یک نیروی نظامی آمریکایی که سال گذشته با یورش به شهروندان غیر نظامی افغان 16 نفر از آنان را به قتل رسانده بود به شدت اظهار تاسف و عذرخواهی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، گروهبان رابرت بیلز، کهنه سرباز جنگ در عراق و افغانستان، در محاکمه خود در دادگاه به رگبار بستن افراد غیر نظامی افغان را اقدامی بزدلانه توصیف و از چنین اقدامی عذرخواهی کرد.

وی همچنین در روند دادگاه ، به اقدام جنون آمیز خود مبنی بر تیراندازی به گروهی از روستائیان-عمدتا زنان و کودکان- دراستان قندهار افغانستان در مارس 2012 اعتراف کرد.این نیروی نظامی آمریکا در اظهاراتی از چنین اقدامی که سبب کشته شدن بسیاری از شهروندان غیر نظامی افغان و داغدار شدن بازماندگان آنان شده است بارها عذرخواهی کرد.

وی ضمن ابراز تاسف و عذرخواهی شدید از اقدام خویش گفت به دلیل ترس و وحشت من ناگزیر به ارتکاب چنین عملی شدم. وی پیشتر از سوی مقامات قضائی نظامی آمریکا به کشتار افراد بی گناه محکوم شده بود که می توانست مجازات اعدام در پی داشته باشد.هیئتی متشکل از شش مقام قضائی نظامی در باره مجازات حبس ابد و یا صدور حکم 20 سال حبس برای این قاتل آمریکایی تصمیم گیری می کنند.

این در حالی است که وکلای وی تلاش می کنند با ارائه اسناد و مدارکی انگیزه وی در تیراندازی به شهروندان غیر نظامی افغان را ناشی از تحمل فشار و تنش های روانی ناشی از جنگ افغانستان توصیف کنند.به گفته وکلای بالز، این کهنه سرباز آمریکایی تحت فشارهای روانی و جراحت مغزی بوده است.

به رغم تلاش وکلای وی در اثبات بی گناهی اش، مقامات قضائی نظامی آمریکا دلایل دیگری برای رد اینگونه اسناد و مدارک حقوقی تسلیم دادگاه کرده اند.

پس از جنگ ویتنام، وقوع چنین حادثه ای که در آن 16 نفر از شهروندان افغان از سوی یک نیروی نظامی آمریکایی به قتل رسیده اند بی سابقه بوده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار