نایب رئیس جامعه متخصصان داخلی گفت: 7.5 میلیون از جمعیت کشور مبتلا به زخم اثنی عشر هستند که خوشبختانه میزان شیوع میکروبی که عامل اصلی بروز این بیماری می باشد پایین تر آمده است و در حال حاضر هم در حال کنترل است.

دکتر اسحاق حسینی در گفت و گو با خبر نگار علمي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری زخم اثنی عشر می توان به میکروب هلی کو باکتری پیلوری اشاره کرد که از اصلی ترین عوامل ورم و التهاب و میزان 85% از عوامل ابتلا به زخم اثنی عشر است.
وی ادامه داد: از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری می توان به مصرف بعضی از داروها مانند پروفن و آسپیرن، الکل و سیگار نیز از دسته عوامل ابتلا به زخم اثنی عشر هستند.


نایب رئیس جامعه متخصصان داخلی تأکید کرد: این تصور که نوشابه های الکلی برای معده مفید، و باعث شست و شو معده فرد می‌گردد صحیح نمی باشد و باید به این مطلب اشاره کرد که نوشابه های الکلی که حاوی میکروب هلی کو باکتری هستند و به جداره معده آسیب می زنند و باعث تورم و التهاب معده نیز می گردد.

دکتر حسینی در ادامه گفت: از موارد دیگر که به ایجاد زخم اثنی عشر در فرد کمک می کند سیگار است، در افراد سیگاری هم سطح زخم بیشتر می باشد و هم بهبودی و درمان افراد سیگاری بیشتر از افراد عادی جامعه است.

این متخصص بیماری های گوارشی تشریح کرد: خوشبختانه میزان شیوع میکروبی که عامل اصلی بروز این بیماری می باشد پایین تر آمده است و در حال حاضر هم در حال کنترل می باشد و در نتیجه کنترل این میکروب باید به این مطلب اشاره نمود که خوشبختانه آمار ابتلا به زخم معده و اثنی عشر در حال کاهش چشم گیری می‌باشد.

وی در پایان گفت: در خانواده ها افرادی هستند که مبتلا به زخم اثنی عشر می باشند این افرد برای جلوگیری از مبتلا شدن از دیگر اعضای خانواده با تجویز پزشک متخصص ملزم به مصرف دارو تا زمان ریشه کن شدن بیماری در فرد هستند.
برچسب ها: سیگار ، بیماری ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.