يک اقتصادان تاکيد کرد: سياست‌هاي اجرا و تکميل طرح مسکن مهر بايد با طرح‌‌هاي آمايش سرزمين منطبق شود تا دستاوردهاي آن به حداکثر برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ بهنام ملکي گفت: در همه طرح ها به ويژه طرح مسکن مهر بايد نگاه‌ها و برنامه‌هاي کارشناسي و علمي و اقتصادي حاکم شود و از اعمال نگرش‌هاي سياسي پرهيز کنيم.

وي با انتقاد ار بحث آزادسازي معاملات و انتقال مسکن مهر تصريح کرد: اين روند سبب مي‌شود ظرفيت و دستاوردهاي ارزشمند مسکن مهر بستري براي تشديد دلالي و تبديل آن به کالاي سرمايه‌‌اي به ويژه در اطراف کلانشهر شود که زيان آور است.

ملکي تصريح کرد: البته اگر اين انتقال و آزادسازي معاملات مسکن مهر در شهرهاي کوچک و دور از حاشيه کلانشهرهايي مانند تهران، مشهد تبريز، شيراز و اصفهان باشد مي‌ـواند از نظر اقتصادي توجيه داشته باشد اما در اطراف کلانشهر سبب دلالي و واسطه گري مي‌شود.

اين اقتصاددان گفت: آمايش سرزمين به معني حاکميت نگرش‌ها کارشناسي و اصول علمي و اقتصادي در سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاست و همه فعاليت‌ها با نگرش بلند مدت و مبتني بر مزيت‌هاي نسبي و استعدادهاي منطقي کاهش مي‌يابد.

ملکي اظهار داشت: بايد رويکردها و برنامه‌ها به سمت کاهش جمعيت کلانشهر‌ها و توسعه شهرهاي کوچک باشد.

آمايش سرزمين که امروزه شل طرح‌ها توازن منطقه‌اي و توسعه استاني به خود گرفته است از الگوها موفق در نظام برنامه‌ريزي توسعه‌اي محسوب مي شود که بخش عمده نهادهاي بين‌المللي و جهاني از آن حمايت مي‌کنند هدف اصلي آمايش سرزمين استفاده موثر از موقعيت ممتاز جغرافيايي در جهت کسب جايگاه شايسته منطقه‌اي و بين المللي کشور است.

آمايش سرزمين با تلاش براي شفاف سازي استعداد و مزيت‌هاي سرزمين اعم از مزيت‌هاي نسبي و مطلق توسعه عادلانه جمعيتي يکسان‌سازي فرصت‌هاي پيشرفت در تمام مختصات سرزميني؛ طرح‌ها توسعه‌‌اي را با موفقيت و کارآمدي همراه کرده است.

**کيفيت برخي لوازم داخلي بالاتر از کشورهاي پيشرفته

دبير انجمن توليد‌کنندگان لوازم داخلي از ارتقاي کيفيت لوازم خانگي کشور در مقايسه با کشورهاي خارجي خبر داد و گفت: شدت مصرف انرژي برخي يخچال‌هاي توليدي حتي از محصولات اروپايي کمتر است و بهره وري بالاتر آن نشان مي‌دهد.

انصاريان گفت: شاخص کيفيت اين محصولات هم صادرات آن به اروپاست که از سال 83 تا 91 رو به افزايش بوده است.

وي افزود: هيچ توليدي بدون بازار معني ندارد و براي صادرات به اروپا و کشورهاي پيشرفته غربي بايد کيفيت را هم بالا ببريم و اين موضوع ديگر تعارفي ندارد.

انصاريان اظهار داشت: در آينده هم بايد به سهولت استفاده مردم از لوازم خانگي تامين قطعات خدمات پس از فروش و خدمات فروش توجه کنيم.

وي بهينه‌سازي مصرف انرژي را سرلوحه ارتقاي کيفيت دانست و گفت: اجراي قانون هفدمند‌سازي يارانه‌ها نيز اين تقاضا را تشديد کرده است.

انصاريان بر ضرورت تدوين استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگي هم تاکيد کرد و گفت: بايد اطلاعات دقيق محصولات قبل از فروش و خدمات پس از فروش در اختيار مشتريان باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سیاست ، مسکن ، مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار