دکتر فرهاد دانشجو در شصت و هفتمین اجلاس شورای مرکزی تأکید کرد:

نهادینه کردن روحیه خلاقیت و نو آوری علمی در میان مدیران دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر فرهاد دانشجو بر نهادینه کردن روحیه خلاقیت و نو آوری علمی در میان مدیران دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد دانشجو در شصت و هفتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تبیین برنامه ها و چشم انداز 5 ساله این دانشگاه پرداخت و گفت: چشم انداز و رئوس فعالیت های ما باید ترسیم شود در غیر این صورت اقدامات اجرایی دچار روزمره گی خواهد شد.
 
دکتر فرهاد دانشجو همچنین اشاره کرد: باید کاری کنیم تا پایداری دانشمندانمان در کشور بیشتر شود به همین سبب ایجاد فضایی دوستانه و قانونمند بسیار حائز اهمیت است.
 
وی به رئوس اهداف راهبردی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: رئوس اهداف راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی بر دو محور فرهنگ و ارتقای کیفی در کلیه فعالیت های آموزشی و پژوهشی تمرکز یافته است.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی بر ارتقای بهینه نظام روابط عمومی و پاسخ گو بودن دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و خطاب به روسای واحدها گفت: دستاوردهایتان باید به نفع مطلوبی اعلام شود، ما به دنبال دور شدن  اخبار دانشگاه آزاد اسلامی از اخبار سیاسی و حاشیه ای هستیم.
 
وی بر انعکاس موفقیت های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: در این مدت دانشگاه آزاد اسلامی تا حدود زیادی از مسائل حاشیه ای فاصله گرفته است اما هنوز با آن چه باید باشد، فاصله دارد.
 
دکتر فرهاد دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مالی برخی واحدهای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: بیش از 45 درصد واحدهای ما دچار مشکلات مالی  بودند و تنها از طریق شهریه، درآمد داشتند، هنوز هم 10 درصد واحدهای ما مشکلات مالی دارند، طی یک سال گذشته مشکلات نقدینگی اکثر واحدها برطرف شده، بررسی هفتگی حساب های مالی واحدها موید این مطلب است.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی به دیگر سیاست های کلان دانشگاه آزاد اسلامی مانند ایجاد منابع مالی جدید اشاره کرد و گفت: ما خواستیم بانک ایجاد کنیم اما نگذاشتند و نامه نوشتند که نمی شود، و سپس در روزنامه شان نوشتند که قول دادید بانک ایجاد کنید اما به حرفتان عمل نکردید!
 
وی همچنین ایجاد هیات امنای استانی را یکی از دستاوردهای مهم و موفقیت آمیز دانشگاه آزاد اسلامی در طول یک سال گذشته دانست و گفت: فکر می کنم نزدیک به 28 منطقه در دانشگاه آزاد اسلامی داریم و اگر چند استان دیگر را هم مستقل کنیم دقیقاً 31 استان و منطقه خواهیم داشت.
 
وی به توسعه فضای کاربردی در  دانشگاه اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی دیگر از استراتژی های کلان است، در بحث توسعه فضای کاربردی باید به شاخص های آن نیز توجه کنیم ما ضعف های عمده ای در ایجاد آزمایشگاه های تحصیلات تکمیلی داریم، در بسیاری از واحدها هنوز اتاق اساتید نداریم و انتظار داریم که اساتید ساعت بسیاری را در اتاقشان باشند.
 
دکتر فرهاد دانشجو در ادامه گفته های خود به نهادینه کردن روحیه خلاقیت و نو آوری علمی در میان مدیران دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود:  البته قبل از انجام اقدامات اجرایی باید به ارزش هایمان توجه کنیم، ما باید تعریف مشترکی از ارزش های دانشگاه داشته باشیم.
 
وی در توضیح گفته های خود افزود: حفظ کرامت اساتید، دانشجویان و کارمندان با توجه به جهان بینی توحیدی اسلام  از دیگر ارزشهای محوری دانشگاه است.
 
دکتر فرهاد دانشجو در ادامه سخنان خود به موضوع ادامه تحصیل کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: با تصویب هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی، امکان ادامه تحصیل برای 10 درصد از کارکنان در هر سال میسر شد اما بعد از جمع آوری و بررسی مشخص شد که تقاضاها بیش از این مقدار بوده، با این وجود سعی شد تا با بیشتر تقاضاها موافقت شود.
 
وی همچنین در ادامه گفته های خود بر مشهور بودن هریک از واحدها در یک رشته تاکید کرد و گفت: هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور باید به یک موضوعی مشهور شود، به عنوان مثال واحد تهران مرکزی در رشته حقوق به شهرت دست یافته است.
 
دکتر فرهاد دانشجو در ادامه افزود: یک عقب افتادگی علمی تاریخی به ایران تحمیل شده است، به همین خاطر ما باید با سرعتی بیش از پیش حرکت کنیم، سرعت پیشرفت علم در کشور ما باید از سرعت پیشرفت علمی کشورهای پیشرفته بیشتر باشد تا بتوانیم این عقب افتادگی را پوشش دهیم.
 
وی به دیگر مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: آنقدر در کشور جای متخصصین علوم سیاسی را خالی گذاشتند که بسیاری از مهندسان به خودشان اجازه دادند مسائل سیاسی کشور را تحلیل کنند.
 
دانشجو همچنین به تک روی برخی دانشجویان در ابتکارات و اختراعاتی که دارند، اشاره کرد و گفت: برخی از دانشجویان به خاطر منافع شخصی خود و خارج از محیط دانشگاه، ابتکاری را انجام می دهند، اما وقتی می پرسیم چرا در دانشگاه این کار را انجام نمی دهد، می گوید "ابتکار من را در دانشگاه به نام خودشان می زنند"، در حالیکه اگر دانشجو این ابتکار را به دانشگاه بیاورد، آموزش هم می بیند و به جامعه هم نفع می رساند.
 
وی در ادامه به تقویت روحیه تعاون اشاره کرد و گفت: کار علمی تکی بسیار کم اثر است و کاربرد زیادی ندارد. شاید در رشته هایی که با علوم انسانی سروکار دارند در برخی موارد اثر گذار باشد، اما در سایر علوم این گونه نیست.
 
دکتر فرهاد دانشجو همچنین به تعامل فعال علمی و توسعه همکاری های بین المللی اشاره کرد و گفت: چندی پیش یکی از پیشنهادها این بود که معاونت بین الملل را منحل کنیم و کارهای آن را بین معاونت های دیگر تقسیم کنیم، این در حالی است که ایجاد یک ارتباط علمی با دانشگاه های خارجی و ارتباط اساتید با یکدیگر برای تولید مواردی که مورد نیاز کشور است در واقع شکست بخشی از تحریم هاست. لذا معاونت بین الملل نه تنها نباید از بین برود بلکه باید تقویت شود.
 
وی همچنین افزود: ما نزدیک 5/3 تا 4 میلیون دانش آموخته داریم. رییس واحدی که با دانش آموخته ها ارتباط برقرار نکند خود را از یک فرصت بزرگ محروم کرده است.
 
دکتر فرهاد دانشجو در بخش دیگر سخنان خود، به برخی ارزشهای محوری در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: بهبود و ارتقای منزلت و شان اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان از طریق مشارکت دادن آنها در تصمیم سازی ها، کمک به تصمیم گیری ها، سازماندهی کمیته مشورتی دانشجویی، کمیته مشورتی کارمندی، کمیته مشورتی اعضای هیئت علمی، استفاده مستمر و بهینه از نظرات آنها در حل مشکلات دانشگاه و در مسیر ارتقای سطح کیفی فعالیت های دانشگاه، لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین بر اصلاح ساختار هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: اصلاح نسبت دانشجو به استاد برای ارتقای واحدها بسیار لازم است، باید به دنبال جذب استاد جدید بروید، با افزایش این شاخص می توانید مجوز دوره های مختلف را اخذ کنید.
 
وی همچنین در مورد ساختار سنی اعضای هیات علمی گفت: استفاده از اساتید بازنشسته بسیار عالی است آنها یک موهبت هستند اما متوسط سن اعضای هیات علمی باید حدود 40 سال باشد نه 65 سال.
 
دکتر فرهاد دانشجو در ادامه به بودجه پژوهشی اشاره کرد و گفت: باید دقت کنید در تنظیم بودجه، بودجه پژوهشی تان را در نظر بگیرید. آسان ترین کار، ساختمان سازی است ولی در مقابل، رشد یک درصد کیفیت آموزشی به اندازه بیش از ساخت 5 آمفی تئاتر از شما خلاقیت و فکر می طلبد.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حذف کنکور در این دانشگاه، گفت: ما حذف کنکور را دو سال پیش انجام دادیم و در حال پذیرش دانشجو هستیم، تاکنون یک مورد شکایت هم از این روش نداریم و نمایندگان هم می توانند از این توفیق استفاده کنند اما نقدی هم به حذف کنکور در 5 سال دارم و فرزندان ما باید یک اضطراب پنجساله را برای حذف کنکور تحمل کنند.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود به برخی شاخصهای کلان دانشگاهی که دانشگاه تهران تدوین کرده اشاره کرد و گفت: من به دانشگاه تهران برای بررسی شاخصهای کلان دانشگاهی رجوع کردم و نباید ناراحت شد که چرا دانشگاه آزاد از دانشگاه تهران الگو می گیرد.
 
وی درباره این شاخص ها، اظهار داشت: ارتقای آموزشی دانشجویان، کیفیت اشتغال دانش آموختگان، درآمد آموزشی، طول دوره آموزشی، سرانه تولیدات علمی، سرانه ارجاعات علمی، درصد پایان نامه های دارای حمایت مالی خارج از دانشگاه، درآمد پژوهشی و فناوری، کیفیت دانشجویان ورودی، سرانه فضای کالبدی، کیفیت فضای کالبدی، هرم تحصیلی کارکنان، آمادگی الکترونیک، نسبت استاد به دانشجو، نسبت هزینه های پژوهشی به کل هزینه دانشگاه، متوسط سابقه کارکنان و متوسط سن استادان از مهم ترین ویژگی های شاخص های کلان دانشگاهی است.
 
وی در ادامه گفت: ارتباط هیات رییسه دانشگاه و هیات موسس با سعه صدر، به یک حمایت خوب تبدیل شده است تا جایی که امروز از زبان یادگار امام شنیدید که این ارتباط مطلوب است.
 
دکتر فرهاد دانشجو همچنین با بیان این که من بسیار سعی کردم که در برابر سوال های سیاسی از بعد آکادمیک پاسخ دهم، افزود: از رییس دانشگاه سوال سیاسی نپرسید از او بپرسید دغدغه های شما در امور علمی چیست.
 
وی در توضیخ گفته های خود افزود: همراهی موثر اصلی شما در این دوره، شیرینی این دوره بوده است. بیان بسیاری از مسائل را در این دوران لازم نمی دانم اگرچه چهره مدیر دانشگاه را مخدوش کردند.
 
دکتر فرهاد دانشجو همچنین گفت: دوران سختی را پشت سر گذاشتیم اما حمایت های شما و قاطبه کارمندان و اعضای هیات علمی و رضایت مقام معظم رهبری از کارها باعث شد تا مشکلات را پشت سر بگذاریم.
 
وی افزود: برخی مخالفت ها و بعضی حرکات سیاسی، شان برادر شما را مخدوش کرد، اهانت هایی که نخواستیم پاسخ بگوییم این اهانت ها دوران را سخت کرد، اما تمامی این مشکلات با توکل بر خداوند در این مدت مانند یخ آب شدند، ما با مدیریت صحیح و علمی راه اقتدار را طی خواهیم کرد.

برچسب ها: دانشگاه ، نوآوری ، مدیران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار