مناطق مختلف کشور با توجه به اقليم منطقه و استفاده از درختچه هاي زيتون و ترسيم سند چشم انداز در توليد زيتون به خودکفايي رسيد.

علي ايران پور عضو کميسيون کشاورزي‌،آب و منابع طبيعي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: جهاد کشاورزي بايد توليد زيتون را در اولويت کاري قرار دهد با افزايش توليد محصول بخشي از نياز کشور تامين کند.
نماينده اصفهان و مبارکه گفت: در سال هاي گذشته برنامه هايي در راستاي توليد زيتون ايجاد شده است ولي به دليل کارشناسي نبودن برنامه ها به خواسته هايمان نرسيده ايم و در حال حاضر که دور جديدي از مديريت در جهاد کشاورزي آغاز شده و با توجه به سابقه کاري وزير مي‌توان به بهبود وضعيت اميد داشت.
وي تصريح کرد: جهاد کشاورزي در رابطه با تامين امنيت غذايي و همچنين افزايش توليد محصولات کشاورزي، باغي و زراعي يک عزم جدي نشان دهد تا مشکلات اين حوزه مرتفع شود.
ايران پور افزود: علاوه بر استان هاي شمالي کشور مثل رودبار و منجيل با توجه به نوع‌ آب و هواي کشور شرايط براي توليد زيتون در بسياري از نقاط کشور مهيا است.
وي گفت: در مناطق مختلف کشور مي‌توان با توجه به اقليم منطقه از انواع درختچه هاي زيتون استفاده کرد و با ترسيم يک سند چشم انداز در توليد اين محصول به خودکفايي رسيد.
نماينده مردم اصفهان و مبارکه گفت: حرکت جهاد کشاورزي حول سند چشم انداز و افزايش توليد و رسيدن به صادرات زيتون به ديگر کشورها و تاسيس صنايع تبديلي در کنار مناطق کاشت زيتون بسيار حائز اهميت است.
وي با اشاره به کسري توليد زيتون در داخل افزود: اصلاح نوع درخت هاي زيتون متناسب با آب و هواي کشور و افزايش بهره برداري اين محصول مورد توجه قرار گيرد.
وي در پايان به نقش صادرات زيتون اشاره کرد و گفت: توجه به صادرات محصول با کيفيت و بسته بندي مناسب به منظور صادرات و به ويژه کشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌توان به ارزآوري و سود محصول اميدوار بود.

تدوين الگوي کاشت، راهي براي پيشرفت

همچنين در ادامه دلاور کارشناس کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي گفت: تدوين الگوي کاشت بايد در اولويت جهاد کشاورزي قرار گيرد و مشخص باشد چه محصولي در چه ناحيه اي کاشته شود و عملي شدن و اجراي طرح ها و آمايش سرزميني روي کاغذ نباشد.
وي افزود: توجه و حمايت از بخش کشاورزي از اهميت ويژه اي برخوردار است و کشور ما از لحاظ منابع طبيعي و انساني پتانسيل پيشرفت را دارا مي‌باشد.
دلاور افزود: در حال حاضر علاوه بر استان هاي شمال کشور در مناطق مرکزي و جنوبي کشت زيتون صورت مي گيرد و استان قم يکي از بهترين توليد کنندگان زيتون به شمار مي‌آيد در حاليکه مي‌توان ميزان توليد را در استان هاي فارس، خراسان رضوي و جنوبي افزايش داد.
وي در پايان افزود: يکي از عوامل موثر در توليد محصولات کشاورزي ميزان سوددهي محصول است و بايد از لحاظ اقتصادي کشاورز را تامين کند و در حال حاضر در استان خراسان رضوي توليد پسته با بهره وري بالا مورد رضايت کشاورزان قرار گرفته است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: زیتون ، تولید ، حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار