بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی با اقتباس از کتاب «در صحبت قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۳۹ سوره روم
وَمَا آتَيْتُم مِّن رِّبًا لِّيَرْبُوَ فِي أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا يَرْبُو عِندَ اللَّهِ وَمَا آتَيْتُم مِّن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ
و آنچه [به قصد] ربا می‌دهید تا در اموال مردم سود و افزایش بردارد نزد خدا فزونی نمی‌گیرد و[لی] آنچه را از زکات در حالی که خشنودی خدا را خواستارید دادید پس آنان همان فزونی‌یافتگانند [و مضاعف می‌شود]

در این جهان که خداوند آن را دارالغرور به معنی سرای فریب خوانده بسیاری کارها باژگونه است. بنابراین بهترین دعا همان است که بر زبان پیامبر اکرم (ص) آمده است که فرمود:
ربِّ أرنی الأشیاءَ کما هی.
پروردگارا، چیزها را به من آنچنان که هستند نشان بده.

و دعای مولانا نیز بر همین است که:
          از خدا بنمای تو هر چیز را       آن چنان که هست، در خدعه سرا
مثنوی

یکی از عجایب باژگونه در این آیه آمده است که آنچه را شما گمان می کنید که به سبب ربا بر مال خود می افزایید آن موجب کاهش است و آنچه را که به ظاهر از مال خود می کاهید و برای رضایت پروردگار به نیازمندان می بخشید آن است که نزد خداوند افزون می شود و دوچندان و ده چندان می گردد.

کلمه ربا در لغت به معنی زیادی و فزونی است و چون مردم به دیگران قرض می دادند و هنگام بازگرفتن طلب افزونی می کردند این نوع قرض را قرض ربوی خوانده اند و کلمۀ زکات به معنی تزکیه کردن، پاک کردن و پیراستن و کاستن است.



بنابر این در سخن مشفقانۀ خداوند این است که آنچه نزد شما افزونی به نظر می آید نزد خداوند، یعنی در ساحت حقیقت محض، نه تنها افزونی نیست بلکه کاستن است.

شما از قدر و منزلت و دوستی و محبت می کاهید که نیازمندی را وادار می کنید به شما افزون بپردازد و هنگامی که زکات و صدقه می دهید این دادن هم نشانۀ داشتن و ثروت است هم موجب افزایش ثروت می گردد، زیرا شما به حقیقت برکتی به جامعه می رسانید و موجب افزونی شادی و آسایش می شوید و این حقیقت افزونی است نزد خداوند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار