آن چه در تاریخچه شکل گیری پارلمان شهری وجود داشته این است که این مجموعه فکری همچون قطاری بر روی ریل به حرکت رو به جلو و به سمت پیشرفت قرار داشته و هر چه به پیش رفته کاراتر و موثرتر بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ در تاریخچه 15 ساله پارلمان شهر تهران نیز هر دوره نسبت به دوره گذشته عملکرد بهتری داشته و بسیاری کارنامه کاری شورای شهر سوم را نسبت به دو شورای دیگر درخشان تر می دانند، 15 عضو شورای شهر تهران هفته ای دوبار دور هم جمع می شدند تا در خصوص شهرمان تصمیم بگیرند و اکنون که روزهای پایانی شورای سوم است نگاهی به عملکرد 6 ساله این مجموعه فکری می کنیم و به ارزیابی آن از زبان خود اعضا خواهیم پرداخت.

به گفته بیادی نائب رئیس شورای شهر تهران عملکرد شورای سوم ادامه عملکرد شورای دوم بود که دو برنامه 5 ساله داشت با یک چشم انداز که بر اساس آن چشم انداز از برنامه های استراتژیک نوشته شد و از جمله برنامه های مهم استراتژیک که در شورای سوم اجرایی شد می توان به برنامه ی طرح جامع تهران، طرح های تفضیلی، شفافیت سازی مالی و مشارکت عمومی مردم اشاره کرد.

وی در پاسخ به میزان اجرایی شدن برنامه های ارائه شده در این شورا اظهار داشت: 70 درصد برنامه هایی که در شورای سوم ارائه شد موفقیت آمیز بوده و متاسفانه 30 درصد ناموفق که جای بحث و بررسی دارد اما علت عمده آن را می توان عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری دانست چرا که در شهر بزرگی نظیر تهران حداقل 25 مدیریت وجود دارد که بر آن حاکم است و هر کدام بودجه های گوناگون صرف می کنند.

بیادی در ادامه در خصوص موثر بودن افزایش تعداد اعضا در شورای چهارم از 15 به 31 نفر بیان داشت: ما در شورای شهر سوم در نحوه نظارت با اشکالاتی روبرو بودیم که علت اصلی آن را می توان در همین کم بودن اعضا دانست و به عقیده من حتی 31 نفر هم برای شهری به بزرگی تهران کم است و حداقل 100 عضو نیاز دارد.

نائب رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به ارزیابی حضور ورزشکاران در شورای شهر بیان داشت: نباید صنفی نگاه کرد و برای کسی که برای شورای شهر انتخاب می شود تنها مدرک تحصیلی ملاک نیست بلکه باید فهم عمومی از جامعه به ویژه جامعه شهری داشته باشد و این خوش فکر بودن است که در این موضوع اهمیت دارد.

وی ادامه داد: اگر منتخب شورای شهر حتی دکتری شهرسازی داشته باشد اما اعتقادی به شهرسازی نداشته باشد بی فایده است بلکه باید کسی باشد که هم تعهد و هم فهم عمومی از مسائل مردم و اجتماع داشته باشد و ورزشکارهایی که در شورای سوم حضور داشتند از چنین ویژگی هایی برخوردار بودند.

بیادی مهم ترین ویژگی های شورای شهر سوم را وحدت رویه در احقاق حقوق مردم دانست و خاطر نشان کرد: علی رغم آن که در شورای شهر سوم 4 گروه سیاسی وجود داشت اما توانست به صورت هماهنگ کار کند و به ندرت پیش می آمد که اعضای شورا در مسائل سیاسی وارد شوند که شاید به 2 درصد هم نرسد و هم پوشانی در تصمیم گیری ها و وحدت رویه ها در اجرای امور از کارهای ارزنده ای بود که در شورای دوم و سوم اتفاق افتاد.

همچنین طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در بیان عملکرد شورای سوم اظهار داشت: از ویژگی های برجسته شورای سوم آن است که علی رغم تکثر سلیقه های سیاسی که در آن وجود داشت اما همگی حول محور خدمت به مردم و شهر 6 سال همکاری کردند و به یاد ندارم که هیچ رای سیاسی در شورای سوم به هیچ طرح یا لایحه ای داده شده که این برای شورای سوم یک ارزش است.

وی در ادامه در پاسخ به مهم ترین طرح ها و برنامه های اجرایی شورای شهر اظهار داشت: در شورای سوم به لحاظ کاری طرح ها و لوایح خوبی به جمع بندی رسید، از جمله طرح جامع تهران، طرح تفصیلی و همچنین طرح جامع حمل و نقل، توسعه ی فضاهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و رویکرد مشارکت پذیری و مداخله شهروندان در اداره شهر از طریق شورایاری ها، امنای محلات و سپس سرای سلامت از محصولات خوب شورای سوم است.

طلایی در پاسخ به نقاط ضعف شورای سوم بیان داشت: اگر نقدی بخواهد به شورای سوم وارد شود می توان به ضعف در احیای بافت فرسوده اشاره کرد که متاسفانه وقت مناسبی برای آن گذاشته نشد و در نتیجه کار مطلوبی نیز آن چنان که انتظار می رفت صورت نگرفت و در این خصوص دولت و سایر دستگاه هایی که در نوسازی بافت فرسوده مسئولیت دارند وظایف خود را به درستی ندادند اما شورا و شهرداری می توانست از این میزان عملکرد بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: از دیگر ضعف هایی که می توان در شورای سوم به آن اشاره کرد، نقش آفرینی کمرنگ کمیسیون ها در صحن شورا برای تصویب طرح ها و لوایح ارائه شده دانست، چرا که آیین نامه تعیین می کند هر طرح و لایحه می بایست در کمیسیون مخصوص مطرح شود و گزارش آن توسط کمیسیون مربوطه به صحن ارائه شود و دو مخالف و دو موافق در رابطه با آن اظهار نظر کرده و سپس به رای گذاشته شده که متاسفانه کمتر به این شکل اجرایی شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این که چه طرح های برای شورای چهارم باقی ماند که باید در اولویت کاری این شورا قرار گیرد اظهار داشت: از اولویت هایی که شورای چهارم باید در نظر داشته باشد، پیگیری مستمر تا رسیدن به شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری است چرا که تهران به عنوان پایتخت کشور تا زمانی که مدیریت یکپارچه شهری در آن محقق نشود موازی کاری و تداخل کاری مانع از حل مشکلات آن خواهد بود.

طلایی خاطر نشان کرد: همچنین تکمیل پروژه های حمل و نقل، نوسازی ناوگان فرسوده و پیگیری شعار درآمد های پایدار که در شورای سوم نیز به آن پرداخته شد و نیز تعامل دولت با سایر قوا و به تبع آن شورا با شهرداری و دولت از مهم ترین اولویت های شورای چهارم است و اصلی ترین پیش نیاز برای موفقیت اعضای شورای شهر چهارم همدلی، همکاری، هماهنگی و تعامل برای شهر و شهروندان است و حال که روزهای پایانی شورای سوم است، پس از گذشت 6 سال و جلسات هفتگی بهشت و در شرف تحویل پارلمان به دست نیروها  و افکاری هم با تجربه و هم تازه نفس است.

آنچه انتظار است آن است که با برطرف کردن کاستی های دوره های قبل و با بهره گیری از تجربیات آن ها و به کار بستن نیروهای جوان و پر انرژی، گام های اساسی در جهت بهبود وضعیت شهری تهران و همچنین ایجاد راهکار و حل مشکلات فعلی به همراه آینده نگری و پیش بینی نیازهای شهری با توجه به رشد روز افزون برای سال های آتی شهر اقدامات عملی به صورت گام به گام و پیوسته برداشته شود.

و آن چه مهم تر است استفاده از همه پتانسیل و امکانات موجود برای سرعت بخشیدن به این حرکت رو به جلو برای ساختن شهری هر چه بیشتر و بهتر لایق چنین مردم سرافراز و سربلندی که با ایمان به خدا و اعتماد به داشته هایمان بی شک این چنین خواهد بود./

برچسب ها: شورا ، شهر ، عملکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار