رئيس هيئت مديره شركت ايمن زلزله سديد گفت: ایستگاه تقلیل فشار گاز شهرک غرب تهران مجهز به سیستم ایمنی زلزله ساخت ایران گردید که این سیستم یک شتاب سنج ساده نیست و با عبور کامیون و و سایل سنگین تحریک نمی شود و این سیستم تنها با زلزله فعال می شود.

سيد محمد سيد معصومي، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه ایران کشور زلزله خیز است و تحقیق و پژوهش می تواند با خلق تجهیزات ایمنی از تلفات  بلایای طبیعی کاسته و از خسارات جانی و مالی بکاهد افزود: تحقیقاتی را در خصوص آسیب شناسی کشور در قبال زلزله انجام دادیم به طوری که اکنون شاهد موفقیت در این زمینه هستم.

معصومی خاطرنشان کرد: بخش اعظم تحقیقات در زمینه آسیب شناسی شبکه گاز کشورهنگام زلزله بود که بتوانیم از اتفاقاتی که در زمان زلزله به وقوع می پیوند با تحقیق و طراحی بهنگام پیشگیری کنیم .

اين محقق و پژوهشگر زلزله در كشور، ايران را داراي وضعيت قرمز در زمينه زلزله در جهان عنوان کرد و گفت: کمتر کشوری در دنیا را به خطر پذیری و آسیب پذیری در قبال زلزله مانند ایران می شناسم .

وي همچنین گفت: وضعيت ايران در برابر زلزله خطر پذيري صددرصدي است كه در مقابل آن بايد كارهاي حرفه اي در كشور صورت مي گرفت كه متاسفانه اين طور نشد و در برابر هر زلزله اي كه با بزرگای بالا در كشور به وقوع مي پيوندد در مقابل  كشورهاي ديگر تلفات بسيار فاحش و غير قابل مقايسه اي را شاهد هستيم.

معصومی اظهار داشت: در این راستا کارهای علمی و خوبی انجام دادیم و به شرکت ملی گاز منعکس کردیم. مثلا آسیب پذیری محل تقاطع خطوط لوله گاز با گسلها ، آسیب پذیری ایستگاه های تقلیل فشارگاز ( TBS و  CGS ) ، آسیب پدیری محل انشعاب علمکها از لوله اصلی ( تی سرویسها )، آسیب پدیری علمکها و شبکه گاز خانگی .

وی ادامه داد: ما یک قاعده استاندارد  داریم که که موقع زلزله جریان گاز باید متوقف شود برهمین اساس علاوه بر مقاوم سازی بخشهای مختلف آسیب پذیر شبکه گاز، باید جریان گاز هنگام زلزله متوقف شود.  

رئيس هيئت مديره شركت ايمن زلزله سدید، گفت: در ایستگاه شهرک غرب تهران ایستگاه شماره 92 با هماهنگی شرکت ملی گاز سیستم ایمنی در قبال زلزله را نصب کردیم و با تست های مربوطه و تائیدیه های لازم منجمله تائید مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه صنعتی شریف به شرکت گاز استان تهران تحویل دادیم و قرار است با تلاش مدیران شرکت گاز کشور کلیه ایستگاههای گاز به این مهم مجهز شوند.
 
وی در ادامه تاکید کرد: ایستگاه گاز شهرک غرب تهران با اجازه شرکت ملی گاز ایران مجهز به این سیستم ایمنی زلزله شد و یک سیستم منحصربفرد در دنیا محسوب می شود و این سیستم الکترونیکی در زمان زلزله تمام مولفه های زلزله را بصورت امواج دریافت و باعث قطع گاز می شود، این سیستم یک شتاب سنج ساده نیست و با عبور کامیون و و سایل سنگین تحریک نمی شود و این سیستم تنها با زلزله فعال می شود.




همچنین رئيس هيئت مديره شركت ايمن زلزله سدید، از ساخت دستگاه الکترونیکی قطع اتوماتيك گاز حساس به امواج زلزله خانگی برای اولین بار در جهان توسط متخصصین ایرانی خبر داد و گفت: دستگاه الکترونیکی قطع اتوماتيك گاز حساس به امواج زلزله ( امواج اولیه p زلزله) مورد ثبت اختراع قرار گرفته است. 

نوع خانگی این دستگاه تحت سند شماره 72283 در اداره ثبت اختراع جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

وی گفت: امکانات و کارایی دستگاه الکترونیکی قطع گاز ساخت ایران قابل مقایسه با نوع مکانیکی( حتی نمونه ساخت امریکا) نمی باشد. از اینرو این دستگاه در سطح بین المللی یک افتخار برای کشور محسوب می گردد و مورد توجه کشورهای اروپایی، امریکا و دیگر کشورهای زلزله خیز دنیا نیز قرار گرفته است. علاوه بر نوع صنعتی و ایستگاهی، نوع خانگی این دستگاه را نیز ساختیم .

این دستگاه حساس به زلزله بوده و در مسیر ورودی گاز به ساختمان بین کنتور و رگلاتور قرار می گیرد، به هیچ وجه به ضربه حساس نیست. این دستگاه یک شیر برقی دارد که از یک برد الکترونیک فرمان می گیرد و این مجموعه به صورت کامل و وایرلس از یک باکس اصلی حسگر زلزله که در موتورخانه و یا زیر زمین ساختمان قرار می گیرد فرمان می گیرد.

 برخلاف قطع کن های گاز آمریکایی و ترکیه ای که دارای عملکرد مکانیکی می باشد این دستگاه الکترونیکی بوده و تحت تاثیر عوامل محیطی و اقلیمی دچار اختلال در عملکرد نمی گردد. نیاز به توضیح نیست که این دستگاه با قطع گاز ورودی ساختمان قبل از شروع لرزش زمین، چقدر به پیشگیری از آتش سوزی های ناشی از زلزله کمک می کند.

 در بخش های آموزشی به مردم می آموزیم که هنگام زلزله به محل های امن ساختمان و یا جان پناه زلزله، پناه بگیرند، حال واضح است که اگر حین و یا پس از زلزله نشت گاز رخ دهد جان پناه یا محل امن، دیگر ایمن نخواهد بود. پس در مجموع لازمه مجموعه ایمنی در برابر زلزله به حداقل رساندن احتمال آتش سوزی ساختمان می باشد و این کار به کمک دستگاه قطع اتوماتیک گاز حساس به زلزله به سادگی میسر خواهد بود. سیستم های مشابهی برای قطع آب و برق طراحی شده اند که می توان از آنها در محل مناسب استفاده نمود. 

معصومی اظهار داشت: این دستگاه قابل کالیبراسیون در PGA  های مختلف زلزله میباشد. برنامه حسگرهای آن به گونه ای نوشته شده است که تکان و ارتعاش ناشی از عبور و مرور کامیون یا انفجار را از لرزش ناشی از زلزله کاملاً تشخیص می دهد. این برتری بزرگی نسبت به انواع قطع کن های مکانیکی ساخت آمریکا، ترکیه و یا حتی ژاپن است .

وی گفت: دو نوع کالیبراسیون داریم اول موج P زلزله قبل از شروع لرزش زمین و دوم بر مبنای PGA زلزله است که منطقه به منطقه متفاوت است از این رو به راحتی می شود ایمنی کامل به ساختمان از بابت حریق حین زلزله داد.

وی ، حساسیت به امواج زلزله به صورت انحصاری، نبود مشابه خارجی ، امکان لینک شدن به دوربین های مدار بسته و نشت یاب های الکترونیکی، داشتن مموری کارت برای ثبت کلیه وقایع با ذکر تاریخ و ساعت، داشتن عیب یاب جهت اعلام معایب احتمالی سیستم در طول سال، داشتن سیم کارت جهت اعلام نتیجه و همچنین گزارش گیری، قابلیت تنظیم در بزرگاهای مختلف زلزله را از جمله ویژگیهای اساسی این دستگاه برشمرد .

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این دستگاه بصورت هوشمند و الکترونیک اطلاع رسانی می کند،  همچنین  این دستگاه در پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی و کلیه خطوط انتقال سیالات نفتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و از آنجاکه به معنای واقعی ایران به لحاظ زلزله خیز بودن شبکه های نفتی آسیب پذیر دارد، با استفاده از این سیسم می توان به کاهش آسیب پذیری کمک کرد.

وی تاکید کرد: این دستگاه در اختیار کشورهای اروپایی، ترکیه و فلیپین قرار گرفته و با کشور ژاپن نیز جلساتی در این زمینه داشته ایم. همچنین شرکت گاز استانبول نیز خواستند در راستای گسترش ارائه خدمات سفری به این کشور داشته باشیم.

معصومی یادآور شد: غیر از این دستگاه سیستم حسگرهای زلزله را داریم که آنرا در اختیار کشورهای ترکیه، کردستان عراق، اسپانیا، شیلی و فیلیپین قرار دادیم.

وی با تاکید براین که با قطع گاز در ایستگاههای تقلیل فشار گاز 90% از گاز موجود در شبکه را هنگام زلزله حبس می کنیم افزود: با قطع جریان گاز ایستگاهها 90 درصد از خطر انفجارها و حریق های ناشی از زلزله کاهش پیدا می کند.

معصومی تاکید کرد: یک محل دیگر را با آسیب شناسی شناسایی کردیم که محل انشعاب علمک های گاز از لوله اصلی(تی سرویس) است که سیستم ایمنی مربوطه را تعریف کردیم و آن را به شرکت ملی گاز ایران تحویل دادیم و اکنون در دست بررسی است که قرار است برای ادامه کار جواب بدهند.
 
وی اشاره کرد شکست خطوط گاز شهری در محل تقاطع گسلها از دلایل مهم وقوع و پیشرفت آتش سوزی پس از زلزله است. از آنجا که شکستگی این خطوط می تواند در محل عبور آن از محل تقاطع گسل اتفاق افتد اظهار  داشت: اتفاقات زلزله های نورثریج و کوبه (سال1994و 1995) تجربه مفیدی جهت بکارگیری تدابیر ایمنی در این محل هاست تا از آتش سوزی های مهیب خیابانی جلوگیری کنیم.

سیدمعصومی اضافه کرد: ایستگاه های تقلیل فشار گاز از محل هایی بسیار مهم و نگران کننده هستند که تجهیز آنها به سیستم های قطع اتوماتیک گاز به نحوی که جریان گاز در کلیه مناطق زلزله زده بلافاصله پس از وقوع زلزله قطع شود، می تواند بسیار مفید باشد.

وی تاکید کرد: علمک های گاز جلوی منازل که حاوی گاز با فشار PSI60 هستند باید مورد توجه قرار گیرند، بدیهی است تخریب ساختمان ها یا حتی دیوار جنب علمک گاز و آسیب وارده به لوله می تواند باعث آزاد سازی گاز با فشار بالا شده و حریق خطرناکی در مقابل هر منزل ایجاد کند، سیستم های ایمنی علمک های گاز طراحی شده توسط متخصصین ایرانی می تواند در کاهش این خطر بسیار کارساز باشد که خوشبختانه به طور جدی مورد توجه و استقبال شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

معصومی قیمت دستگاه مکانیکی و الکترونیکی قطع گاز حساس به زلزله را را برای شبکه گاز خانگی بین یک میلیون و 200 هزار تومان تا سقف دو میلیون و 200 هزار تومان عنوان کرد و گفت: یک دستکاه برای یک ساختمان کافی است و این سیستم بصورت ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.




وی یادآور شد: دستگاه هشدار دهنده زلزله حساس به موج P زلزله نیز تولید شده است که این دستگاه در سه سطح طراحی شده که نوع اول خانگی است که با موجP آلارم می دهد و نوع دوم صنعتی که برای کارخانه ها نصب می شود و نوع سوم که عمومی است که برای هشدار عمومی به مردم یک شهر یا روستا می باشد.

رئيس هيئت مديره شركت ايمن زلزله سدید، یادآور شد: این سیستم در دو روستای استان گیلان  نصب شده و مثل زمان جنگ با دریافت امواج زلزله آژیر قرمز به صدا در می آید و در این زمینه اهالی این روستاها آموزش های لازم را دیده اند که با شنیدن آژیر چه عکس العمل استانداردی باید از خود نشان دهند تا میزان آسیب پذیری و مرگ و میر کم گردد.

وی از نصب 15 دکل در شهر «بلداجی» از توابع استان چهارمحال بختیاری خبر داد وگفت: حسگر های زلزله در حریم گسل شهر بلداجی نصب می شود که اطلاعات را از طریق بی سیم به 12 دکل شهر مخابره می کند و آژیر به صدا در می آید واین کلاً در عرض 25 میلی ثانیه یعنی یک چهلم ثانیه اتفاق میفتد.

رئيس هيئت مديره شركت ايمن زلزله سدید، گفت: با موج P آژیر به صدا در می آید و برمبنای PGAزلزله شریان های حیاتی (در این مجموعه ) قطع می شوند و با نصب آن از تلفات جانی و مالی جلوگیری به عمل می آید و در کنار این موضوع آموزش عمومی برای اهالی این منطقه برای مقابله با زلزله داده می شود. 

وی در ادامه از سیستم ایمنی جایگاه سوخت  CNG ساخت ایران خبر داد و افزود:  هرچند بین سیستم کمپرسورها و مخازن قطع کن های حساس به خروج ناگهانی گاز وجود دارد ولی با ضرس قاطع به عنوان یک محقق زلزله اعلام میکنم کلیه ایستگاههای CNG  کشور در قبال زلزله در خطر جدی هستند.

خروج گاز از لوله های خروجی ایستگاه مترینگ ناشی از آسیب لوله ها و مجاورات گاز با فشار 250 پوند با جرقه های پست برق ایستگاه با 1000 آمپر، حریقی ایجاد می کند که مخازن گاز ایستگاه با فشار 3200 تا 3500 پوند تکلیفی جز انفجار ندارند. سیستم ایمنی طراحی شده به مدیریت CNG  کشور با گزارشات کامل کارشناسی داده شده ولی متاسفانه هیچگونه عکس العملی نشان ندادند. قرار بود مدیریت محترم وقت CNG  کشور موضوع را با شرکت گاز جهت اجرا در میان بگذارد که متاسفانه به دلیل نا معلومی متوقف شد .

رئيس هيئت مديره شركت ايمن زلزله سدید، نصب 3 سیستم سنسوردریافت امواج زلزله با عملکرد 2 از 3 روی ستونهای اصلی ایستگاه، نصب قطع اتوماتیک گاز حساس به امواج زلزله روی لوله خروجی گاز با رعایت کلیه استانداردهای شرکت ملی گاز ایران متصل به سنسورهای زلزله به صورت وایرلس، نصب قطع اتوماتیک برق در پست برق متصل به سنسورهای زلزله به صورت وایرلس، ایمن کردن ورودی گاز به ایستگاه مترینک ( اتصال فلکسیبل) و نصب آژیر هشدار زلزله حساس به امواج اولیه و نامحسوس زلزله متصل به سنسورهای زلزله را از پیشنهاد سیستم ایمنی زلزله در ایستگاه CNG یاد کرد.

وی افزود: علاوه بر ساخت دستگاه الکترونیک قطع اتوماتیک گاز، سیستم های ایمنی برای جایگاه های سوخت، سیستم های ایمنی برای پتروشیمی ها و پل ها و تونل ها و جان پناه زلزله در ساختمان ها و اتاقک امن مقاوم در برابر زلزله که پرتابل و قابل نصب در ساختمانها است از دیگر اختراعات این شرکت نام برد که در مجموع شش اختراع ثبت شده است که تماما در برای کاهش تلفات زلزله موثر هستند.

رئيس هيئت مديره شركت ايمن زلزله سدید، در پایان گفت: اتاقک ها امنی را ساختیم که درکلیه آپارتمانها قابل استفاده هستند .  این اتاقک ها از جنس کامپوزیت بوده و پرتابل است و مثل یخچالی که از این خانه به خانه جدید منتقل می شود، قابل حمل است اتاقکی با ابعاد دو متر در یک متر و با ارتفاع دومتر که سازه فلزی دارد و در داخل آن تمام امکانات حیات را برای 72 ساعت دارد. این اطاقک ها به راحتی مونتاژ شده و در جای جدید نصب می شود و هم اکنون به کشور ترکیه (شهر وان) به صورت هدیه داده ایم و در حال ساخت و بهره برداری هستند .

گفتنی است؛ سیدمحمد سید معصومی کار آفرین نمونه سال 1385، مخترع و متولد 1345 اهواز، ساکن تهران، تحصیلات دوره متوسطه خود را در اهواز گذراند و در سال 1370 مدرک دکترای خود را از دانشگاه تهران اخد نمود.

وی شروع تحقیقات خود را در خصوص کاهش تلفات زلزله، از سال 1369، مصادف با وقوع زلزله رودبار، که در آن واقعه او به عنوان سر تیم گروه امداد حضور داشت، شروع کرده و اکنون وارد بیست و چهارمین سال تحقیقاتی در خصوص زلزله و چگونگی پیشگیری از آسیب های مالی و جانی شده است .

معصومی در کلیه زلزله های 24 سال گذشته، حضور فیزیکی فعالی داشته و تحقیقات خود را در جهت یافتن راه حل های مناسب در جهت ارتقا ایمنی و کاهش تلفات ناشی از زلزله، پیوسته ادامه داده است. در طول 24 سال گذشته شش اختراع در زمینه ایمنی زلزله به ثبت رسانیده است.

همچنین وی در طی این بیست و چهار سال تقریبا تمام زلزله های جدی دنیا را رصد و در زلزله های داخل کشور حضور پیدا کرده است. 

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار