بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۱۰ سوره روم
ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُون
نگاه فرجام کسانی که بدی کردند [بسی] بدتر بود [چرا] که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به ریشخند می‌گرفتند.

این آیه فرشته ای است که مرتب اعلام می کند که عاقبتِ بدکاران بدی است و هنگامی که این بدی مکرر شد و قبح بدی از میان رفت به تدریج بدکاران به تکذیب آیات الهی یعنی قانون مسلم هستی می پردازند.

در ادامه آن آیات را به سخره می گیرند و به چند روزی اقبال دنیوی که آزمون آنهاست چنان مغرور می شوند که فرشته آن آیت را ریشخند می کنند که کجاست آن بدی که برای ما در راه است.

چرا ما را هیچ بدی در پیش نمی آید و این منتهای شقاوت آدمی است که راه را حتی بر درهای بی شمار توبه که همیشه باز است می بندد تا به ناگاه پرده ستاری حق فرو افتد و زشتی و تباهی کارشان آشکار شود و آن بدیها را که کرده اند به چشم ببیند و چون قارون در زمین فرو روند چنانکه مولانا گفت:
ای آنکه به دلها، ز حسد خار خلیدی        اینها همه کردیّ و در آن گور خزیدی
        تلخی دهد امروز تو را در دل و در کام       آن زهر گیاهی که در این دشت چشیدی



هیچ بلا و سختی در جهان بدتر از این نیست که آدمی به بدی و زشتکاری و ظلم و تعدی منسوب گردد و هیچ زیانی بیش از این بر آدمی وارد نمی شود که گوهر خوبی و تاج کرامت و انسانیت را از دست بدهد.
از فیلسوف بزرگ آلمانی، کانت،
 نقل کرده اند که گفت:
اگر امروز به من بگویند که مرگت فر رسیده مرا هیج جای نگرانی نیست. گویم: فرمان خدا راست اما وای بر من اگر گویند که فلان کس از تو ستمی دیده و تلخکام است، مرا هیچ آرام و قرار نخواهد ماند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار