مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ذخیره فعلی آب در سد دوستی را 455 میلیون متر مکعب اعلام کرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،محمدحسين جعفري در نشستی خبري كه در حاشيه بازديد خبرنگاران رسانه‌هاي استان از محل عمليات احداث مخزن يك‌ميليون متر مكعبي انجام شد با بيان اين مطلب اظهار كرد:آب سد دوستي در مسافت 180 كيلومتر و با ارتفاع 1000 متر نسبت به شهر مشهد به وسیله پنج ايستگاه پمپاژ به اين شهر منتقل مي‌شود و لازم به ذكر است كه در مدت عمليات احداث سد و انتقال آب آن به شهر مشهد 12 نفر جان باختند.

وی افزود: حدود 100درصد از عمليات انتقال آب از سد دوستي به مشهد انجام شده است و در حال حاضر طرح‌هاي تكميلي همچون احداث مخزن يك‌ميليون متر مكعبي و انتقال آب سد‌دوستي به پشت سد طرق در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اينكه اين دو طرح جزو مصوبات سفر سوم رئيس‌جمهور سابق به استان خراسان رضوي است، تصريح كرد: در حال حاضر پيشرفت فيزيكي مخزن يك‌ميليون متر مكعبي 83درصد بوده و اميدواريم تا پايان سال اين طرح به بهره‌برداري برسد؛ همچنين انتقال آب به پشت سد طرق نيز پيشرفت فيزيكي 30درصدي داشته است.

جعفری با بیان اینکه استراتژی تعیین شده برای سد دوستی، استفاده حداکثری از آب ذخیره شده در مخزن این سد است گفت: در صورت همکاری شهروندان در صرفه جویی آب، می‌توان با کمک آب ذخیره شده در سد دوستی نیاز امسال کلانشهر مشهد را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 درصد آب مورد نیاز مشهد از سد دوستی تأمین می‌شود، نسبت به تامین آب مورد نیاز این کلانشهر در سالهای آینده، از سد دوستی اظهار نگرانی کرد.

او از انجام مطالعاتی برای انتقال آب از کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، دریای عمان و دریای خزر خبر داد و گفت: این طرحها برای مدیریت تأمین آب مورد نیاز مشهد در دراز مدت دردست بررسی است.

جعفري افزود: هزينه‌هاي سد دوستي به صورت مساوي بين دو کشور ايران و تركمنستان تقسيم مي‌شود و احداث اين سد براي جمهوري اسلامي ايران حدود 100ميليون تومان هزينه داشته؛ همچنين هزينه انتقال آب سد دوستي به مشهد نيز حدود 336 ميليارد تومان بوده است.

به گفته وی، اگر بارندگی و سیلابی وارد مخازن سد دوستی نشود، باید به دنبال راهکارهای جایگزین برای تأمین آب مشهد شد./ب


برچسب ها: ذخیره ، آب ، سد ، دوستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.