یک کارشناس سیاست خارجی گفت: آزادی مبارک تاثیری بر انقلاب مردمی مصر نداشته، زیرا این اتفاق رویارویی بین دو جناح بوده است.

"سید جلال ساداتیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به شباهت جریان‌های تندروِ اخوانی به سلفی‌ها و تکفیری‌ها در افراط‌گرایی گفت: در پس اقدامات صورت گرفته در مصر، جریانات براي در دست گرفتن حکومت روی کار آمدند.
 
وی افزود: ارتش مصر در جریانات علیه مبارک، ابتدا نقش بی‌طرف از خود به نمایش گذاشته و موج مردمی را مهار کرده و تحت کنترل درآوردند.
 
ساداتیان در ادامه اظهار داشت: ارتش می‌دانست اگر اخوانی‌ها یا گروه‌های اسلامی روی کار بیایند می‌توانند در برابر جریان‌های سکولار مهار شوند، اما آن‌ها علیه سکولارها، قوه‌قضائیه و ارتش خُلف وعده کردند که در برابر این عملکردشان، ارتش نیز ماهیت واقعی خود را نشان داد و طی کودتايي رئیس جمهور را خلع کرد.
 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به آزادی "حسنی مبارک"، وی را پدرخوانده ارتش مصر خواند و تصریح کرد: مبارک مدت‌ها به بهانه بیماری توسط ارتش و به بهانه محاکمه در بیمارستان تحت‌الحفظ بود، اکنون ارتش به نوعی وی را تبرئه و آزاد کرده است.
 
ساداتیان افزود: ارتش با آزادی دیکتاتور سابق مصر قصد دارد تا مجموعه جدیدی برای مشروعیت و مقبولیت نیروهای خود در مقابل نفوذ اخوانی، ساماندهی کرده و از توانمندی و حالت کاریزماتیک مبارک در برابر طرفداران مجموعه‌های خود استفاده کنند که این عملکرد، توسط نیروهای فرماندهان فعلی پیگیری می‌شود.
 
وی با اشاره به نزدیک بودن میزان رأی مرسی در قبال نیروهای سکولار و انقلابیون گفت: آزادی مبارک تاثیری در انقلاب مردمی مصر نداشته، زیرا این اتفاق رویارویی بین دو جناح بوده است.
 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به خلف وعده اخوانی‌ها بعد از روی کارآمدن‌شان بیان کرد: اخوانی‌ها با سرعت بخشیدن به انجام امور، قصد مهار همه مسائل را به سمت تغییر قانون اساسی با محدود کردن آزادی‌ها برای قطعیت حاکمیت خود را داشتند.
 
ساداتیان حرکت ارتش مصر را در برابر گروه‌های مصری کودتا خواند و گفت: نباید یک طرف را مقصر کامل بدانیم، حرکت ارتش نیز کاملا خشن بود و تندروی اخوانی‌ها را نیز نباید نادیده گرفت.
 
وی با اشاره به کشمکش‌‌‌‌‌‌‌‌هاي ارتش و اخوان‌المسلمین افزود: همه گروه‌ها در صحنه تحولات مصر حضور دارند، البته نفوذ اخوانی‌ها در برابر نفوذ ارتش بسیار بیشتر است، گرچه ارتش قدرت افزون‌تری نسبت به آن‌ها دارد که ارتش مبارک را برای یکپارچگی و نزدیک‌سازی مردم به خود آزاد کرده تا تحت قدرت ارتش حرکت نکنند، بلکه قدرت‌های دیگر را در این امر وارد سازند.
 
ساداتیان در مورد واکنش غرب در قبال آزادی مبارک تصریح کرد: غرب در برابر این عملکرد ارتش مصر سکوت و تلویحا موافقت کرده است، زیرا مبارک را رئیس دولت می‌دانستند که درچارچوب محاکمه خود، تبرئه و آزاد شده است.
 
این کارشناس سیاست خارجی در ادامه اظهار داشت: غرب آزادی مبارک را با ظاهر فعلی ساختگی خود، صورت داده است. اما همه در جریان پیشبرد قضایای دادگاه مبارک توسط غرب و کنترل مسائل به دست آن‌ها هستند، اما جنایاتی که مبارک در زمان حکومت خود انجام داده است، به سادگی قابل فراموشی نیست.
 
ساداتیان نقش مبارک در تحولات مصر را معنوی و کاریزماتیک خواند و گفت: ارتش مصر قصد دارد از آزادی مبارک در جهت بسیج مردم بهره ببرد، نه اینکه وی را مستقیما وارد صحنه مدیریت جامعه کند.
 
وی افزود: ارتش می‌خواهد از نقش مبارک در تاثیر نیروهای سکولار در جهت تحریک عواطف آن‌ها، برای انگیزه بیشترشان در راستای مقاومت استفاده کند.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان درباره موج انقلابی مصر در زمان مبارک خاطرنشان کرد: موج صورت گرفته در مصر موجب علنی شدن اعتراضات مردم شد که در سایه گروه‌های دیگر با عنوان خیزش مردمی به نتیجه رسید.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مصر ، مبارک ، غرب ، اخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار