تازه ترين نوارهاي صوتي مربوط به دوران ريچارد نيکسون، رئيس جمهور پيشين آمريکا منتشر شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، آخرين بخش از مکالمات تلفني و نوارهاي مربوط به ديدارهاي ريچارد نيکسون رئيس جمهور سابق آمريکا که به طور سري ضبط شده بود، روز چهارشنبه منتشر شد. اين تازه ترين تلاش ها براي دسترسي عموم شهروندان آمريکا به اطلاعاتي است که خاطره آن مانند رسوايي واترگيت داشت فراموش مي‌شد. بدين ترتيب دو پايگاه اينترنتي "نشنال آرکايوز" و "رکورد اَدمينستريشِن" آمريکا تاکنون حدود سه هزار ساعت نوار را که نيکسون در فاصله فوريه سال 1971 تا ژوئيه 1973 ضبط کرده است، منتشر کرده‌اند. 
آخرين بخش از نوارهاي صوتي منتشر شده به سه ماه جنجالي پيش از رسوايي واترگيت و استعفاي نيکسون اختصاص دارد.  نيکسون به رغم مشکلات در اين ماه‌ها، باز هم به مذاکرات صلح با شوروي و تلاش براي آب کردن يخ روابط آمريکا با چين ادامه مي‌داد. برخي از نوارهاي منتشر شده نيز در تاريخ چهارم ژوئن سال 1973 ضبط شده اند. در اين نوارها، هِنري کيسينجر وزير امور خارجه وقت آمريکا اعلام مي‌کند به دنبال نخستين سفر نيکسون به چين در فوريه سال 1972، وي قرار است دوباره از اين کشور بازديد کند. 
نيکسون در آن سالها همچنين از چون ان لاي، نخست وزير وقت چين براي سفر به آمريکادعوت کرد. در نوارها نحوه تصميم گيري در خصوص استقبال از اين مقام چيني ديده مي شود.کسينجر به نيکسون مي‌ گويد:  مي توانيم اين کار را به يکي از دو شيوه انجام دهيم: به سازمان ملل برويم يا اينکه بهتر از آن، (مقام چيني) براي بازديد شخصي به واشنگتن بيايد». نيکسون نيز در پاسخ مي گويد: نه، او (نخست وزير چين) بايد به سازمان ملل و سپس به اينجا بيايد و ما شام خوبي براي او تدارک مي بينيم . ريچارد نيکسون همچنين نگران اين مسئله بود که آيا پيش از سفر رئيس جمهور وقت چين به آمريکا، آيا بايد يک بار ديگر به اين کشور سفر کند يا خير. نيکسون به کسينجر مي‌گويد: اگر او اينجا نيايد، سفر شتابانِ من به چين عجيب به نظر خواهد رسيد». 
سرانجام نيز، نخستين سفر يک مقام بلند پايه چيني به آمريکا در سال 1979 با سفر دِنگ شيائوپينگ رخ داد. 
در بين نوارهاي صوتي منتشر شده همچنين تنها سابقه موجود از مکالمه نيکسون و لئونيد برژنف، مقام بلند پايه شوروي سابق در دفتر رئيس جمهور آمريکا، به تاريخ هجدهم ژوئن سال 1973 نيز ديده مي‌شود. تنها نفر ديگر حاضر در اين نشست، ويکتور سوخودرف، مترجم روس بود. مکالمه اين دو نفر گاه جنبه کاملاً شخصي به خود مي‌گيرد و در يک مقطع حتي از خانواده برژنف و درنگ ابتدايي او براي بازديد از خانه نيکسون در کاليفرنيا، سخن به ميان مي آيد. نيکسون و برژنف بر سر زمان برگزاري ديدارهاي آينده که قرار است به طور دوره اي در آمريکا و شوروي برگزار شود، به توافق مي‌رسند. آنها همچنين درباره برنامه کاري برژنف در بقيه روزهاي هفته از جمله بازديد او از کمپ ديويد گفتگو مي ‌کنند. 
در نوار صوتي مي توان صداي برژنف را به زبان روسي شنيد که مي گويد: با همه اميدي که شخصاً، صادقانه و در اين نشست ايجاد شده، اجازه دهيد بگويم که بدون شک با حس بسيار خوب، حسن نيت و اميد زياد به برگزاري مذاکرات پيش رو، به اين کشور آمده‌ام.
ديدار برژنف و نيکسون پيش از آغاز اجلاس تاريخي هفت روزه به عنوان بخشي از راهبرد جامعِ نيکسون براي کاهش تنش در روابط با شوروي سابق صورت گرفت. نيکسون، يک سال پيش از اين ديدار نيز از کرملين بازديد کرده بود و اين، نخستين تلاش براي مذاکرات صلح با شوروي به ميزباني آمريکا در طول شش سال محسوب مي شد. 
نوارهاي صوتي منتشر شده همچنين وقايع روزهاي نهم آوريل تا 12 ژوئيه سال 1973 ، يعني يک روز پيش از فاش شدن وجود دستگاه مخفيانه ضبط مکالمات نزد کميته وقت نمايندگان سنا، پوشش داده شده است. در بين ديگر اسناد رونمايي شده از تاريخ معاصر آمريکا مي توان به اسناد صد و چهل هزار صفحه اي اشاره کرد که حدود سي هزار صفحه آن به تازگي از حالت طبقه بندي خارج شده و به ارزيابي اطلاعاتي جنگ ويتنام اختصاص دارد. 
حدود هفتصد ساعت ديگر از نوارهاي صوتي ريچارد نيکسون نيز طبقه بندي شده و محرمانه هستند و به علت مسائل امنيتي و خصوصي، منتشر نشده اند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار