بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۱۰ سوره روم
ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُون
نگاه فرجام کسانی که بدی کردند [بسی] بدتر بود [چرا] که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به ریشخند می‌گرفتند.

عجب است که آدمیان وقتی می خواهند مقامِ خوبی و محبوبی را به دست آورند خود را برای آن می آرایند اگرچه ریا و تظاهر باشد و خوب می دانند که اگر صاحب جمالی در راه است باید خود را برای او آراست زیرا بدیهی است که او پیش پیش زشتان و دد صفتان و دیو رویان نمی رود.

این قانون جاذبه عمومی را همه در دل پذیرفته اند و این همه جامه های دروغ و تزویر و نقابهای مردم فریب که آدمیان به خود می پوشند حاصل اعتقاد به همین جاذبه سنخیت است الا آنکه اگر با ظاهر آراسته و باطن آلوده خوبرویی را به چنگ آورند بی گمان به زودی آن خوبرو از پیش ایشان خواهد رفت و زشت رویی به جای او خواهد نشست.

چگونه است که مردم انواع کارهای بد که از زشتی آن به خودمی لرزند و از شرم آب می شوند به جا می آورند، چه دروغها می گویند و چه ظلمها می کنند و در انتظار خوبی و خوشی و سعادت نشسته اند.



زهی خیال باطل که عالم اینچنین نادان و نابینا باشد و فرق میان خوبی و بدی را ندهد.

این آیه فرشته ای است که مرتب اعلام می کند که عاقبتِ بدکاران بدی است و هنگامی که این بدی مکرر شد و قبح بدی از میان رفت به تدریج بدکاران به تکذیب آیات الهی یعنی قانون مسلم هستی می پردازند.

در ادامه آن آیات را به سخره می گیرند و به چند روزی اقبال دنیوی که آزمون آنهاست چنان مغرور می شوند که فرشته آن آیت را ریشخند می کنند که کجاست آن بدی که برای ما در راه است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار