنر زنان شناخته می­شوند)، چگونه فضای اندیشه و مقدورات اعتباری و نهادی لازم (با تاسیس سازمان­ها و نهادهای حامی، و با برگزاری جشنواره­های هنر و اعطای جایزه) را برای بازتولید گفتمان­ها فراهم آورده و به این ترتیب آفرینشگری­های هنرمندان را جهت داده­اند؟ از گذر این بحث به مطالعه فراز و فرود نقاشی معاصر ایران و مطالعه برخی آثار نقاشان پرداخته خواهد شد.
 
گفتني است؛ علاقه مندان برای ثبت نام در این دوره آموزشی می توانند به واحد آموزشی و پژوهشی خانه ی هنرمندان ایران مراجعه و یا با شماره 88310463 تماس حاصل نمایند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار