گبر سیلاسی می گوید: تا زمان مرگم لحظه ایی از دویدن فاصله نمی گیرم و حتی قصد دارم رکوردهایم را تا سن 60 سالگی بهبود بخشم.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ گبر سیلاسی دونده و اسطوره اتیوپیایی جهان که نامش در کتاب گینس به ثبت رسیده، رکورد دار مدال های المپیک و جهان در ادوار مختلف است و به نوعی نماد ورزش اتیوپی و پر افتخار ترین دونده دو ماراتن دنیاست. اما با وجود تمام این ها هایله گبر سیلاسی حتی در سن 40 سالگی هم حاضر به کناره گیری از ورزش و آویزان کردن کفش هایش نیست.

افسانه دومیدانی اتیوپی می گوید: روزی که در آن ندوم روز خوبی نیست، تا آخر عمرم و تا زمانیکه بتوانم می دوم ممکن است زمانی فرا رسد که مسابقات را کنار بگذارم ولی در حال حاضر چنین قصدی ندارم و می خواهم ادامه دهم.

وی افزود: به چیزی که هم اکنون فکر می کنم، شکستن رکوردهای قبلی ام در سن 40، 50 و یا حتی سالگی است. نمی دانم تا کی و چه وقت زنده می مانم اما امیدوارم تا 100 آینده عمر کنم و بتوانم باز هم بدوم.

گبر سیلاسی برای دو دهه قهرمان بلا منازع جهان محسوب می شد در جائیکه او به دنیا آمد کشور اتیوپی، دویدن امری طبیعی بود و طرفداران زیادی هم داشت، برای همین گبر سیلاسی برای رسیدن به این جایگاه نیازمند این بود که حریفان قدر خود را که در جهان نیز نام آور بودند یکی پس از دیگری شکست دهد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد هالیه گبر سیلاسی لبخندی است که به لب دارد، و از این بابت برای جوانان و علاقمندان الگو محسوب می شود او در این خصوص می گوید: این کاملا به شخصیت من بر می گردد من چه در مسابقه برنده شوم و چه ببازم باز هم می خندم، نمی دانم شاید ویژگی خوبی باشد ولی هر چه که هست من از آن راضی هستم و لذت می برم.

گبر سیلاسی هنگامی که 14 سال داشت در رقابت های دو 5000 متر و 10000 متر در سئول شرکت کرد، وی در اولین تجربه حضورش که در آن زمان بسیار لاغر بود اما سال بعد یعنی در رقابتهای اشتوتگارد (1993) توانست در جنگ با تانویی که تا آن لحظه اسطوره دو ماراتن دنیا لقب گرفته بود به عنوان نفر اول انتخاب شود.

رکورد شکنی گبر سیلاسی از سال 1994 آغاز شد و به از آن تاریخ به بعد به عنوان بهترین دونده قرن و تمام ادوار تاریخی به جهان معرفی شد.

اوج موفقیت وي زمانی بود که توانست رکورد جهانی دونده کنیایی "تانویی" را در دو 5000 متر 11 ثانیه بهبود بخشید و رکورد 12 دقیقه و 44 و 39 صدم ثانیه را از خود به ثبت رساند.

*گبر سیلاسی در المپیک


اولین مدال طلایش را در المپیک 96 در دوی 10000 متر کسب کرد در المپیک 2000 سيدني موفق شد در جمع سه مردی قرار گیرد که تا به حال توانسته بودند در دو المپیک پیاپی از عنوان خود دفاع کنند.

گبر سیلاسی در المپیک 2004 نیز هت تریک کرد. او در سال 2008 و 2007 در دو ماراتن برلین توانست در زیر 2 ساعت بدود که رکورد این رقابت ها را هم شکست.

او در این خصوص می گوید: تمام مدت به مسابقه فکر می کنم، به نحوه نفس کشیدن، به اینکه چه کسی جلوی من یا پشت سر من می دود؟ چه کسانی در مسابقه شرکت می کنند؟ وقتی که دو ماراتن را شروع می کنی، همه چیز در 15 کیلومتر اول تقریبا خوب است، اما پس از آن تمام اتفاقات در 20 کیلومتر می افتد، می توانید به سادگی ببیند که دوستانه ما چطور خسته می شوند.

گبر سیلاسی برنامه ای بسیار منظم در زندگی دارد او ساعت 5 صبح بیدار می شود و 10 به خواب می رود، 4 فرزند دارد و بعد از تمرینات تمام وقت خود را در کنار خانواده اش سپری می کند.

وی زندگی سخت و متواضعانه ایی را در پشت سر گذاشته او به غیر از خودش 9 خواهر و برادر داشت و هر روز برای رفتن به مدرسه مجبور بود کیلومتر ها بدود.
من از 2 سالگی ورزش دومیدانی شروع کردم و از همان زمان دویدن به نوعی بخشی از زندگی ام شد.

گبر سیلاسی معتقد است که هیچوقت استعدادهای ناب دومیدانی در کشورش به اتمام نمی رسد، هر چند این افراد در رسیدن به اهدافشان با رنج ها و مشقت های زیادی روبرو هستند.

نکته جالبی که وجود دارد این است که بسیاری ورزشکاران از روستاها شکل می گیرند تا جائیکه ما در هیچکدام از شهرها و یا حتی آدیس آبابا (پایتخت اتیوپی) دونده پیدا نمی کنیم.

اسطوره دومیدانی جهان می گوید: انگیزه و الهام مهم ترین چیز برای ترغیب مردم است، بدون الگو و انگیزه این کار بسیار سخت است.

به هر روز راه موفقیت را به مردم می گویم: اول از همه انضباط، دوم از آن تعهد و پی گیری اهدافی که داریم و سوم کارت سخت.

این پیغامی از گبر سیلاسی برای جوان ها و عامه مردم است. "برای خودتان برنده شوید نه فرد دیگری"./آق
برچسب ها: سیلاسی ، ماراتن ، اسطوره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار