چهارمین و آخرین روز بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم در حالی پایان یافت که با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، هشتمين جلسه بررسي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي در حالي ساعت 14 و 27 دقيقه امروز (24 مرداد 1392) شروع شد كه بررسي راي اعتماد به وزير پيشنهادي نفت در دستور كار نمايندگان قرار داشت وزرات نفت به عنوان يك وزارتخانه حساس مورد توجه همه نمايندگان قرار داشت به طوري كه هنگام بررسي صلاحيت بيژن نامدار زنگنه مجلس در سكوت مطلق بود و اين مخالفان و موافقان بودند كه فقط بحث مي‌كردند.
 
احمد توكلي و عليرضا زاكاني به عنوان مخالفان و ايرج عبدي سيد سعيد حيدري طيب، عبدالرضا عزيزي و رضا عبداللهي نيز به عنوان موافقان وزير پيشنهادي نفت نطق كردند.  
 
*وزیر پیشنهادی نفت، وزير منظم امروز

بيژن نامدار زنگنه نيز از ساعت 15 و 27 دقيقه تا 15 و 57 دقيقه به مدت دقيقا نيم ساعت كه حق قانوني‌اش بود از حق خودش دفاع كرد و اين نشان از نظم وزارت دارد.  
 
در ادامه بررسي صلاحيت حميد چيت‌چيان وزير پيشنهادي نيرو در دستور كار قرار گرفت و نادر قاضي‌پور و مهدي عيسي زاده به عنوان مخالفان و مجيد سرقلعه و رجب رحماني نيز به عنوان موافق چيت‌چيان صحبت كردند.  
 
هنگامي كه عيسي‌زاده مي‌خواست از بخشي از وقت قاضي‌پور استفاده كرده و مخالفت كند لاريجاني خطاب به وي گفت: طبق آيين نامه شما نمي‌توانيد تذكر دهيد چرا كه ثبت نام نكرده‌ايد اما جواد جهانگيرزاده كه خود سابقه عضويت در هيئت رئيسه دارد با توضيحات به لاريجاني وي را قانع كرد كه عيسي زاده مي‌تواند وي را قانع كند و اين چنين نيز شد.  
 
زماني كه چيت‌چيان به جايگاه نطق مي‌رفت تا از خود دفاع كند لاريجاني به شوخي به وي گفت: اين گونه كه از چهره آقاي چيت‌چيان معلوم است نمي‌خواهند بيشتر از ده دقيقه حرف بزنند كه باعث خنديدن نمايندگان شد.  
 
البته پس از خروج لاريجاني از مجلس و تكيه باهنر به صندلي رياست وي نيز خطاب به چيت‌چيان گفت: هر چه قدر كمتر صحبت كنيد راي شما بيشتر مي‌شود.
 
*فرزند آذربايجان 

وزير پيشنهادي نيرو در پايان نطق چيت‌چيان عليرضا منادي سپيدان نماينده تبريز و عضو هيئت رئيسه مجلس خطاب به وي گفت: احسنت به فرزند آذربايجان و اين جمله با استقبال نمايندگان آذري زبان مجلس روبه رو شد.  
 
بررسي صلاحيت مسعود سبحاني‌فر به عنوان آخرين وزير پيشنهادي كابينه يازدهم در ساعت 16 و 52 دقيقه آغاز شد و سالار مرادي، حامد قادرمرزي، رجب رحماني، عثمان احمدي به عنوان مخالفان، صمدي لاشكي عبدالرضا عزيزي و كاشاني نيز به عنوان مخالفان وي نطق كردند.  
 
البته احمدي لاشكي در سخنان خود زماني كه مي‌خواست نام مجري برنامه نود را ببرد ابتدا گفت فردوس بعد گفت فردوسي و بعد نيز گفت فردوسي پور.
 
وي گفت: نمي‌دانم اسمش چيست ظاهرا آقاي فردوسي‌پور ولي اطلاعات آقاي سلطاني‌فر از ايشان بيشتر است.  
 
*رئيس‌جمهور وارد شد 

در ادامه ساعت 17 و 5 دقيقه بود كه حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني به منظور ارائه آخرين دفاعيات خود از 18 وزير پيشنهادي خود وارد صحن علني شد.
 
رئيس‌جمهور ساعت 18 و 31 دقيقه در جايگاه قرار گرفت و پس از دفاع از وزراي پيشنهادي خود ساعت 19 و 41 دقيقه سخنان خود را تمام كرد البته در اين ميان چندين بار خطاب به نمايندگان گفت نمي‌خواهم بيش از اين به خستگي شما بيافزايم و اين سخنان وي با استقبال نمايندگان مواجه مي‌شود.  
 
*خروج رئیس‌جمهور و کابینه از صحن

پس از پایان نطق رئیس‌جمهور،‌ علی‌لاریجانی از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و اعضای کابینه یازدهم و وزرای پیشنهادی درخواست کرد صحن علنی را ترک تا رای‌گیری اعتماد وزرای پیشنهادی آغاز شود.  
 
*آغاز رای‌گیری 

ساعت 19 و 53 دقیقه و در غیاب 5 نفر از نمایندگان کارت‌های رای‌گیری بین نمایندگان توزیع شد تا نمایندگان مراحل رای‌گیری را انجام دهند.  
 
کارت‌های را‌ی‌گیری به گونه‌ای بود که به هر نماینده 18 کارت تحویل داده شد که روی هر کدام از آنها گزینه بله، خیر و ممتنع وجود داشت و اسامی وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه روی کارت‌ها قید شده بود به طوری که نمایندگان به هر وزیری که می‌خواستند رای دهند صرفا با علامت زدن بر روی یکی از نماینده‌ها آرا خود را در صندوق می‌انداختند.  
 
صندوق‌های رای‌گیری در ضلع جنوب شرقی مجلس تعبیه شده بود و به محض شروع رای‌گیری نمایندگان صف طویلی در حاشیه صحن علنی ایجاد کردند تا هر چه سریعتر رای خود را در صندوق‌‌ها بیاندازند.  
 
*رای‌ اولی و رای آخری

اما در این میان نمایندگانی بودند که برای رای دادن عجله داشتند به طوری که نادر قاضی‌پور از ته صف بلافاصله در جلوی صف حاضر شد و علی‌رغم اعتراض نمایندگان رای خود را در صندوق انداخت.  
 
در این میان بودند نمایندگانی که صبر کردند تا رای‌گیری به مراحل پایانی خود نزدیک شود و با تامنینه در رای‌گیری شرکت کنند چرا که مسعود پزشکیان با حوصله در صندولی خود نشسته بود و پس از تمام شدن صف رای خود را در صندوق انداخت.  
 
البته نمایندگان حق ویژه‌ای برای خانم‌ها قائل بودند چرا که اجازه دادند آنها بدون صف رای خود را به صندوق بیاندازند.  
 
*ممانعت لاریجانی از خروج نمایندگان

نمایندگانی که رای خود را در صندوق می‌انداختند به دنبال آن بودند که از صحن خارج شوند اما لاریجانی اجازه خروج به آنها نداد چرا که معتقد بود در صورت خروج آنها جلسه از حد نصاب می‌افتد بنابراین از آنها درخواست کرد در صحن بمانند.  
 
در این هنگام لاریجانی به کرات با نمایندگان شوخی می‌کرد به طوری که خطاب به آنها می‌گفت چون استقبال برای رای‌گیری زیاد است لذا وقت را تمدید می‌کنم؛ و خطاب به سیدعلی محمد بزرگواری که در حال عکس گرفتن بود گفت؛ آقای بزرگواری بعد از آن نطق کذایی ژست خوبی برای عکس انداختن دارید.  
 
*اقامه نماز در صحن

به دلیل طولانی شدن روند رای‌گیری تعدادی از نمایندگان در صحن علنی نماز خود را به جا آوردند.  
 
*خبرنگاران سوژه می‌شوند

اصحاب رسانه که همواره از صحنه‌های این چنینی سوژه‌ می‌گیرند امروز خود سوژه نمایندگان شدند چرا که تعدادی از نمایندگان با دوربین و گوشی‌هایی که در دست داشتند از تعداد زیاد خبرنگاران به وجد آمده و از آنها فیلمبرداری می‌کردند.  
 
*پایان رای‌گیری 

رای‌گیری ساعت 20:28 به اتمام رسید و 18 صندوق هر یک از وزرای پیشنهادی برای شمارش به جایگاه هیات رئیسه منتقل شد.  
 
در پایان لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت در مدت 4 روز بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی 119 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی نطق کردند.  
 
لاریجانی افزود: البته تعداد بیشتری از همکاران ثبت نام کرده بودند اما طبق آئین‌نامه داخلی مجلس ما نمی‌توانستیم اجازه دهیم. 


*24 دیگری تکرار شد

نکته مهمی که در این جلسه وجود داشت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی هنگام دفاع از وزرای پیشنهادی خطاب به نمایندگان گفت مردم روز 24 خرداد حماسه خلق کردند،‌امروز 24 مرداد است و شما حماسه خلق کنید. 

انتهای پیام/
 
برچسب ها: حاشیه ، مجلس ، روزچهارم ، رای ، اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار