صادرات محصولات کشاورزي فراوري نشده تقريبا غيرممکن و از لحاظ اقتصادي با صرفه و داراي توجيه اقتصادي نيست پس براي توسعه صادرات راهي جز توسعه صنايع تبديلي نيست.

ارژنگ جوادي، صاحبنظر در حوزه مکانيزاسيون کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: براي توسعه صادرات حداقل کاري که بايد انجام شود اين است که ضايعات ناشي از تازه فوري را به سمت صنايع تبديلي و تکميلي سوق دهيم.

وي افزود: بسياري از محصولات باغي و زراعي و فرآورده هاي دامي مانند شير و انواع مرکبات و ميوه و سبزيجات مدت زيادي در اختيار کشاورز و دامدار است که شرايط نگهداري خوبي ندارد و يا در حمل و نقل در مسيرهاي متعدد کيفيت محصولات افت مي کند و ميزان ضايعات بالا مي برود.

جوادي تصريح کرد: با توسعه صنايع خرد مستقر در واحدهاي توليدي شاهد رشد اقتصادي خوبي خواهيم بود به عنوان مثال ضايعاتي که محصول مازاد بر تازه فوري را خشک و يا بسته بندي کرده و در کاهش ضايعات بسيار موثر خواهد بود.

وي در ادامه افزود: يکي از دلايلي که حضور واسطه ها را در بخش کشاورزي پررنگ کرده و مشکلات انتقال و توزيع و فراوري و بسته بندي است که ضعف در اين قسمت سود خوبي را در جيب واسطه ها کرده است.

اين کارشناس مکانيزاسيون خاطرنشان کرد: صادرات محصول تازه بدون فراوري تقريبا غيرممکن و يا از لحاظ اقتصادي با صرفه و داراي توجيه اقتصادي نيست پس براي توسعه صادرات راهي جز توسعه صنايع تبديلي باقي نمي ماند.

وي در ادامه گفت: در ميادين تره بار روزانه حجم بالايي از ضايعات را داريم که با داشتن يک واحد تکميلي در کنار اين ميادين در کنار کاهش ضايعات شاهد ارزش افزوده بالايي خواهيم بود.

جوادي در پايان خاطرنشان کرد: صادرات تنها وابسته به توسعه صنايع تبديلي نيست و فراوري محصولات نيز بايد مورد توجه قرار گيرد و با  داشتن حداقل استانداردهاي ملي و بين المللي قابل عرضه در بازارهاي جهاني باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صادرات ، کشاورزی ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار