خريد گندم مازاد بر نياز کشاورزان کردستاني امسال 19 برابر افزايش يافته است تا علاوه بر نياز مصرفي اين استان ، نياز 10 استان کشور را نيز تامين شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، کشاورزان کردستاني ازاواخر تير  برداشت  گندم را از540 هکتار اراضي زراعي اين استان آغاز کردند و تا اوايل شهريور ادامه مي دهند.

صالحي مدير کـل غله و خدمات بازرگاني استان کردستان امروز با بيان اينکه تا ديـروز 465 هزار تن گندم مازاد بر نياز از کشاورزان اين استان خريداري و ذخيره سازي شده است گفت: با اين موفقيت علاوه بر رشد 19 برابري خريد در مقايسه با پارسال، استان کردستان پس از خوزستان و فارس در جايگاه سوم خريد گندم کشور قرار گرفته است.

از دلايل افــزايش بــسيار چــشمگير خريداري گندم مازاد بر نياز از کشاورزان کردستاني مي توان به ساماندهي خريد تضميني، جلوگيري از خروج گندم به خارج از کشور و کمک به کشاورزان در خصوص نحوه جلوگيري از افت محصولاتشان است.

در سال زراعي جاري قيمت تضميني خريد گندم در استان کردستان 809 تومان اعلام شد که با احتساب اين رقم 376 ميليارد تومان در آمد عايد گندم کاران اين استان شده است.

شهرستان بيجار ، قروه و ديواندره به ترتيب بالاترين ميزان برداشت و خريد گندم مازاد بر نياز کشاورزان را به دليل شرايط مناسب خاک و آب و هوا داراست.

صالحي مدير کل غله و خدمات بازرگاني استان کردستان با بيان اينـکه  108 مـرکز خريد گندم متعلق به تعاون روستايي و سيلوهاي بخش خصوصي و دولتي در استان کردستان وجود  دارد گفت: تا امروز 80 درصد ظرفيت اين سيلوها پر شده است.

گندم کردستان علاوه بر مصرف اين  استان به استان هاي تهران ، قم ، البرز ، مازندران ، گيلان ، يــزد، اصفهان ، قزوين ، همدان و کرمان صادر مي شود.

نياز مصرفي استان کردستان به محصول استراتژيک گندم سالانه 200 هزار تن است.

از 540 هزار هکتار مزارع گندم استان کردستان 505 هکتار آن ديم و 35 هکتار آن آبي است.

ابراهيم حسن نژاد رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کردستان  پيش بيني کرد تا پايان زمان برداشت، 600 هزار تن گندم از سطح اراضي زيرکشت اين محصول استراتژيک در استان کردستان توليد شود و حدود  540 هزار تن آن به عنوان مازاد بر نياز کشاورزان، خريداري شود .
انتهاي پيام/

برچسب ها: گندم ، گروه ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار