گرمای تابستان شوق سفر کردن و تن سپردن به خنکای آب دریا بسیاری از مردم مناطق مختلف کشور را به طرف گیلان می‌کشاند و طرح‌های سالم‌سازی دریا آماده پذیرایی از مسافران می‌شوند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، گیلان در انتهای غربی رشته کوه البرز و بخش غربی جلگه‌های حاشیه دریای خزر قرار دارد و این استان با طبیعت زیبا و سواحل گردشگرپذیر در شمال کشور هر ساله پذیرای تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران است.

شرایط خاص اقلیمی، آب و هوا، جنگل، دریا، تالاب، باغ‌هاى مرکبات، شالیزارها و کشتزارهاى سرسبز پیرامون خزر زیبایی‌های شگفت‌انگیزی از تابلوی خلقت را پدید آورده است که نمی‌شود مسافر باشی و از کنار این شاهکار خلقت بی‌تفاوت بگذری.

سواحل خزر در حوزه گیلان به جز برخی محدوده‌ها که دارای قلوه‌سنگ، رسی، شنی و ماسه‌ای هستند، دارای قابلیت شگرف برای بهره‌برداری گردشگری محسوب می‌شوند و شنا در فصل تابستان یکی از تفریحات سالم و رایج در این پهنه است.

ناآشنایی با فنون شنا در محیط دریایی، سالانه موجب غرق شدن تعدادی از گردشگران در سواحل خزر می‌شود از این رو متولیان با فعال‌سازی طرح‌های سالم‌سازی دریا آسیب‌ها،  تهدیدها و فرصت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و سعی در کاهش غرق شدگان دارند.

دریای خزر به دلیل داشتن موج‌های زیر سطح و عمق‌های متفاوت و متغیر به‌ویژه در فصل تابستان، برای هر شناگری خطرناک است و مسافران و گردشگران باید از شنا در مناطق خطرآفرین و خارج از محدوده طرح‌های سالم‌سازی دریا خودداری کنند.

طرح‌های سالم‌سازی دریا به لحاظ گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اجرای مطلوب آن نتیجه مثبتی برای گیلان در بر دارد.

گستردگی نوار ساحلی و حضور مسافران از دیگر نقاط کشور تأمین امنیت مسافران را مضاعف کرده است.

یکی از دغدغه‌های متولیان در طرح سالم‌سازی دریا رویکرد فرهنگی است و به همین منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی برای حضور فعالانه نهادهای فرهنگی و ایجاد بستر مناسب برای اجرای برنامه‌های کمی و کیفی فرهنگی در طول تابستان در سواحل صورت گرفته است.

* برگزاری جنگ شادی اقدام فرهنگی سپاه در سواحل گیلان

معاون فرهنگی‌اجتماعی سپاه قدس گیلان در باره اقدام‌های فرهنگی این نهاد در سواحل دریای گیلان اضافه کرد: حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی گیلان مکان مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی است.

عنایت رضایی‌پور، با بیان اینکه امسال با ایجاد فضای ساحل پاک وارد عرصه ساحلی شدیم، افزود: مهم‌ترین اقدام‌های فرهنگی برپایی نمازخانه و جنگ شادی است که تاکنون 61 جنگ در سواحل استان برگزار شد.

وی برپایی غرفه‌های محصولات فرهنگی، عفاف و حجاب، پاسخگویی به شبهات و... را از جمله برنامه‌های انجام شده در سواحل استان ذکر کرد.

این مسئول جنگ شادی را شامل اجرای تئاتر، خاطره‌گویی از مسافران، مسابقات فرهنگی، ایستگاه عکاسخانه و... ذکر کرد.

معاون فرهنگی‌اجتماعی سپاه قدس گیلان خاطرنشان کرد: پرکردن اوقات فراغت جوانان مهم‌ترین مسئله در انجام اقدام‌های فرهنگی است.

* راه‌اندازی 78 طرح سالم‌سازی دریا در گیلان

استاندار گیلان در رشت با اشاره به اینکه اکنون 60 طرح سالم‌سازی دریا در نوار ساحلی گیلان فعال است، اظهار داشت: امسال 78 طرح جدید راه‌اندازی می‌شود.

کیهان هاشم‌نیا با بیان اینکه 940 میلیون تومان ابتدای تابستان امسال به طرح‌های مذکور اختصاص داده شده، از اختصاص 500 میلیون تومان به طرح‌های سالم‌سازی دریا در گیلان خبر داد.

وی گیلان را مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران دانست و گفت: خانواده‌ها بیشتر به استان‌های شمالی به ‌ویژه گیلان سفر می‌کنند.

استاندار گیلان، ارائه خدمات بین‌راهی برای گردشگران را حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: امنیت گردشگران توسط دستگاه‌های مربوطه تامین می‌شود.

این مسئول با تصریح بر اینکه گیلان دارای بهترین طرح‌های سالم‌سازی دریا است، یادآور شد: گسترده‌ترین طرح‌های سالم‌سازی دریا در استان ایجاد شده است.

هاشم‌نیا خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های لازم به منظور ارائه خدمات به گردشگران در این مناطق انجام شده است.

وی، از انجام برنامه‌ریزی گسترده، مدون، هدفمند و با کیفیت‌تر از سال‌های گذشته در مناطق گردشگری استان خبر داد و اضافه کرد: هدف عمده گردشگران ساحل، جنگل و تالاب‌های گیلان است و به همین منظور خدمات قابل توجه و ارزنده‌ای به گردشگران ارائه می‌شود.

استاندار گیلان پوشش صد درصدی نوار ساحلی گیلان را مهم دانست و متذکر شد: سخت‌‌ترین فعالیت در بخش ایمنی جسم و روح مسافران است و اینکه بتوانیم فضای سالمی را برای گردشگران ایجاد کنیم.

* شناسایی 50 نقطه شنا ممنوع در سواحل رشت

فرماندار رشت نیز با اشاره به 50 نقطه شنا ممنوع در ساحل رشت، گفت: امسال این مناطق با صرف هزینه کمتر توسط دهیاران مدیریت شده است.

سید ولی‌الله عظمتی، با بیان اینکه دهیاران تمام ساحل رشت را مدیریت می‌کنند، یادآور شد: 49 نقطه شنا ممنوع در نوار ساحلی رشت به دهیاران واگذار شده است.

وی، درباره استقرار ناجیان غریق در سواحل شهرستان رشت، تصریح کرد:  65 یاور ناجی به صورت ثابت در نوار ساحلی رشت مستقر هستند که تعداد یاور ناجیان در تعطیلات به 130 یاور ناجی افزایش می‌یابد.

فرماندار رشت از پرداخت 90 درصد حقوق ناجیان غریق تاکنون خبر داد و گفت: از ابتدای تابستان امسال تاکنون یک نفر در ساحل رشت غرق شده است.

* 98 کیلومتر از نوار ساحلی گیلان شنا ممنوع است

رئیس پلیس امنیت عمومی گیلان نیز درباره امنیت سواحل گیلان عنوان کرد: پلیس گیلان در پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی و ایجاد محیطی امن برای خانواده‌ها تلاش می‌کند.

مهرداد مهرگان با بیان اینکه 98 کیلومتر از نوار ساحلی گیلان شنا ممنوع است، ادامه داد: باید برای این مناطق برنامه‌ریزی انجام شود.

وی نصب علایم هشدار دهنده در مناطق شنا ممنوع سواحل گیلان را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: مسدودسازی مناطق شنا ممنوع در تمام شهرستان‌های ساحلی استان انجام شده است.

رئیس پلیس امنیت عمومی گیلان، تأمین امنیت مناطق شنا ممنوع با تعامل و همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی گیلان را امکان‌پذیر دانست و یادآور شد: اطلاع‌رسانی طرح‌های ساحلی برای دسترسی آسان گردشگران به این مناطق حائز اهمیت است.

این مسئول، حفظ امنیت و آسایش و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از اهداف پلیس در طرح‌های سالم‌سازی دریا عنوان کرد و بر ضرورت توجه به آغاز و خاتمه طرح‌های سالم‌سازی دریا تأکید کرد.

مهرگان، با اشاره به اینکه پلیس گیلان با استقرار نیروهای متعهد و کارآمد در سواحل دریا امنیت گردشگران را تأمین می‌کند، از ساماندهی مسافر کاشانه‌های استان خبر داد.

* 28 وظیفه بسیج گیلان در سواحل دریا

فرمانده سپاه قدس گیلان نیز با اشاره به اهمیت اقدام‌های فرهنگی در سواحل گیلان اظهار کرد: 28  وظیفه ساحل دریا برای بسیج تعریف شده است.

هامون محمدی، با بیان اینکه سپاه طرح‌های فرهنگی مختلفی را از سال 91 در طرح‌های سالم‌سازی دریا، اجرا کرده است، گفت: این طرح‌ها  در 9 شهرستان استان اجرا شده است.

وی، اجرای ورزش‌های بومی‌محلی و چاپ بروشور، ماهنامه و معرفی شهدای شهرستان‌ها را از جمله برنامه‌های بسیج در طرح‌های سالم‌سازی دریا عنوان کرد.

فرمانده سپاه قدس گیلان، با تصریح بر اینکه قابلیت اجرای برنامه‌های فرهنگی مختلف در طرح‌های سالم‌سازی دریا وجود دارد، تصریح کرد: تفرجگاه‌ها و نقاط گردشگری گیلان استقبال کننده بسیاری دارد.

این مسئول برپایی غرفه‌های عرضه کتاب، ایستگاه سلامت، عفاف و حجاب، ورزش، نمازخانه، سینما، جنگ شادی، ایستگاه پذیرایی صلواتی و... را توسط بسیج در طرح‌های سالم‌سازی دریا ذکر کرد.

محمدی، با تصریح بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی با تجمع مردم انجام می‌شود، متذکر شد: اجرای نمایش فیلم شب‌ها در طرح‌های سالم‌سازی دریا انجام می‌شود.

 

* حضور بالغ بر 45 هزار نفر روز نیروی پلیس در سواحل گیلان

فرمانده انتظامی گیلان نیز از حضور 45 هزار و 755 هزار نفر روز نیروی پلیس در مناطق ساحلی گیلان خبر داد.

ابراهیم قائدرحمتی اضافه کرد: تعداد یک‌هزار و 239 نفر پلیس از ابتدای تابستان امسال تاکنون در نوار ساحلی استان به‌کارگیری شدند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های سالم‌سازی دریا نیازمند اطلاع‌رسانی به گردشگران است، افزود: 227 دستگاه خودرو برای مدیریت نوار ساحلی گیلان به صورت روزانه به‌کارگیری می‌شوند.

رئیس پلیس گیلان با تصریح بر اینکه فرمانداران و مسئولان تلاش بسیاری برای رفاه حال گردشگران در نوار ساحلی انجام دادند، گفت: گردشگران برای حفظ جان خود از شنا در مناطق شنا ممنوع خودداری کنند.

این مسئول نصب علایم هشدار دهنده در مناطق شنا ممنوع را مورد تأکید قرار داد و گفت: ورودی نقاط شنا ممنوع در تمام شهرستان‌های ساحلی گیلان مسدود می‌شود.

قائدرحمتی، با بیان اینکه همیاران پلیس، یگان ویژه انتظامی و دریابانی در تمام نوار ساحلی گیلان مستقر شدند، پلیس را مسئول تعیین صلاحیت مدیران طرح‌های سالم‌سازی دریا معرفی کرد.

وی تهیه الگوی مناسب در طرح‌های سالم‌سازی دریا به منظور ایجاد بستر مناسب برای رفاه حال مسافران و جلوگیری از هنجارشکنی را ضرورت دانست./ج1

برچسب ها: گیلان ، شوق ، پلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.