با سرمایه گذاری 21 میلیارد ریالی آب 17 روستای مازندران تامین شد.

معاون بهر ه برداری و امور مشترکین شرکت آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت: 4 طرح مهم استانی این شرکت شامل سر دهنه زراعی نوبن تنکابن ، جور بند چمستان نور ، هادی کیاسر ساری و یک دیواره حفاظتی در منطقه تیله نو گلوگاه درهفته دولت امسال آماده بهره برداری است .

نامدار با اشاره به اهمیت این طرح ها در تأمین آب زراعی بیش از هزارهکتار اززمین های زراعی 17 روستای استان افزود : مشکلات کشاورزان در این مناطق برای ساخت سردهنه های سنتی که هر سال نیازمند مرمت و احداث آن بودند و با هر سیلاب کوچک تخریب می شدند برای همیشه مرتفع شد.

وی با بر شمردن مشکلات رودخانه ها ی استان از جمله افتادگی بستر آنها در بسیاری از مناطق تصریح کرد : با ساخت این سازه های آبی علاوه بر تامین آب و تثبیت بستر رودخانه ، در بالادست و پائین دست این سردهنه ها دیواره حفاظتی ایجاد می شود که این امر از خسارات سیل به اراضی و منازل مسکونی نیز جلوگیری می کند .

معاون بهر ه برداری و امور مشترکین شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه این طرح ها در مدت کمتر از 2 سال از سوی شرکت اجرا شده و از آنها به عنوان طرح های زود بازده بخش آب نیز یاد می شود، گفت : با اجرای این طرح ها آب مورد نیاز 17 روستا با جمعیتی بیش از 6000 نفر مرتفع می شود.

در استان مازندران بیش از هزار و 800 سردهنه سنتی برای تامین آب زراعی بیش از 230 هزار هکتار از زمین های شالیزاری وجود دارد که این سردهنه ها عمدتا با استفاده از خاک ،شن و چوب احداث شده اند که با وقوع هر سیل تخریب می شدند که در این زمینه شرکت تا کنون موفق شد بیش از یکصد سردهنه بزرگ و مهم که دارای تمام ویژگی های سد های انحرافی مدرن هستند احداث کند./ع


برچسب ها: آب ، زمین ، زراعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.