کسانی که شیمی درمانی می کنند دچار کاهش اشتها می شوند برای افزایش اشتها می توان از آبلیمو و‌آب غوره کمک گرفت.

دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: رژیم غذایی برای افرادي که دچار انواع سرطان هستند بسیار مهم است.

وی افزود:اهمیت تغذیه این بیماران به این دلیل است که با توجه به نوع درمان که شیمی درمانی و پرتو درمانی است فرد دچار کم اشتهایی و مشکلات تغذیه ای میشوند و نیاز سلول ها به مواد غذایی خاص افزایش پیدا می کند ولی با کاهش اشتها فرد دچار مشکل می شود.

دباغ مقدم ادامه داد: فردی که دچار سرطان می شود بر اساس ضایعه و محلی که ضایعه ایجاد می شود به فرد رژیم غذایی خاصیداده مي شود.
مصرف پروتئین گوشت مرغ ، ماهی ،‌گوشت قرمز و مصرف میوه و سبزی باید افزایش بیشتری پیدا کند همچنین باید مصرف آب سالم در کسانی که رادیو تراپی می کنند افزایش یابد.

وی اظهارداشت: کسانی که دچار سرطان هستند 40 تا 60 درصد آن ها دچار کمبود آهن هستند که  با تجویز آهن و ممانعت از مصرف چای و مصرف ویتامین C و آب پرتقال و مکمل های غذایی کمبود آهن جبران شود.

وی خاطر نشان کرد: در بیماران بعد از شیمی درمانی و پرتو درمانی دچار بی اشتهایی می شوند که باید وعده های غذایی را زیاد کنیم و مقدار آن ها را کم کنیم استفاده از چربی را کم کند همچنین در این بیماران استفاده از آب لیمو و آب غوره اشتهای فرد را زیاد می کند.

دباغ مقدم متذکر شد: چون کسانی که شیمی و پرتو درمانی می کنند مشکل بلغ دارند باید از غذاهایی مایع پر انرژی که قوام نرم دارد بااضافه کردن شیر و آرد استفاده کرد.

وی توصیه کرد: بعد از پرتو درمانی حس چشایی فرد حساس شده و گوشت مرغ و قرمز به خاطر مزه بد از نظر آن ها مصرفشان کم میشود که توصیه می شود به جای آن از حبوبات استفاده کنند و همچنین تمایل این افراد به غذاهایی سرد و مایع افزایش پیدا می کند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار