چرایی خشونت در مصر، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین رویوران" و "سعد‌الله زارعی" کارشناسان ارشد حوزه غرب آسیا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، چرایی خشونت در مصر، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین رویوران" و "سعد‌الله زارعی" کارشناسان ارشد حوزه غرب آسیا مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 
 
حسین رویوران در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص چرایی قتل عام مردم مصر گفت:‌ کودتا حدود یک ماه پیش در مصر اتفاق افتاده بود به گونه‌ای که این کودتا تحت پوشش حرکت مردمی صورت گرفت و ارتش بر موج مردم این کشور سوار شده بود تا مشروعیتش را بر کودتا به دست آورد.  
 
وی با اشاره به اینکه در مورد کودتا اختلاف نظر وجود دارد که آیا کودتا صورت گرفته است یا خیر؟ افزود: حضور معترضان اخوانی در میادین رابعه‌العدویه و النهره بود که مشروعیت حاکمیت را از این کودتا گرفت.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه حضور مردم در این میادین تصور دیگری را ارائه می‌دهد، اظهار داشت: برای یک حاکمیت دو نفر براساس مشروعیت انتخابات و دیگری براساس مشروعیت خیابانی مدعی آن هستند بنابراین این موضوع برای ارتش یکسره نشد.  
 
رویوران با بیان اینکه ارتش به دنبال این بود تا با فشار میدان النهر و العدویه را تخلیه کند، گفت: ارتش به دنبال ایجاد مشروعیت بود به گونه‌ای که حتی معترضانی که به مشروعیت ارتش اعتراض داشتند به خانه‌های خود رفتند و میدان‌های العدویه و النهره را تخلیه کردند.  
 
وی اظهار داشت: ارتش حدود 10 روز است که تصمیم گرفته با تجمع اخوانی‌ها در خیابان‌ها مقابله کند و در نهایت اعلام تاریخ کرد وی سپس تاریخ تعیین شده را نقض کردند.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان اینکه ارتش به دنبال بالا بردن میزان مشروعیت دولت فعلی است، ادامه داد: ارتش به دنبال این است تا اعتراضاتی که حاکمیت نظامیان و دولت جدید را به زیر سوال می‌برد را به گونه‌ای از بین ببرد.  
 
رویوران با اشاره به اینکه در این دو میدان اعتراضات به صورت مسالمت‌آمیز اما متاسفانه برخورد شدیدی با مردم صورت گرفت گفت: آمار دقیقی از کشته‌شدگان وجود ندارد.  
 
اتفاقات دیروز مصر موجب پایان تحولات در این کشور نخواهد شد

وی خاطرنشان ساخت:‌اتفاق دیروز مصر موجب پایان تحولات و بحران در این کشور نخواهد شد بلکه شروع یک بحران دیگر به صورت متفاوت است.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا عصر دیروز قانون حالت اضطراری و ممنوعیت رفت و آمد اعمال شد، اظهار داشت: جامعه مصر 33 سال است که قانون اضطراری را تجربه می‌کند.  
 
رویوران با اشاره به اینکه ارتش می‌داند که با اقدام دیروز خود نمی‌تواند کار را یکسره کند، افزود: ارتش بحث  اعلام شرایط فوق‌العاده و ممنوعیت رفت و آمد را بعنوان مکمل‌های کار برای یکسره‌سازی شرایط سیاسی در این کشور عنوان می‌کند.  
 
مصر به سمت وضعیت نامعلومی در حرکت است

وی خاطرنشان ساخت: اگر شاخص‌های کنش و واکنش را در مصر مبنا قرار دهیم باید بگوییم که مصر به سمت وضعیت نامعلومی در حرکت است.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه اخوان‌المسلمین نسبت به اتفاقات دیروز مصر سکوت نخواهد کرد، گفت: اخوانی‌ها در مقابل کنش ارتش، واکنشی را از خود نشان خواهند داد.
 
رویوران با اشاره به اینکه صحرای سینا الگوی نسبتا یشرفته‌ای از بقیه مصر است اضافه کرد: در صحرای سینا سلفی‌ها و اخوانی‌ها به صورت مسلحانه حضور یافتند و ارتش با وجود اینکه بیش از یک لشکر را در آنجا مستقر کرده اما همچنان موفق به مهار آنها نشده است.
 
وی ادامه داد:‌در مصر انسداد سیاسی حاکم بود زیرا نه اخوان‌المسلمین حاضر است از خواسته بازگشت مرسی منصرف شود و نه دولت فعلی حاضر است تا مرسی را به قدرت برگرداند.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه انسداد سیاسی در مصر قابل ‌قبول تر است تا اینکه شرایط تنش اجتماعی در آنجا آغاز شود، اظهار داشت: بخش وسیعی از سلا‌ح‌هایی که در لیبی سرگردان بود وارد مصر شده و ممکن است افراد در نتیجه جو عمومی اقدامات فردی از خود نشان دهند.  
 
رویوران با بیان اینکه اقدامات دیروز ارتش سبب خواهد شد تا فردا اخوان‌المسلمین در میدان‌ قاهره حضور پیدا کند، افزود: ارتش قادر به تقسیم توان خود برای مهار اخوانی‌ها در میدان‌های مختلف مصر نیست بنابراین ارتش ناگزیر شد تا ممنوعیت رفت و آمد را مطرح کند.  
 
مصر وارد زنجیره کنش و واکنش شده است

وی بیان کرد‌: مصر وارد زنجیره کنش و واکنش شده است و معلوم نیست این بحران چگونه حل خواهد شد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان جنگ داخلی در مصر وجود دارد، گفت: ایالات متحده آمریکا از سالیان گذشته سیاست هرج و مرج سازنده را در کشورهای اسلامی دنبال می‌کند تا نیروهای مصری،‌لبنانی لبنانی و سوری سوری را با یکدیگر درگیر کند.  
 
رژیم‌های استکباری از قیام‌های مردم غافلگیر شدند

رویوران با اشاره به غافلگیری غرب از قیام مردم علیه نیروهای استبدادی اظهار داشت: بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی غرب اعلام کردند که از قیام‌های مردم منطقه علیه رژیم‌های استکباری غافلگیر شده‌اند.  
 
وی با اشاره به اینکه غرب در صدد است تا از طریق مدیریت بحران پروسه را به پروژه تبدیل کند، گفت: در انقلاب اسلامی ایران دگرگونی‌های بنیادی صورت گرفت اما در مصر و تونس ما شاهد شکل‌ جدیدی از مدیریت هستیم.  
 
سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا طی دو سال گذشته شاهد کشتار مردم مصر بوده‌ایم افزود: ارتش در مصر همواره به عنوان یک استوانه مطرح می‌شد به گونه‌ای که در شمار جبهه ملی به حساب می‌آمد.  
 
وی خاطرنشان ساخت: ارتش طی دو سه سال گذشته در تلاش بود تا همواره خود را از جریانات سیاسی کنار بکشد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه ارتش طی دو سال گذشته در صدد بوده است تا خود را به عنوان نیروی تعادل‌بخش و موازنه‌دهنده نشان دهد، ادامه داد: این سیاست ارتش تا حدودی موثر بود اما متاسفانه به مرور محبوبیت ارتش دچار خدشه شد.  
 
زارعی با اشاره به خارج شدن آرام ارتش از جریان اختلاف اخوان‌المسلمین، جنبش تمرد و انقاض گفت: متاسفانه ارتش به جریان معارض اخوان‌المسلمین پیوست.  
 
وی تصریح کرد:‌ ارتش به بهانه اینکه شرایط مصر رو به بحران است از ظرفیت‌های جنبش تمرد در 30 ژوئن استفاده کرد به گونه‌ای که به بهانه اختلافات، رئیس‌جمهور قانونی مصر را برکنار و در نهایت قانون اساسی را که به رای مردم گذاشته شده بود را ملغی اعلام کرد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه ارتش براساس فرمول توافق‌نشده‌ای عدلی منصور را به عنوان رئیس‌جمهور موقت مصر منصوب کرد، ادامه داد: ژنرال سی سی عنان اختیار مصر را به مرور در دست گرفت.  
 
زارعی با اشاره به اینکه ارتش به یک اقدام نیمه کودتا متوسل شد، گفت: ارتش ساختارهای برخاسته از آرای مردمی را کنار زد و یک ساختار جدیدی را جایگزین آن کرد.  
 
وی با بیان اینکه ارتش خود به خود به یک طرف مناقشه و منازعه تبدیل شده است، عنوان کرد: جنبش تمرد، جبهه انقاض و بقیه مخالفین از اقدام ارتش حمایت کردند.  
 
ارتش مصر به مرور به خشونت گرایش پیدا کرد

این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه ارتش مصر به مرور به سمت خشونت گرایش پیدا کرد خاطرنشان ساخت: ضرورتی برای خشونت ارتش وجود ندارد.
 
زارعی با اشاره به اینکه مرسی به عنوان یک شهروند عادی باید به زندگی خود ادامه دهد، ادامه داد: دلیلی برای زندانی کردن مرسی وجود ندارد.  
 
وی افزود: انقلاب ژوئن 2012 اقتضا کرد که مردم بتوانند در میادین و خیابان‌های شهر تجمع کنند و نقطه نظرات خود را بیان سازند.  
 
ارتش راه بی‌بازگشتی را شروع کرده است
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه امروزه دیگر حتی اشخاصی همچون البرادعی نمی‌تواند از اقدام ارتش دفاع کند، اظهار داشت: ارتش راه بی‌بازگشتی را شروع کرده است.  
 
زارعی با اشاره به اینکه اقدام ارتش در کشتن تجمع‌کنندگان موجب آسیب‌رسیدن به جامعه مصر و سبب سلب اعتماد عمومی شده است، افزود: ارتش مسلما این مسیر را ادامه خواهد داد، به طوری که طی روزهای آینده شاهد خشونت بیشتری نسبت به اتفاقات دیروز مصر خواهیم بود.  
 
وی اضافه کرد: اگر اتفاقات دیروز مصر به صورت یکطرفه از سوی ارتش ادامه پیدا کند حتما جریانات مقابل با در دست داشتن سلاح واکنش و برخورد نظامی از خود نشان خواهند داد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه ارتش در گذشته در بسیاری از صحنه‌ها مرجع مردم بود، افزود: ارتش در گذشته با کلید خود بسیاری از قفل‌ها را باز می‌کرد اما اکنون به یک طرف منازعه تبدیل شده است.  
 
زارعی با تاکید بر اینکه وضعیت مصر به سمت خطرناکی در حال پیشروی است، تصریح کرد:‌اگر نخبگان مصری نجنبند و توافقی را میان یکدیگر برقرار نسازند،‌ شاهد خشونت‌های بیشتري خواهیم بود.  
 
وی با اشاره به اینکه جراحت بزرگی به ملت مصر وارد شده است، خاطرنشان ساخت: اثر سوء، جراحت ملت مصر به راحتی از جامعه رخت برنمی‌بندد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شرایط جدید چه اتفاقاتی ممکن است در مصر بوجود آید گفت:‌ بزرگترین مشکل انقلاب مصر عدم توافق از ابتدا بوده است زیرا هیچ یک از انقلابیون در زمان پیروزی انقلاب با یکدیگر توافق نکرده‌اند.  
 
زارعی با اشاره به اینکه کسانی که در انقلاب مصر شرکت کرده‌اند باید یک جبهه‌ را تشکیل دهند، گفت:‌متاسفانه آنها به دو جبهه متخاصم تبدیل شده‌اند.  
 
وی با بیان اینکه اتفاقات دیروز مصر سبب بروز شکاف‌های عمیق اجتماعی خواهد شد ادامه داد: شاید از امروز شاهد همگرایی جنبش تمرد و اسلام‌گرایان باشیم.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه واگرایی جدیدی در مصر ایجاد شده است، گفت: اتفاقات دیروز میادین العدویه و النهره موجب شکاف‌های بیشتر خواهد شد به گونه‌ای که این شکاف‌ها پیامدهای منفی را با خود به همراه می‌آورد.  
 
زارعی با اشاره به اینکه با کشتار تجمع‌کنندگان شاهد فروپاشی در درون جامعه مصر خواهیم بود افزود: ما شاهد فروپاشی توافق‌‌ها در حوزه سیاسی و سپس در حوزه امنیتی خواهیم بود به گونه‌ای که امنیت مصر را به مخاطره خواهد کشاند.  
 
وی با اشاره به اینکه مصر به سمت سوری شدن در حال حرکت  است،‌ اضافه کرد:‌ اتفاقات سوریه به سرعت در مصر تکرار خواهد شد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه اتفاقات دیروز مصر در عرصه بین‌المللی به شکل مداخله خارجی بروز و ظهور پیدا خواهد کرد، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال این هستند که یک چتر بین‌المللی و غربی را بر سر مصری‌ها مسلط کنند و حتی در ادامه بازی به بهانه اینکه مصر ناامن است، ناامنی مصر را به کشورهای دیگر سرایت دهند.  
 
زارعی با اشاره به اینکه اگر اروپایی‌ها صداقت دارند،‌مشکل مصر را حل کنند، اظهار داشت: اروپا به دنبال باقی ماندن عدم تعادل در فضای سیاسی مصر است.  
 
وی با اشاره به اینکه روز به روز امکان توافق در جامعه مصر کم می‌شود افزود: روز به روز به شکاف‌های مصر افزوده می‌شود.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا تصریح کرد: در پناه کمرنگ کردن پرونده مصر و ماجرای این کشور در جهان عرب پرونده‌های دیگری وجود دارد که حساسیتش از مصر هم بیشتر است.

انتهای پیام/  
 
 
 
 

برچسب ها: رویوران ، گفتگو ، ویژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار